Paginanummering Word 2007: specifieke nummers uitsluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0115

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2011
Berichten
5
Ik heb in Word 2007 een document paginanummers gegevens. Ze staan in de footer van iedere pagina. Nu is het mogelijk om 'eerste pagin afwijkend' en 'even/oneven verschillend' aan te geven. Maar hoe kan ik specifieke paginannummers weghalen? Niet op iedere pagina wil ik een nummer. Zodra ik een nummer weghaal, zijn ze ook op andere even en oneven pagina's verdwenen.
 
Je zal daarvoor moeten werken met secties. Vanaf je een paginanummer wil verwijderen, moet je op de vorige pagina aangeven dat de sectie afloopt en er een nieuwe begint.

Dit staat onder Pagina-indeling en vervolgens op Eindemarkeringen (onder Pagina-instelling). Klik vervolgens op Volgende Pagina.

Open dan de kop- of voettekst door er dubbel op te klikken en zorg dat Aan vorige koppelen staat uitgevinkt (onder Navigatie).

Vervolgens kan je terug een paginanummer invoegen die start vanaf een bepaalde waarde.
 
Secties toevoegen alleen voor een pagina zonder nummering is een beetje omslachtige manier van werken. Op welke basis wil je paginanummers zien of niet zien? Oftewel: zit er een vast patroon in? Als dat zo is, kun je met een formule een heel eind komen.
 
Nee, er zit geen vast patroon in. Ik wil gewoon makkelijk kunnen kiezen op welke pagina een nummer en welke niet. Maar het ziet ernaar uit dat ik dan handmatig paginanummers moet invoegen.
 
Als er geen vast patroon in zit, ben je aangewezen op handwerk. Dat is ook logisch: velden zijn bedoeld voor gestructureerd werken. Afwijken van die structuur betekent derhalve: met de hand. Bovendien zou je met een ingewikkelde constructie maken ook nog eens veel meer tijd kwijt zijn dan als je de nummers zelf intypt. Automatiseren is weliswaar bedoeld om je werk uit handen te nemen, maar als je er zelf voor kiest dat je dat niet wilt, dan zijn de blaren de enige optie ;)
 
In Indesign zit een handige optie om automatisch op elke pagina een paginanummer te krijgen. Het maakt niet uit hoeveel of waar je extra pagina's invoegt of verwijdert: altijd staat het juiste paginanummer erop. Je stelt het eenmalig in op een 'masterpagina', waaraan de overige pagina's vervolgens een voorbeeld nemen. Als je op een bepaalde pagina geen of een afwijkend nummer wilt hebben, geef je eenvoudig aan dat voor die pagina de masterpagina niet geldt. Dat zoiets simpels niet in Word (2007) zit, begrijp ik niet.
 
Omdat het één een opmaak pakket is, en het ander een tekstverwerker misschien? Of mis jij ook een spellingcontrole in Paint?
 
Onterechte opmerking, want Word is al lang geen tekstverwerker alleen meer. De opmaakmogelijkheden zijn niet op één hand te tellen. Zelfs niet op twee handen. Sommige onderdelen zijn zo complex dat het ontbreken van een meer flexibele paginanummering een beetje vreemd is.
 
Al tuig je een boerentractor op met radio, airco, turboblasters, spoilers etc, het blijft een tractor. En Word is nog steeds, qua programma, een tekstverwerker. Wat ze er ook aan toevoegen. Dat de opmaakmogelijkheden steeds uitgebreider worden is een bonus. Maar het blijft een pakket dat werkt met handmatige tekens (tekst die je typt) en codes. Een pakket als InDesign is nu eenmaal heel anders gebouwd. Met andere mogelijkheden.
Ergo: mijn opmerkingen staan nog steeds recht overeind ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan