Parasonic receiver SA-HE7

Status
Niet open voor verdere reacties.

drioras

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2009
beste allemaal,

Ik ben in het bezit van een Parasonic SA-HE7 receiver. ik heb nu 2 boxen hierop zitten, en de receiver vervolgens met 2 stereostekkers in de auxingang van de receiver naar (3.7mm) jack in de pc. Nu zit ik te denken om 2 (of 4) nieuwe boxen te kopen.

Nu is mijn vraag:
hoe sluit ik de 4 boxen op mijn receiver aan zonder dat het geluid surround sound word, Aangezien uit me pc alleen stereo komt door de 3.7mm jack?
ik heb namelijk 2x boxen voor stereo en 4x boxen op surround beschikbaar op de receiver.

de receiver geeft trouwens 6-16 ohm weer achterop

of is dit door middel van instellingen te regelen op de receiver zelf?

Met vriendelijke groet,
Drioras

2 om 2 in serie kan, de meeste luidsprekers zijn 8 Ohm en dan heb je ze van 16 Ohm.

Overigens zal het wel 3,5mm jack zijn en als je een optische uitgang op de pc hebt en een ingang op de receiver hebt zou je ook een surround kunnen krijgen, dien je wel passieve speakers te gebruiken indien de surround uitgangen op de versterker via de eindtrap gaan.

Bedankt voor je reactie,

Ik ben een leek in dit soort dingen.

Wat bedoel je met eindtrap?

Mvg

Ik heb vandaag even gekeken welke poorten er op mijn moederbord zitten. En er zit een S/PDIF poortje op. Deze is anders dan de 3.5mm jacks die er naast zitten. Is dit de digitale uitgang voor muziek van me mobo?

Dan zou ik een kabeltje moeten kopen van S/PDIF naar me receiver als ik het goed heb?

Mvg,
Drioras

Wat wil je dan doen, een passieve 5.1 set erop aansluiten?

Die 3,5mm jack uitgang is stereo en de optische is 5.1 of hoger, afhankelijk van die geluidskaart.
Weet niet wat je af wilt spelen maar veel mp3's zijn gewoon stereo, alleen als het is opgenomen in 5.1 of hoger heb je ook bij de weergave die uitvoering.

Ik wil graag 4 boxen aan me receiver hangen, maar dan niet in serie. Daarom vroeg
Ik me af of je dan deze boxen op de surround uitgangen van de receiver kon hangen en dan vervolgens deze instellen op stereo zodat ik de boxen niet in serie hoef te zetten.

Mvg,drioras

En waarom niet in serie? bij parallel kun je de versterker opblazen, wordt de impedantie 4 Ohm indien je er 2 van 8 Ohm bijhangt.
Denk dat op de andere luidsprekeraansluitingen een scheidingsfilter zit voor alleen de midrange en hoge tonen.

Dan moet ik misschien vragen wat je bedoelt met ''in serie''.
Bedoel je dan dat ik 2 boxen op rechts aansluit en 2 boxen op lings? Dit zou dus betekenen dat ik 2 draden per ingang heb (rood 2 en zwart 2 voor rechts en lings met stereo)
Ik heb namelijk ooit iets gelezen dat 2 boxen op dezelfde poort niet lekker werkt? Of kan dit prima?

En is er ook stereo te krijgen via een optische kabel? aangezien ik er nog eentje had liggen?

Mvg,
Drioras

Nee, dat is parallel, in serie knoop je de plus van 1 box aan de min van de andere en die over blijven aan de versterker, wel in fase, plus aan plus en min aan min.

Ah bedankt voor de uitleg, dit zou dus betekenen dat ik per kant de boxen in serie zet? dus linker box aan linker box en rechter box aan rechter box?

En met de optische kabel? kan deze ook alleen stereo weergeven?

Mvg

Vandaag optische kabel getest met me oude boxen en werkt perfect na wat instellingen van me moederbord!

Nu ben ik zoals ik al zei opzoek naar nieuwe speakers. Maar zie door de bomen het bos niet meer......
Heb zelf ook al wat rond gekeken en kom dan steeds uit op conrad enzo, en ik denk niet dat conrad goeie boxen verkoopt, of heb ik dit mis?

Nu was mijn vraag of iemand me wat boxen zou willen laten zien. Ik ben op zoek naar boxen van redelijk klein formaat (30cm-20cm-20cm) met een mooi helder geluid en redelijk wat bass. Ik weet dat kleinere boxen meestal minder bass hebben dan grote omdat dit vaak geen bassreflex boxen zijn? De prijs rond €40-€50 euro per box. Wil er wel bij zeggen dat ik weet dat dit een lage prijs is voor ''goeie'' boxen, daarom graag wat advies wat mogelijk is in deze prijsklasse.

Mvg,
Drioras

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan