PAE inschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

WDHBGS

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
18 dec 2010
Berichten
1.348
Hallo allemaal,

Ik heb Windows 7 Home Premium 32-bit op een Dell Latitude E5510.
Gisteren heeft hij 8 GB RAM-geheugen in plaats van 2 GB gekregen.
Nu gebruikt hij maar 3,43 GB.
Dus ik dacht, PAE inschakelen.
Ik weet dat het wordt afgeraden, maar toch wil ik het doen.
Toen heb ik deze patch gedownload: http://www.adminsehow.com/2011/03/windows-7-32-bit-pae-patch/.
Ik heb readme.txt gevolgd, maar als Windows is opgestart is dan krijg ik een zwart scherm en kan ik hem alleen forceren (door aan/uit-knop 5 seconden ingedrukt te houden).

Wie weet een oplossing om de patch toch te laten werken?

Groetjes, WDHBGS
 
Aangezien je een 32 bits systeem hebt zal nooit de 8GB aangespoken kunnen worden maar slechts een theoretische 4GB.

Groeten Marcel
 
PAE zou moeten werken, maar ik zou nooit een patch downloaden bij een 3de partij. microsoft heeft op haar websites instructies en patches staan om PAE aan te zetten.

@Hoogteijling in de basis is dat waar, maar in principe kan wel elk proces een adress space hebben van 4G. Dat is wat PAE doet. aanspreekbaar geheugen blijft uiteraard max 4G, maar het wordt nu 4G per proces (iets minder door de paging maar anders wordt het verhaal te moeilijk). Dit betekend dat als je veel kleine processen draait met relatief weinig geheugenconsumptie het verschil niet groot zal zijn. Bij het draaien van een aantal grote applicaties zou je wel eventueel dichter bij je totale geheugenbereik kunnen komen.

Het gebruik van paging kan echter verwarrend werken voor sommige drivers etc. In de praktijk kun je beter windows upgraden.
 
@wampier
Dus je kunt theoretisch 4GB toekennen aan proces1 en vervolgens de overige 4GB toekennen aan proces2 ?
Bestaat er ook zoiets voor Windows XP 32bits ?

Groeten Marcel
 
Stukje verdere uitleg:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/gg487512.aspx

hoe en wat over XP (gejat van wikipedia):

The original releases of Windows XP and Windows XP SP1 used PAE mode to allow RAM to extend beyond the 4 GB address limit. However, it led to compatibility problems with 3rd party drivers which led Microsoft to remove this capability in Windows XP Service Pack 2. Windows XP SP2 and later, by default, on processors with the no-execute (NX) or execute-disable (XD) feature, runs in PAE mode in order to allow NX.[11] The no execute (NX, or XD for execution disable) bit resides in bit 63 of the page table entry and, without PAE, page table entries on 32-bit systems have only 32 bits; therefore PAE mode is required in order to exploit the NX feature. However, "client" versions of 32-bit Windows (Windows XP SP2 and later, Windows Vista, Windows 7) limit physical address space to the first 4 GB for driver compatibility [3] and licensing[2] reasons, even though these versions do run in PAE mode if NX support is enabled.
 
Maar voor anderen blijkt de patch wel te werken.
 
Ik heb geen specifieke verklaring. heb je het al geprobeerd in safe-mode ? mogelijk is het een driver die het niet leuk vind. Het is moeilijk om daar zo iets over te zeggen.
 
Nee, dat ga ik dan vandaag een keer doen (nu geen tijd).
 
Sorry voor het late antwoord, maar hij werkt gewoon in veilige modus.
Na een tijdje start hij opnieuw op in de gewone modus, maar het scherm blijft in de gewone modus zwart en als ik het WLAN uitschakel, dan blijft dat lampje gewoon branden.
En en is ook geen HDD-activiteit.
 
Ja, heel simpel zelfs...

installeer 64bit.

64bit windows 7 is in ALLE gevallen met 4gb + een betere optie dan 32bit + PAE, er zijn ook geen echte redenen om geen 64 bit te gebruiken tegenwoordig.
 
@mastermindzh
Geld kan een goede reden zijn om geen 64 bits OS aan te schaffen wanneer je al een OS hebt.
Maar het is wel een goede werkende oplossing.

Groeten Marcel
 
Een 32 bit licentie is precies hetzelfde als eren 64bit licentie, je kan dus gewoon je oude licentie gebruiken en dan kost het dus helemaal niets.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan