Parallel gebruik van twee hard disks

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sailor123456

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 dec 2003
Volgende configuratie: ASUS MBP4P800 moederbord, 2 serial ATA harde schijven. Nu meen ik dat er een mogelijk was om beide schijven parallel aan te sluiten zodat de zoektijd voor deze gehalveerd kan worden. Wie kan mij helpen hoe ik deze aansluitingen moet realiseren op mijn moederbord?
Zit eraan te denken een derde identieke schijf hiervoor aan te schaffen om geen info te verliezen.

Niet parallel maar in RAID, dit kun je via het BIOS instellen. Als je al Windows hebt geïnstalleerd werkt dit niet meer, zie je handleiding.

Wat jij zoek is Raid 0(striping) dit is voor snelheids winst.
Je hebt hiervoor twee identieke schijven nodig.
Als je dan ook nog een backup wil hebben, dan heb je Raid 0+1(striping/mirroring) nodig.
Ook wel Raid 10 genoemd.
Hiervoor heb je vier identieke schijven nodig.
Twee schijven worden dan in Raid 0 (striping)geconfigureert en de twee andere schijven in Raid 1(mirroring).
Als backup schijven voor die eerste twee.

Heeft het moederbord wel een Raid-controller?

Hier vind je nog meer info over Raid;
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php
(Nederlands)

Zoals Tiborv al aangeeft, zal je de pc volledig opnieuw moeten installeren, als je Raid wil gaan gebruiken.

Identieke schijven is trouwens geen verplichting, maar absoluut wel aan te raden. De raid wordt opgebouwd uit gelijke partities op elke schijf, is dus 1 schijf 60 GB en de andere 100 GB, dan verlies je 40 GB

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan