pagefile.sys

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.417
Hallo,
Ik heb op mijn C-schijf pagefile.sys staan met een grootte van 8,1 GB.
Is dat nodig of kan ik dat verwijderen?
Groet,
Martin
 
Dat is je wisselbestand en die moet blijven staan.
 
Dat is je virtueel geheugen op de harde schijf. Deze kun je niet verwijderen, want die is in gebruik. Je kan als je voldoende fysiek geheugen hebt, deze grote wel in Windows aanpassen en vast zetten.
 
De pagefile (het 'virtueel geheugen') wordt gebruikt zodra het snelle RAM-geheugen niet meer toereikend is: gegevens worden dan tijdelijk naar het bestand PAGEFILE.SYS op de harde schijf weggeschreven. Beschikt de computer over veel RAM-geheugen (2 Gb of meer) en draaien er geen programma's met een groot geheugengebruik, dan kan het virtueel geheugen eventueel worden uitgeschakeld. De pagefile kan ook worden verplaatst naar een andere (snellere) partitie.

Bron: http://www.schoonepc.nl/optim/delete.html
 

Bovenstaande tip is van toepassing als je met Windows XP werkt. Bij Windows 7 gaat het OS op een heel andere wijze met het virtuele geheugen om. Het is bij Windows 7 niet aangeraden om het virtueel geheugen geheel uit te schakelen. De tip van Crash - het vastzetten van de grootte van het virtuele geheugen - is overigens onder Windows 7 wel goed toepasbaar.
 
Vraag aan Crash,
Ik werk met W7.Waar en hoe kan ik het virtueel geheugen kleiner maken?
Groet,
Martin
 
Als je die kleiner gaat maken loop je kans dat je je PC gaat vertragen.
 
Edmoor,

Gezien de grote van de pagefile.sys, lijkt me dat er behoorlijk wat fysiek geheugen in het systeem zit. De kan prima gehalveerd worden indien er echt 8GB aan fysiek geheugen in zit, zonder dat het systeem vertraagt.

Laat de topic starter eerst maar de hoeveelheid fysiek geheugen vermelden.:)
 
Klopt. Het is ook maar iets om in het achterhoofd te houden als de topic starter het doet om ruimte te winnen op zijn harde schijf. Niet teveel verkleinen dus. Daarbij is het inderdaad belangrijk te weten hoeveel RAM er aanwezig is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan