• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

parameters trendlijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

naafets

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2008
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om de parameters van een exponentiele trendlijn van de vorm y=a.e^(b.x) te bepalen, waarbij x en y gekend zijn. Ik zou de waarden van a en b moeten hebben, om er vervolgens verder mee te kunnen werken, alsook de waarde van de R² van deze fit. Kan iemand mij zeggen hoe ik dit kan doen aub?

Bedankt!!

Dan mag de vraag nog even op opgelost

Mvg

Rudi

Excel exp. trendlijn spookt

Ok maar probeer nu eens de y-waarden te voorspellen met 1,39*ln(10)^(0,1562*x)

Er komt volslagen onzin uit bij ook maar iets stijgende x-waarden, ook als je 25 cijfers achter de komma gebruikt.
Ik worstel hier al weken mee en heb nog geen oplossing gevonden.
Doe ik iets fout of doet Excel iets fout?

Jan850

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Doe ik iets fout of doet Excel iets fout?

Moet ik hier echt op antwoorden? :eek: :D

e is niet hetzelfde als log 10. Het ene is 2,71 en nog wat, het andere 2,3 en nog wat.

Welkom op het forum trouwens. Kan je in het vervolg een eigen topic aanmaken en niet die van iemand anders inpakken? Dat is meer netjes. Bedankt alvast en nog veel plezier op het forum ;)

Wigi

Laatst bewerkt:
trendlijn vergelijking

Dubbel excuus
Voor mijn inbraak in een off topic,
en voor mijn stommiteit.
Als simpele 55+-er Nederlandse geoloog die het Rijksbeleid in getrokken is, is mijn wiskunde kennis -voor zover dat al wat voorstelde- diep uit mijn hersenen gezakt.
Excel-Help suggereert Ln(10) als een snelle notatie (met een 7-tal decimalen) voor het natuurlijke grondtal.
Klakkeloos en onvergeeflijk heb ik dat overgenomen.
Excuus aan Newton.

Overigens zit er meer fout in de Excel Help mbt trendlijn-vergelijkingen: de uitleg (vergelijkingen zèlf) tussen macht, logaritme, exponentieel, en polynoom is verwisseld............

Dàt had ik nog wel door!

Ben dankbaar voor de les; vergeet de rest van mijn leven nooit meer het verschil tussen 2.3 en 2,7 (en nog wat).

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan