Pagina niet beschikbaar in Paginascript

Status
Niet open voor verdere reacties.

afcamaurice

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2007
Hoe kun je ervoor zorgen dat je een bestandje dat je hebt gemaakt - bijv. error.php - krijgt wanneer een link - bijvoorbeeld index.php?p=piet - het nog niet doet omdat je piet.php nog niet hebt geupload.

In de switch-functie heb je piet.php al wel geinclude, maar ik wil dus zorgen dat wanneer deze nog niet aanwezig is op mijn host, dat er dan automatisch komt te staan als je de link toch aanklikt dat de pagina nog niet bestaat of de pagina op dit moment niet werkt.

Iemand enig idee of het kan en als het kan hoe dat dan moet.
Dank je wel;)

Door niet blind te includen, maar eerst te checken of het bestand al bestaat. Je kan dat het handigst overlaten aan een functie. Een snel voorbeeld:

PHP:
switch ($_GET['p']) {
 case 'piet':
  checkpagina('piet.php');
  break;
 case 'jan':
  checkpagina('jan.php');
  break;
 default:
  include('voorpagina.php');
}

function checkpagina($pagina) {
 if (file_exists($pagina)) {
  include($pagina);
 } else {
  include('error.php');
 }
}

Laatst bewerkt:
Je kunt ook een regel in een .htaccess-file zetten, bijvoorbeeld:
ErrorDocument 404 /pad_naar_pagina/error.php
Op die manier hoef je niet alle mogelijke pagina's die fout kunnen zijn te specificeren, maar krijg je altijd je error-pagina als er een pagina ontbreekt op de server.

@ kwark Ik heb de code geprobeerd en hij werkt super THANKS:)

@ magdiragdag Dat is wanneer je naar gewone pagina's linkt ja. Maar bij include kom je altijd op de index.php die gewoon bestaat en je include een pagina die er nog niet is, waardoor je automatisch je defaultpagina krijgt Iwat wel goed is). Jouw manier gebruik ik wel voor het geval er ergens gelinkt wordt naar een php pagina die totaal niet bestaat of als iemand dat intypt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan