Paniek!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

GeorgetteS

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Ik heb tijdens mijn zoektocht naar een programmatje waarschijnlijk een virus binnen gehaald. Mijn computer starte zich opnieuw op en nu gebeurt er bijna niets meer. Hij start op de normale manier op en dan komt de achtergrond in beeld die ik zelf had ingesteld. Ook kan je met het muispijltje over het scherm bewegen en komt windows taakbeheer omhoog bij cntl alt dlt.
Maar verder gebeurt er helemaal niets! :-( Ik heb belangrijke dingen op mijn computer staan in mijn documenten. Ik vind het niet erg om alles te formatteren maar er zijn 2 mappen die ik wel echt moet hebben in mijn documenten. Heeft iemand enig idee wat ik nu moet doen? Kan ik misschien in ms dos opstarten en vanuit daar bestanden kopieren naar een stickie ofzo?

Alle ideeen zijn welkom want ik ben lichtelijk in paniek.

Groetjes
Georgette

Veilige modus al geprobeerd?
Anders je schijf uit je pc halen en als slave in een andere inbouwen (klinkt moeilijker dan het is) en daar verder scannen

Hoe kan ik in de veilige modus opstaren? Moet ik dan bij het opstarten iets indrukken ofzo?

yep, druk herhaaldelijk op F5 of F8 of zo. Kan per merk pc verschillen dus je zal er een aantal moeten proberen...

In de veilige modus gebeurt er ook niet veel. Ik heb wel een MS DOS dingetje gekregen waarin ik wel mijn bestanden in mijn documenten kan vinden. Is er niet een soort DOS commando waarmee ik een hele map ineens naar een memorystick kan kopieren? Ben namelijk aan het leren voor mijn tentamens en heb die school bestanden eigenlijk vandaag nodig en kan de harde schrijf vandaag niet in een andere computer stoppen..

Zie nu in DOS de bestanden voor me en hij herkent ook mijn stickie in K:\
Kan ik nu niet misschien een hele map ineens daarnaartoe kopieren?

als je al in dos zit en ook in de juiste map dan : copy *.* k:\

Laatst bewerkt:
Het zag er even heel goed uit maar nu staan ze in .gob en .go bestanen op mijn stickie en die lijk ik niet te kunnen openen op mijn laptop

Ik heb nu via een omweg de belangrijkste dingen op mijn stickie gekregen maar dat was veel werk. Daarom de volgende vraag:

Als ik in een map sta en ik doe xcopy *.* K:\
dan kopieert hij alleen de losse bestanden die in die map zitten maar niet de submappen die er ook nog onder zitten. Als ik dus mijn afbeeldingen (die over 30 mappen verdeeld zitten) allemaal op mijn stickie wil krijgen zou ik het met dat commando per submap moeten doen.
Kent iemand een commando waarmee hij ook gelijk alle submappen meeneemt en de bestanden die daarin zitten? Het is zo erg omslachtig.

Ik ben al een eindje op weg. I.i.g alvast bedankt!!

Eey, probeer dit eens:

Laat de computer normaal opstarten...

Doe dan CTRL+ALT+DEL

Ga naar het menu'tje "Bestand" en kies dan voor "Nieuwe taak (Uitvoeren)"

Typ in het verschenen venstertje "explorer.exe" en klik op OK

Als het goed is start nu je bureablad ook op en kun je de bestanden kopieren.

Het lukt inderdaad om via het ctrl alt dlt menu wat dingen op te starten, super.
Als we dan toch zover zijn... :-) Zou ik dan ook niet vanuit hier wat op kunnen lossen rondom dat vermodelijke virus waarom hij niet meer goed opstart? Of is dat een beetje een wazige vraag?

M.a.w:

Ik kan vanuit mijn taakbeheer wel nog mijn virusscanner openen. Is er een kans dat ik het probleem op deze manier nog kan oplossen? En zo ja, wat kan ik dan het beste doen?

Het hoeft hierbij niet (meer) om een virus te gaan. Het kan zijn dat explorer.exe uit jouw opstartlijst is verdwenen.

Ga een's naar taakbeheer, uitvoeren, typ daar msconfig

Ga daar naar tabje Services en klik op Alles inschakelen.

Start nu de pc opnieuw op, en misschien doet hij het nu gewoon weer...

Dat werkt helaas niet.
Ik heb inmiddels wel mijn virusscanner kunnen runnen en hij heeft twee trojaanse paarden in quarantene gezet. Ik hoopte dat hij zonder die bestanden weer gewoon zou starten maar helaas. Ik krijg nog steeds alleen mijn achtergrond en het pijltje wat ik kan bewegen en het taakbeheer menu wat ik kan opstarten.

Alle vinkjes bij services in dat systeemconfiguratie staan (en stonden) trouwens wel gewoon aan.
Zijn er juist niet misschien dingen die daarbij uit moeten staan omdat ie nu opstart met een virus ofzo? Of sla ik de plank helemaal mis?

Ik heb het een soort van opgelost:

Ik heb via het taakbeheer menutje de belangrijkste dingen met mijn stickie over kunnen zetten op mijn laptop. Daarna heb ik maar besloten tot de recovery want ik zag het niet meer zitten. Ik heb een acer. Door op Alt en F10 te drukken bij het opstarten kwam ik geloof ik in het rocervery menu (wat automatish begon) en nu heb ik geloof ik weer een schone computer. :thumb:

Niet optimaal dus, ik had liever alles gehoude (muziek en films enzo) maar ja. In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp!!!!

Ik heb 2 partities. Ik kwam er te laat achter dat ik alle bestanden van C naar D had kunnen doen omdat D niet geformatteerd zou worden. C is nu geformatteerd en ik ben het meeste kwijt :o Maar dankzij de hulp hier heb ik het belangrijke (school en foto's) nog wel gewoon.
Voordeel: hij loopt weer als een trein :D

Bedankt voor de hulp!

Verplaats je map "mijn documenten" ALTIJD naar een andere partitie dan C:

rechtsklik op je burobad op "mijn documenten" en kies voor eigenschappen. Verander het pad naar bijv D:mijn documenten en klik op ok.

Dank je wel voor de tip. Wist niet dat dat zo kon. Ik had vroeger wel mijn documenten op D staan maar dat vond ik zo lastig dat je niet meer dat 'mijn documenten' knopje kon gebruiken. Ook weer opgelost dus.

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan