PaintShopPro X

Status
Niet open voor verdere reacties.

oriolus99

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2007
Sinds enige tijd klapt PSP er bij mij uit zodra ik op een te bewerken plaatje dubbelklik.
Het plaatje opent, maar daarna krijg ik de melding dat PSP niet meer werkt en dat het programma wordt afgesloten.
Het wonderlijke is echter wel dat dit gebeurt als gebruiker met uitgebreide administratorrechten, maar het gebeurt niet als ik werkelijk als Admin inlog en een plaatje wil bewerken: dan werkt PSP naar behoren.
Het heeft vast iets met het feit te maken dat ik Corel PSP Photo X2 als proefversie heb gedownload, geprobeerd, en later weer verwijderd.
Ik heb al geprobeerd alle vermeldingen van Photo X2 uit het register te verwijderen, maar dat maakte geen verschil. Wie weet raad?

Om uit te zoeken of het met het account of met PSP te maken heeft zou ik zelf een nieuw testaccount maken met administratorrechten.
Dan kijken of in dat nieuwe account hetzelfde probleem optreedt. Is dat niet het geval, dan is er een bestand/instelling/map in je 'normale' account die blijkbaar de werking van PSP tegenwerkt. Je zou dan kunnen overwegen om het nieuwe account te blijven gebruiken, en de (mail- etc.)instellingen, cookies, Favorieten en gebruikersbestanden van de 'normale' gebruiker over te zetten naar het nieuwe account.

Succes,

Tijs.

Ander account

Ik ben begonnen met het aanmaken van een nieuw account met Admin-rechten.
Inderdaad werkt PSPX daar naar behoren.
Ook heb ik een 'gewoon' account aangemaakt, maar daar pruttelt er even wat na het dubbelklikken op de link naar PSPX, maar daarna gebeurt er niets meer...
Het idee om mijn huidige account naar de nieuwe (eerstgenoemde) account over te hevelen, lijkt mij een enorme klus en bovendien is daarvoor de ruimte op mijn C-schijf lang niet toereikend. Ik zie er bovendien vreselijk tegenop.
Zou er geen andere mogelijkheid zijn om (bijv. via het register) de zaak weer in orde te krijgen?
Zou CCleaner kunnen helpen in deze?
Het valt mij trouwens op dat er bij het starten van PSPX, die even later afbreekt, dat er onderaan voor de helft een subscherm te zien is waarvan ik me afvraag wat dat daar doet en of daar iets mee is waardoor PSPX niet wil sterten.
Nog nadere informatie: Als ik op een door PSPX te openen bestand dubbelklik, krijg ik korte tijd de inhoud van dat bestand te zien, voordat PSPX ermee ophoudt. Is dit nog nuttige informatie?
Kun je PSPX (bijv. met een exe-parameter opstarten), waardoor PSPX echt het minimale doet wat nodig is om te starten? Ik krijg nl. de indruk (doordat ik kort wel het te openen bestand te zien krijg) dat PSPX daarna nog iets doet, waardoor het ten slotte mis gaat.
Enige suggesties?

Laatst bewerkt:
Aanvullende informatie

Er zijn mij bovendien twee zaken opgevallen:
1. Als ik in mijn account waar het op de normale wijze fout gaat, PSPX open als Administrator, dan start hij wel goed op.
2. Tijdens het openen van PSPX zonder dat als Administrator te doen, laadt PSPX kennelijk iets (een bestand?) waarmee hij voor 80% vordert, maar dan crasht hij. Wat zou dat kunnen zijn?

Herstel

Mijn inlichtingen waren onjuist:
Mijn eigen account is een Standaard account, dus niet met Admin-rechten (ooit geweest, maar dat heb ik lange geleden uitgeschakeld voor de veiligheid).
Ik kan PSPX met Administrator-rechten starten en dan gaat het goed...
De fout treedt dus op bij normale standaard-accounts, maar als het een nieuw standaard-account betreft, dan start PSPX niet eens op, en als ik een nieuw Admin-account maak, dan werkt PSPX wel!

Laatst bewerkt:
Tsja, ik zou het idee krijgen dat het pakket niet echt voor Vista geschikt is, en daarom dit soort 'uitwijkacties' vereist om het tóch te kunnen gebruiken.

Natuurlijk zijn er wel middelen om te volgen welke bestanden er (geprobeerd) wordt te openen en welke registry-key er (geprobeerd) wordt te lezen of (be-)schrijven, maar dat gaat allemaal wel erg diep (op Sysinternals op zoek gaan naar resp. Filemon en Regmon).

Beter lijkt me om in de knowledgebase van Corel op zoek te gaan naar deze fout (hier) danwel misschien een patch te kunnen vinden voor dit probleem (hier).

Natuurlijk heb je nu (gelukkig) wel een workaround ("Als Administrator uitvoeren").

Tijs.

Vreemd

Ik werk al een jaar of twee met PSPX op mijn Vista-pc. Waarom zou hij dan nu ineens niet meer compatibel zijn, tenzij je hem onder Admin start?

Aub geen vragen stellen die hier op het forum hoogstwaarschijnlijk niet te beantwoorden zijn.

Probeer je antwoorden te vinden in de knowledgebase en/of de patches, ik vermoed namelijk dat niemand hier op het forum een direct antwoord voor je heeft.

Tijs.

Probeer je antwoorden te vinden in de knowledgebase en/of de patches, ik vermoed namelijk dat niemand hier op het forum een direct antwoord voor je heeft.
Tijs.

Waar kan ik 'de' knowledgebase en/of 'de' patches vinden?

Hoe kan ik dat van tevoren bevroeden?

Natuurlijk wel: Jij zegt zelf dat je de software ooit zonder administrator-rechten onder Vista werkend had (en dus dat het toen ook onder administratorrechten gewerkt zal hebben). Nu werkt het alleen met administratorrechten.
Niemand heeft hier de software geschreven, dus 'speciale gedragingen' zoals waar jij die vraag over stelde ("Waarom zou hij dan nu ineens niet meer compatibel zijn, tenzij je hem onder Admin start?") zul je hier geen antwoord op krijgen.

Ok, nu even naar je 2de vraag: Kijk terug naar mijn posting van 2 september 2009 17:58
De laatstgenoemde 2 links gaan naar resp. de knowledgebase en de patches van Corel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan