Parameter query vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

chris0744

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2013
Hallo,

Ik moet voor school voor informatica een kleine database maken met een paar queries. Het is een database met als onderwerp bibliotheken, dus een aantal boeken, met schrijver, ISBN nummer etc etc.

Nu heb ik geprobeerd een selectiequery te maken die links naar een tabel met meerdere velden, en enkele van die velden zijn gelinkt aan andere tabellen, waaronder 1 veld met meerdere waardes.

Nu heb ik in de queery bij criteria dit getypt bij elk veld zodat ik voor elk veld kon zoeken.

Like [Titel vh boek] & "*"

Hierdoor kan ik op elk veld zoeken om een specefiek boek te vinden, maar ik kan een bepaalde parameter ook overslaan en niks invullen, en toch met de wél ingevulde query een boek vinden.
Nu heb ik een probleem.

Bij de eerste paar velden werkt dat, wanneer ik in die parameter bijv. de titel van een boek intyp krijg ik het boek, maar wanneer ik de schrijver, uitgever of locatie (v.d. bibliotheek) intyp krijg ik geen resultaat, dan is hij gewoon blank.
Totallig genoeg zijn dat net de 3 velden die ook gelinkt zijn naar andere tabellen.

Dus het ziet er zo uit:

Tabel 'Boeken'
-Bevat de velden "Titel, Uitgavejaar, ISBN, Genre, Schrijver, Uitgever".

Dan heb ik nog een tabel met Bibliotheken, een met Schrijvers, een met Uitgevers, en een tabel waarin staat welke boeken in welke bibliotheek aanwezig zijn.

De tabel Boeken haalt de schrijvers en uitgevers uit de bijbehoorende tabellen.

En de query haalt alle info uit de tabel boeken, en één veld komt uit de tabel met welke boeken waar aanwezig zijn.
De tabel Boeken heeft verder bij het veld Schrijvers meerdere waarden.

Ik heb geen flauw idee hoe ik dit kan oplossen.. en had graar z.s.m hulp gehad :)

B.v.d,

Chris0744

Als ik je verhaal zo lees, verwed ik er een aardig kapitaaltje om dat je keuzelijsten in de tabellen gebruikt. Als dat niet zo is, dan heb ik natuurlijk niks gezegd. Ik weet niet wie je geleerd heeft om dat te doen, maar die persoon verdient een lichte berisping, want dat moet je echt niet doen in een tabel, al zegt Microsoft nog honderd keer dat het een goed idee is. Dat is het namelijk niet. Kun je heel snel zien als je de opzoeklijsten omzet naar tekstvelden: ineens zie je in de tabel geen namen meer, maar vermoedelijk getallen. En dat wil je ook zien, want dat staat er in de tabel. Waarom je in een tabel iets anders wilt zien dan er echt staat, blijft mij verbazen, want je bent uiteraard niet de eerste die dat zo doet, en vast ook niet de laatste. Nogmaals: doe je het niet met opzoeklijsten, dan heb ik natuurlijk niks gezegd.

Om de vraag verder op te lossen: als je de keuzelijsten hebt verbouwd, en nu dus echt wéét waarop je moet filteren, snap je ook dat je een getal niet kunt filteren door een tekst als filter in te typen :)

Als je met keuzelijst de optie onder 'eigenschappenvenster -> opzoeken -> weergave besturingselement' gebruikt bedoeld, dan denk ik niet dat ik dat gebruik..
Dat vakje is namelijk leeg :p

Óf bedoel je dat ik in mijn tabellen vensters heb met een lijst van opties? Want dan is dat wel zo..
Wanneer ik onder Boeken bij de tabel Schrijvers ga kijken krijg ik een lijst van alle namen wanneer ik er op klik.
Dit komt doordat ik ze gelinkt heb, en ik weet niet hoe ik het anders zou moeten doen :p.

Ik heb het opgelost door i.p.v. de velden Schrijver, Uitgever en Bibliotheek uit de tabel Boeken te halen, ze uit hun eigen tabellen te halen :p

Ik heb nog één 'problemeempje'.

In de query zijn de veldnamen nu allemaal Boeken.Titel en Schrijver_Naam en Uitgever_Naam.
Ik dacht eerst dat dit alleen was wanneer 2 velden dezelfde naam hadden, maar aangezien er maar 1 veld in de database is met de naam Titel snap ik niet waarom Boeken. er automatisch wordt voorgezet.
Dit is bij mijn andere queries namelijk niet zo.

Is er een manier om die namen aan te passen?..

Heel erg bedankt voor je antwoord :)

Eigenschap leeg? Da's knap, want daar dient dan toch op zijn minst Tekstvak te staan... Een Autonummerveld kun je niet aanpassen, dus daar is de eigenschap niet aan te passen, en dus leeg, en bij een Valutaveld of datumveld idem dito, maar normale numerieke of tekstvelden hebben altijd de mogelijkheid om ze om te bouwen naar een keuzelijst of tekstvak. Wil ik de db wel eens zien...

Haha :p Kan hem je wel sturen, maar ik heb daar zelf verder (toch) niks meer aan, moet hem namelijk morgen inleveren :p
Moet ik je hem sturen?..

Als je hem kunt comprimeren, en zippen, kun je hem denk ik wel meeposten als bijlage. Al was het inderdaad maar ter lering ende vermaeck ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan