PAGEFILE.SYS map is 24Gb groot. Verwijderen of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

desuperdave

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2012
Beste,

Ik heb 3 harde schijven waarvan de C schijf 200Gb groot is. De schijf zit propvol en het zit vaak tegen de 85 á 90 procent aan. Ik zoek me een ongeluk welke bestanden ik kan overzetten naar de overige schijven, zodat de pc weer normaal kan functioneren, maar veel wijzer wordt ik er niet van omdat het er volgens mij niet zo veel persoonlijke bestanden op staan waar ik iets van af weet en omdat ik me bezig hou met bewerken en monteren van foto's en films, staan deze allemaal op een aparte schijf.
Om te kijken waar de grote bestanden zich bevinden heb ik WinDirStat gedraaid en daar zie ik deze twee bestanden in staan: Pagefile.sys (26Gb) en Hiberfil.sys (6Gb).

Mijn eerste vraag is dan ook.. waarom is de Pagefile map zo ontzettend groot?
Antwoorden om te verwijderen heb ik nog niet echt kunnen vinden. De één zegt wel en de ander weer niet verwijderen. En dan de Hiberfil.. kan deze wel verwijderd worden?
Dan zie ik ook nog $Recycle.Bin met ruim 5Gb. Waarom staat hier nog steeds troep in en zou ik deze wél kunnen verwijderen?

Alles bij elkaar kan er voor zorgen dat ik ruim 38Gb van de C schijf vrij kan maken, maar dan nog blijven er veel GB's rond spoken waarvan ik niet weet of ik ze kan verwijderen of niet.

Wie heeft antwoord?

Groet,
Dave

Mijn eerste vraag, heb je al eens Windows Schijfopruiming gedraaid en ook je schijf laten defragmenteren?

Ja dat was ik vergeten te melden.. Beide tools vaak gebruikt.

Hier nog wat pc info:

AMD Phenom II (945)
8Gb intern geheugen (GEIL)
GeForce 8800 (512)
C: schijf 200Gb / D: schijf 500Gb / K: schijf 1Tb

Raadpleeg deze eens. Maak eerst een backup van je register.

http://support.microsoft.com/kb/314834/nl

En die $Recycle.Bin met ruim 5Gb. Ga eens naar je prullenbak toe. Klik daar met je rechtermuisknop op. Kun je daar wat regelen.

Iedere account heeft zijn eigen prullenbak.

Laatst bewerkt:
Oké bedankt. Dat gaat een klus worden,.. tenzij ik 't laat doen door Windows met het zogenaamde Fix-It methode.
Heb je met de Fix-It methode ervaring mee? Ik ben namelijk niet zo handig met het register.. ben ik bang.

Wat $Recycle.Bin betreft.. kan ik volgens mij niets regelen met de rechtermuisknop op 't prullenbak icoontje. De prullenbak zelf is leeg.
Via WinDirStat kan ik dit bestand verwijderen. Is dat verstandig aangezien dit toch gewoon de inhoud van de prullenbak is?

Wat Ed zei. Ik was in de veronderstelling dat de prullenbak nog barstens vol zou kunnen zitten, omdat je zei in je eerste bericht.

Dan zie ik ook nog $Recycle.Bin met ruim 5Gb.

Thx Ed,
Ik zal dit doorlopen en de prullenbak wat kleiner maken.

Thx manamana,
En toch heb ik er iets aan, want daar kan ik dus wel de grootte van de prullenbak instellen en dat zag ik weer terug in de link van Ed!

Verwijderen hiberfil.sys (Eng) via de commandline (als administrator uitvoeren) om je schijfruimte terug te krijgen.
Helaas werkte de Nederlandse link niet meer. :o
Als je 8 GB ram hebt is 12 GB pagefile (aanbevolen= 1,5 x aanwezige hoeveelheid ram maar dat is geen vaststaand feit) is in principe meer dan genoeg, heb je ook weer 14 GB gewonnen.
Laat al je persoonlijke bestanden (Mijn Documenten, mijn afbeeldingen, downloads, mijn video's enz) volgens de regels verplaatsen naar een andere schijf.
Uitgebreide handleiding met screenshots.
Er staat meer in je persoonlijke mappen dan je denkt.
Succes.

Update: Je kunt ook nog de uninstallers (Eng) van Windows Update verwijderen, de ingestelde schijfruimte voor systeemherstel kleiner maken, prullenbak uitschakelen etc. (Uitgebreide handleiding)
Zelf heb ik een C: partitie (Win 7 Ultimate) van 50 GB en nog 25 GB beschikbare ruimte over dus ergens doe je toch iets verkeerd.
Die paar GB die je wint met onze voorstellen gaan je dus niet echt helpen.
WinDirStat gebruik ik zelf al jaren, daarmee kun je uitstekend achterhalen waar al je schijfruimte blijft, je zou dus veel meer ruimte moeten kunnen vrijmaken op C:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan