Pagina's omslaan lang de lange of kort rand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

Ik heb vandaag een berg verschillende berichten moeten uitprinten, en er ging nogal eens wat mis.

Bij het Dubbelzijdig uitprinten kun je kiezen uitprinten langs Lange rand of langs de Korte rand
Eén en ander is afhankelijk of je kiest voor Staand (Portrait) of Liggend (Landscape)

Is er niet ergens een afstelling, dat een Staande afdruk standaard ingesteld kan worden voor uitprinten langs de lange rand
en dus een Liggende afduk standaard ingesteld staat, dat er langs de korte rand uitgeprint wordt ?

Met Vriendelijke Groet
Dukkel

Laatst bewerkt:
Eén en ander is afhankelijk of je kiest voor Staand (Portrait) of Liggend
Afdrukstand heeft niets te maken met lay-out; het is aan de gebruikers om de juiste keuze te maken. De ene keer wil je een liggende pagina aan de lange kant afdrukken, bij een ander project aan de korte kant. De kans dat het mis gaat, is dus net zo groot als dat het goed gaat. Daarnaast ben je ook nog eens afhankelijk van het programma. De reden dat je deze vraag in het Windows forum zet, ontgaat mij dan ook enigszins, want in de Windows instellingen (eigenlijk dus je default Printer instellingen) kun je dat niet vastleggen; hooguit of je vast op de korte kant wilt afdrukken, of de lange kant, en of je liggen of staand wilt.

Ga je naar specifieke programma’s kijken, dan kom je al snel bij Word uit, wat uit zichzelf al met redelijk vaste, logische instellingen werkt. Ik heb zelden de behoefte om in Word een afdrukstand te veranderen (of de noodzaak gehad). De instellingen staan gewoon bijna altijd correct. En die ene keer dat het anders moet, is het zo aangepast. Of je maakt er een sjabloon voor, in het geval van een vaker voorkomend document.

Ook bij programma’s als Outlook vraag ik me trouwens af of je het probleem tegenkomt. Ik ben wel benieuwd welke problemen je dan precies tegenkomt…

Ik gebruik door elkaar heen vaak Word, maar ook regelmatig EXCEL Spreadsheets.
En Spreadsheets worden vaak liggen afgedrukt.
Vandaar mijn probleempje.
We werken toch met Computers, daarom dacht ik misschien is dit ook wel ergens vastteleggen, althans de standaard afdruk-stand

Laatst bewerkt:
De standaard (default) stand > liggend of staand wordt in het Excel-Word-document zelf opgeslagen. Dat kun je nog veranderen in het printscherm. Afhankelijk van de printer krijg je daar de mogelijkheden van de printer ook te zien. Altijd een kwestie van keuzes maken.

In Excel kun je een bereik selecteren en dan deze printen. Vergeet dan niet Selectie aan te vinken en eerst een voorbeeld tonen (knop staat eronder).

En Spreadsheets worden vaak liggen afgedrukt.
Ik ontwerp deze vaak > staand omdat liggend slecht in de normale ordners (A4) past.

Met dubbelzijdig printen heb ik geen ervaring. Gebruik ik nooit.

Laatst bewerkt:
Twee keer dezelfde printer toevoegen in windows, deze standaard instellen op spiegelen op b.v. korte zijde, de andere laat je op lange zijde staan, moet je bij het afdrukken alleen nog de juiste printer kiezen.

En dáár heb je een Computer voor?

Ik ga op vakantie!:p

De standaard (default) stand > liggend of staand wordt in het Excel-Word-document zelf opgeslagen. Dat kun je nog veranderen in het printscherm. Afhankelijk van de printer krijg je daar de mogelijkheden van de printer ook te zien. Altijd een kwestie van keuzes maken.

In Excel kun je een bereik selecteren en dan deze printen. Vergeet dan niet Selectie aan te vinken en eerst een voorbeeld tonen (knop staat eronder).

Ik ontwerp deze vaak > staand omdat liggend slecht in de normale ordners (A4) past.

Met dubbelzijdig printen heb ik geen ervaring. Gebruik ik nooit.

Hallo Senso

Die laatste regel: 'Met dubbelzijdig printen heb ik geen ervaring. Gebruik ik nooit.' begrijp ik niet.
Je wilt toch niet zeggen, dat je een beetje behoorlijk Word uitprint op slechts één zijde van je papier?

En bovendien als je bij een 'liggend' dokument je gaatjes aan de zijkant maakt, passen ze toch perfect in een ordner?

JanF :d

Je wilt toch niet zeggen, dat je een beetje behoorlijk Word uitprint op slechts één zijde van je papier?

Ik print alles op één zijde van een A4.

En bovendien als je bij een 'liggend' dokument je gaatjes aan de zijkant maakt, passen ze toch perfect in een ordner?

Dan steken de vellen eruit. In de lengte/hoogte is een ordner A4. Vroeger had je ook wel ordner voor liggend maar wordt zelden nog verkocht.

Senso neem me niet kwalijk, maar alles op slechts 1 zijde afdrukken van een A4tje , is klinklare geld verspilling, en zéér milieu onvriendelijk.
Terwijl jij juist zo'n vriendelijke man bent
Laat dát de leden van GL maar niet horen

En overigens, liggend afdrukken wil niets anders zeggen, dan dat je een A4tje op z'n kant bedrukt.
Dan moet je het ook op z'n kant opbergen. (Wat puilt er dan nog uit je ordner?)

Senso neem me niet kwalijk, maar alles op slechts 1 zijde afdrukken van een A4tje , is klinklare geld verspilling, en zéér milieu onvriendelijk.

Mee eens. Ik print ook zeer weinig, immers je kunt alles opslaan in mappen en met een zoekmachine heb ik alles binnen een seconde.

Terwijl jij juist zo'n vriendelijke man bent
Dat ga ik natuurlijk niet ontkennen.:p

Dan moet je het ook op z'n kant opbergen.
Mee eens, maar ik kan daar niet tegen, mijn hersenen werken 'anders'. Ik heb daar de pest aan.

Ik wil niet nieuwsgierig overkomen, maar wat voor scholing heb jij dat wel gehad?

Dat vraag ik mij ook af.;)

Ha, Ha. Ja, dat is het enige goede antwoord. :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan