Ik ga er maar even vanuit dat je niet alleen met html, maar ook met css bezig bent. Want zonder css is 't heel moeilijk om zo'n pagina in 't midden te krijgen zodat 't in alle browsers goed werkt, en met css is 't relatief simpel. Leuke vraag trouwens, zo'n basis-vraag.
't Is handig om van 't begin af aan rekening te houden met centreren. Als de pagina al helemaal af is en dan 'o ja, hij moet in 't midden' kán dat heel moeilijk worden.
Die kleur links en rechts is heel simpel. Meestal wordt aan de body 'n kleur gegeven. En overal waar niets anders staat, zie je die kleur dan.
(Knalrood, zou ik je afraden...)
Als je links en rechts 'n verschillende kleur wilt is 'n simpele manier om 'n plaatje te maken van 1 px hoog en behoorlijk breed. Links maak je dan blauw, rechts rood, en je zet 't in 't midden van de body. Waar dan niets staat zie je links blauw, en rechts rood.
't Hoeft maar 1 px hoog, omdat 't wordt herhaald.
Code:
body {background: url(rood-blauw-plaatje.jpg) 50% 0;}
Dit plaatje wordt bovenaan in het midden gezet en zo vaak als nodig is herhaald, zodat je 'n effen kleur krijgt. Die je dus alleen ziet waar niets anders staat.
't Centreren van de pagina doe je vrijwel altijd door alles in 'n div te zetten. De hele pagina, alles. Binnen die div werk je dan gewoon zoals normaal.
Die buitenste div kun je centreren op dezelfde manier zoals alle blok-elementen (elementen die zeg maar op 'n nieuwe regel beginnen, zoals 'n div, <p>, <h..>, e.d.). Deze manier werkt in álle browsers, zelfs in dat bug-paradijs Internet Explorer 6. Heel veel andere manieren werken niet in alle browsers.
Code:
div#pagina {width: 770px; margin: 0 auto;}
Geef 'n breedte aan de div, anders werkt het niet. 770 px past ook nog binnen 'n 800x600-scherm, 1000px binnen 'n 1024x768-scherm. (Iets smaller dan 't scherm, want 'n scrollbar en zo nemen ook ongeveer 18 px in.)
't Hoeven geen px te zijn, procenten bijvoorbeeld mag ook, als er maar 'n breedte is.
margin: 0 auto;
Omdat er alleen 'n waarde voor boven en rechts staat, krijgen onder en links automatisch dezelfde waarde. Dus hier staat eigenlijk margin: 0 auto 0 auto.
Boven en onder niets, rechts en links auto. Auto betekent evenveel. (Ja, ik weet 't, rare naam, maar ik heb die naam niet verzonnen

). Ongeacht de grootte van het scherm/venster krijg je nu dus links en rechts dezelfde marge.
Vroeger, en helaas nog wel, gebeurde dit met <center>. Maar dat werkt niet in alle browsers probleemloos en heeft sowieso hordes bijwerkingen. Dit is de standaardmanier die in álle browsers goed werkt, zonder vervelende bijwerkingen.