pagina ""vastzetten""

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anne-39

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2005
Hoi,

Hoe kun je een pagina die je aan het maken ben vastzetten/vergrendelen?Alles verspringt zo als je hem aan het maken ben!

Groetjes Anne

Als je met tabellen werkt moet je een "vaste" breedte (en hoogte) ingeven, dus niet met procenten ;)

Bedoel je in je editor of de uiteindelijke pagina zelf?
Antwoord:
uiteindelijke pagina, gezien je met Frontpage werkt.
Vandaar deze tuts:
Handleidingen:
Dimage's Handleiding
http://home.tiscali.nl/~intad/
Frontpage Expresse:
http://people.zeelandnet.nl/vazed/frontpage/
html
http://html.op-het.net/
html en meer
http://www.handleidinghtml.nl/
basiskennis
http://www.weballey.nl

Overigens je plaatje images/DSCF0034.JPG
is 186 kb groot
verklein het met irfanview tot ca 15 kb.
Originele afmeting is nu maar liefst 1600 x 1200 pixels.
Dus in afmeting kleiner maken zal al in de richting komen.

En.... je hebt geen index.html
althans als het de site betreft welek ik krijg als ik op Website klik.

:cool:

Beste Anne,

Zodra ik op je homepage beland, zie ik een vervormde foto en merk dat de pagina schokkerig scrollt.
Dat is niet zo vreemd, want de originele foto is 1600 x 1200 pixels groot (rechthoekig) en dat probeer jij in 484 x 466 pixels (bijna vierkant) te proppen. Bovendien is het een bestand van 190 kB, waardoor het bij een inbelverbinding zo'n 45 seconden duurt voordat de foto te zien is.
Voordat je afbeeldingen op een website gaat zetten, zul je die in een beeldbewerkingsprogramma geschikt moeten maken voor het web door ze te verkleinen, ze eventueel bij te snijden en zo op te slaan dat je bij een zo klein mogelijke bestandsgrootte een goede kwaliteit hebt.
Verder voorspel ik dat mensen moeilijkheden gaan krijgen met de verschillende pagina's die je momenteel hebt gemaakt, omdat de bestandsnamen hoofdletters en apostrofs bevatten (Foto's.htm, Sarah.htm etc). Bestandsnamen op websites - of dat nu namen van mappen, documenten, afbeeldingen of multimediabestanden zijn - mogen geen hoofdletters en spaties bevatten; gebruik i.p.v. spaties een underscore: naam_van_het_bestand.html bijvoorbeeld.
Sommige servers kunnen niet met spaties en hoofdletters overweg en dat resulteert bij de bezoeker van je site in een "Page not found"-error.
En zo zijn er nog wel wat fouten op te noemen, zoals het ontbreken van een index.html.
Ik neem je overigens niets kwalijk, hoor.:)
FrontPage en andere webeditors beloven in hun reclame dat je met hun product zonder enige HTML-kennis een website kunt maken - en dat kan dus niet.
Als ze zouden beweren dat je met hun programma "iets op internet kunt zetten" zouden ze dichter bij de waarheid zitten.:)
Over de zaken die ik hierboven noem vertelt dit soort programma's je niets.
Ik vermoed dat je vraag te maken heeft met een verkeerd gebruik van tabellen, maar als je niet weet hoe tabellen in HTML worden opgemaakt, heeft het weinig zin een antwoord te geven.
Ik zou me dus eerst eens een beetje in de basisbeginselen van HTML, website-ontwerp en beeldbewerking verdiepen voordat je met een programma als FrontPage gaat werken.
Dat is allemaal niet zo moeilijk en voor een eenvoudige site heb je FrontPage ook helemaal niet nodig. Met Kladblok en IrfanView kun je een prima site bouwen. Ik kan iedereen aanraden om ten minste één keer een site op die manier te maken. Als je vervolgens met FrontPage gaat werken, zul je zien dat dit programma dan veel begrijpelijker voor je is geworden en dat je er veel meer mee kunt doen dan nu het geval is.
Een goede site om die basisbeginselen snel te leren is deze.
Peter Vazed noemt er in zijn antwoord ook nog een paar.
En een gratis programmaatje waarmee je 98 % van alle beeldbewerkingshandelingen kunt uitvoeren die voor het web nodig zijn, is IrfanView.
Ik heb je foto in dat programmaatje even onder handen genomen en dan blijft er een onvervormde afbeelding van 40 kB over - zie bijlage.
(Dat weggevallen hoekje bovenaan het rechter deurtje, dat er nu ineens weer aan zit, behoort bij die 2 % die IrfanView niet kan; daar heb je Photoshop of Paint Shop Pro voor nodig.:))

Guus.

Laatst bewerkt:
Re:

Hoi ,bedankt voor alle reactie´s en voor het kleiner maken van de `kast`!
Er zijn al wat fouten opgelost,ik had bijv moeite met het uploaden,nu heb ik mijn vertrouwde cuteftp programma weer,en is het goed.De hoofd letters zijn verdwenen,komma´s vervangen door een underscore.Ik heb wel een cursus Frontpage gedaan maar dat is erg weg gezakt en ik doe het dan een beetje uit de losse hand wat op den duur natuurlijk niet werkt.Ook de photoshop kennis is nietmeer up to date.Is het werken met frame´s,tabellen aan te raden ipv van zonder?Ik ga weer verder!
Ooit zal er een stukje aan het deurtje gemaakt worden,hoop ik!

Groetjes Anne

Re: Re:

Geplaatst door Anne-39
Is het werken met frame´s,tabellen aan te raden ipv van zonder?
Voor een pagina met tekst en plaatjes zijn tabellen bijna onmisbaar voor de lay-out.
Ook als je frames gebruikt, zul je op de pagina's die IN de frames verschijnen met tabellen moeten werken om de lay-out in orde te krijgen.
Persoonlijk vind ik frames vervelende dingen die een hoop problemen kunnen geven. Bovendien hebben zoekmachines er soms moeite mee. Veel heel mooie sites bestaan uitsluitend uit pagina's die met tabellen zijn opgemaakt.
Voor heel eenvoudige pagina's zoals je startpagina heb je trouwens helemaal geen tabel nodig. Daar zet je alles in het midden met de tag <div align="center">
Bekijk het voorbeeldje in de bijlage maar eens - daar is overigens geen FrontPage voor gebruikt, maar gewoon Kladblok. :)

Guus.

Laatst bewerkt:
Hoi,het is inderdaad het mooiste,netste!Ik ben erg bezig geweest om mooie foto´s te maken voor de website.Welk programma is het beste qua foto bewerking voor het web, is photoshop goed,daar heb ik wat ervaring mee, of toch Irfan nog wat?Ik krijg er steeds meer lol in.Heb me voorgenomen deze website eens echt af te maken,en het niet bij een paar pagina's te laten!

Groetjes Anne

Geplaatst door Anne-39
Welk programma is het beste qua foto bewerking voor het web, is photoshop goed,daar heb ik wat ervaring mee, of toch Irfan nog wat?
Aan IrfanView zul je meer dan genoeg hebben.
Het programma kan foto's vergroten, verkleinen, verscherpen, bijsnijden, draaien, spiegelen etc. Ook kun je er het contrast en de kleuren mee regelen, teksten in foto's aanbrengen en foto's van randen voorzien.
Daarnaast heeft IrfanView de mogelijkheid om een heel stel foto's in één keer te verscherpen, verkleinen etc.
Met de functie Thumbnails/Miniatuurweergaven kun je heel makkelijk thumbnails maken - kleine foto's waarop je klikt om de grote exemplaren te tonen.
Je kunt IrfanView hier downloaden - vergeet ook de plugins niet; die geven extra mogelijkheden.
Wat met IrfanView niet kan is tekenen en retoucheren; daar heb je Photoshop of Paint Shop Pro o.i.d. voor nodig.

Guus.

Kun je met InfranView ook "onzichtbare kleuren maken" voor een GIF-afbeelding? Je weet wel, van die stukken in een afbeelding waar je doorheen kan kijken.

Geplaatst door jeroendenoot
Kun je met InfranView ook "onzichtbare kleuren maken" voor een GIF-afbeelding?
Ja. Kiezen voor Opslaan als gif. Zie verder bijlage.

Guus.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Guus abc
Ja. Kiezen voor Opslaan als gif. Zie verder bijlage.

Guus.

Hoe krijg je die IrfanView in het Nederlands?

EDIT: Sorry ik heb hem al gevonden.

Laatst bewerkt:
Oké, maar hoe kun je nu dat venstertje krijgen voor die transparante kleur? Ik kan hem niet vinden.

Heb je alle plugins wel geïnstalleerd? Die heb je nodig om alle mogelijkheden van het programma te kunnen gebruiken.
Transparante kleur maak je zo:
Afbeelding openen in Irfanview.
In menu Bestand kiezen voor Opslaan als...
Kiezen voor opslaan als bestandstype GIF.
Bij Opslagopties onder GIF kiezen voor Transparantiekleur opslaan.
Kiezen voor Transparantiekleur selecteren tijdens opslaan.

Guus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan