Pagina's afwisselen in Word

• Onderwerp starter Onderwerp starter LDB1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LDB1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 mei 2014
Hallo,

Ik werk aan een vertaling en wil de oorspronkelijke tekst op de oneven pagina's en de vertaling op de even pagina's, zodat in de geprinte versie de vertaling rechts gelezen kan worden, terwijl de oorspronkelijke tekst links staat. Is het mogelijk om in Word de pagina's te laten afwisselen?

Alvast bedankt,

Lucas

Een tekstverwerker laat de tekst altijd netjes doorlopen naar de volgende pagina, en dat kun je niet veranderen. Lijkt mij ook logisch. Je zult dus ofwel je teksten stevig moeten afbakenen op een pagina, of de trukendoos erbij moeten halen. Dan kun je denken aan een tabel met 2 kolommen, waarin de ene kolom de tekst laat zien en de tweede kolom de vertaling, maar dan krijg je de tekst op één pagina, of met <Ctrl>+<Enter> harde pagina's maken als je van taal switcht. Dat heeft dan als nadeel dat tekst toch kan doorschuiven als je het lettertype verandert, of andere eigenschappen zoals regelafstand of marges. Dus daar zou ik ook niet voor gaan.

De veiligste oplossing is (zo snel te bedenken althans) is met gekoppelde tekstvakken werken, waarbij <vak 1> op pagina 1 staat, <vak 2> op pagina 2, <vak 3> op pagina 3 en <vak 4> op pagina 4. In deze situatie koppel je de tekstvakken 1 en 3 aan elkaar (je koppelt dus vak 3 aan vak 1) en vak 2 en vak 4 ook. De oorspronkelijke tekst plak je nu in tekstvak 1, en de vertaling in tekstvak 2. De oorspronkelijke tekst zal nu op pagina 1 en 3 te zien zijn, en de vertaling op 2 en 4. Uiteraard maak je meer tekstvakken op deze manier aan als er meer pagina's nodig zijn. Voordeel hiervan is dat je niet meer afhankelijk bent van tekst- en document instellingen.

Dank voor de reacties. De oplossing met tekstvakken is helaas geen optie, omdat er in de tekstvakken niet met voetnoten kan worden gewerkt. Deze heb ik echter frequent nodig.
De suggesties van André hebben alleen betrekking op kop- en voetteksten, terwijl het juist om de hoofdtekst gaat. De bedoeling is dus dat de tekst aan het einde van pagina 1 doorloopt op pagina 3, terwijl de tekst van pagina 2 doorloopt op pagina 4, enz.
Als dit probleem niet goed op te lossen valt in Word, ben ik ook benieuwd naar alternatieven.

Het helpt als je de vraag volledig omschrijft, en niet in de loop van de tijd met aanvullende eisen komt, want anders kunnen we natuurlijk nooit goed meedenken over een oplossing.
Bij de eerste lezing ging mijn gedachte al gelijk naar een DTP oplossing, omdat Word hiervoor nu eenmaal niet geschikt is. Vandaar mijn idee van gekoppelde tekstvakken. Overigens kun je daar denk ik nog wel een mouw passen aan het voetnoten probleem, maar het zal altijd wel behelpen blijven. Programma's als InDesign en (vooruit...) Publisher zijn voor dit soort vraagstukken gemaakt, en die zou ik dus veel sneller pakken dan Word.

Die tips zijn exact dezelfde die ik al eerder heb gegeven... Ik denk ook niet dat het office forum veel beter gaat werken, want volgens mij zitten daar dezelfde mensen (met andere aliassen). Ik durf rustig te stellen dat er geen kant-en-klare oplossing is, anders dan met tekstvakken. En dat je dus veel beter een pakket kan gebruiken dat voor dit soort gevallen is gemaakt.

keesvalkenswaard... Valkenswaard ligt niet in de buurt van Rotterdam... ;) dus jij bent Kees iig niet.. ;)
Ach.. ik ben ook van de computertotaalforum hier heen gedwaald agv de andere opzet... ben ook nog actief op het tweakers forum..

Ach, wie weet zitten er toch pure office mensen daar die dit forum niet aantrekkelijk genoeg vinden of om een andere reden daar alleen zijn.
Iig meer kansen... ik zie het niet als een dubbelpost... ook zo'n internationaal forum biedt weer een breder podium aan, als je het niet erg vindt om het in het Engels te doen.

Ik heb geen enkel probleem met vragen uitzetten op meerdere forums, mits dat maar netjes vermeld word met een linkje erbij. We zijn tenslotte allemaal vrijwillig bezig met onze tijd erin te steken, en dan wil je niet dat je die mensen nodeloos dubbel werk laat doen, wat toch nog wel vaak voorkomt. Maar daar is hier natuurlijk (nog) geen sprake van.
Ben wel benieuwd hoe TS er nu tegen aan kijk ;)

Ik begrijp dat ik het beste kan overschakelen naar een ander programma. Bedankt voor het meedenken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan