Paginainstelling gaat weg bij geplakte tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laura23

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2006
Ik heb een sjabloon gemaakt waarin ik de pagina instellingen (o.a. marges) heb aangepast: op de eerste pagina moet de tekst op 8 cm van boven beginnen, op de tweede pagina op 5 cm, op de derde weer op 8 cm enz. Dit gaat op zich goed, maar als ik de tekst er dan in plak, begint elke pagina op 8 cm van boven (dit lijkt me ook logisch, aangezien je op pagina één begint met plakken, en de rest dus naar beneden wordt 'geduwd'. Na het plakken staat de pagina die op 5 cm van boven begint dus ook onderaan het geplakte.

Nu is mijn vraag dus hoe ik dit dus het beste kan aanpakken, iemand een idee?

Hoi,

Ik kan het niet genoeg zeggen: altijd aangeven met wélke versie van Word je werkt ..... er zitten te grote verschillen tussen 2007 en eerdere versies om je te kunnen adviseren!!

Het gaat om Word 2002 (op 't werk). Thuis heb ik Word 2003, dus dat is ook nog een optie.

Juust ...

Voor zowel 2002 als 2003 geldt hetzelfde.

Ik begrijp: onevenparina's beginnen met een grotere bovenmarge dan de even .... ?

Stappen:

- Blanco document
- menu Bestand > Pagina-instelling
- tabblad 'Indeling'
- optie Even en oneven verschillend aanvinken

Voor het hele document stel je nu een bovenmarge in van 5cm.
En nu komt de truc:
- zorg dat je muisaanwijzer (cursor :p) op pagina 1 staat
- menu Beeld > Koptekst en voettekst
- Je ziet nu boven het kader 'Koptekst oneven pagina'
- druk zolang op Enter, totdat je op ongeveer 7,4cm zit (te zien op de statusbalk)
- klik op 'Sluiten' in het venster koptekst en voettekst.
- sla het document op als sjabloon

Laatst bewerkt:
Super, hartstikke bedankt, dit werk inderdaad goed!

Nog één vraag: het blijft zo (met het Enteren) geen precisiewerk - het is dus niet mogelijk om op de milimeter nauwkeurig op te geven waar je tekst moet beginnen? Want dat zou wel ideaal zijn..

Hoi,

Nee helaas .... sterker nog.
De regelhoogte in mm is eigenlijk heel relatief, want afhankelijk van het ingestelde standaardlettertype en -grootte.

Of nee ....
Je kúnt in de koptekst een tabel van één cel invoegen en dan een exacte hoogte voor die 'rij' (die dus maar uit één cel bestaat) bepalen van zo'n 6,3 cm.
Ook al verander je dan later het standaard lettertype of -grootte, dan blijft de afstand vanaf de koptekst gelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan