Partioneren

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwinbeback

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2007
hallo,

ik heb een computer met windows viste en ik wil graag mijn C schijf opdelen in 2en ik heb alleen maar 1 harde schijf en er staat windows vista op kan ik dit ook doen zonder hem te formateren zoja hoe

B.v.d

Greetz

Erwinbeback

Met Vista kan dat inderdaad probleemloos. In het CONFIGURATIESCHERM klik je op SYSTEEMBEHEER en daarna op COMPUTERBEHEER. In het venster van het Computerbeheer zie je in de lijst aan de linkerkant OPSLAG staan. Als je die openklapt, komt SCHIJFBEHEER tevoorschijn. Als je daar op klikt, zie je in het middelste venster je harde schijven opgelijst staan. In jouw geval is dat er maar eentje.

Onder de lijst wordt je harde schijf weergegeven als een grote blok met een donkerblauwe rand aan de bovenkant. Daar klik je op met je rechtermuisknop, waarna je VOLUME VERKLEINEN kiest in het uitklapmenu. Vista berekent dan hoeveel ruimte er nog beschikbaar is, waarna je kan kiezen met hoeveel MB je de partitie wil verkleinen.

Wil je een D-schijf aanmaken van bijvoorbeeld 100 GB (aangenomen dat je nog zoveel vrije ruimte hebt), dan geef je 100000 in. Vervolgens druk je op VERKLEINEN, waarna Vista je C-partitie verkleint. Dat kan even duren.

Als dat gebeurd is, komt er een blokje bij met een zwarte rand aan de bovenkant, waarin je NIET-TOEGEWEZEN ziet staan. Daar klik je op met je rechtermuisknop en je kiest voor NIEUW EENVOUDIG VOLUME. Vervolgens volg je de wizard, waarbij je niets moet aanpassen tenzij misschien de naam voor de nieuwe partitie en de schijfletter.

Op het einde van de wizard klik je op VOLTOOIEN waarna Windows de nieuwe partitie zal aanmaken en formatteren. De voortgang kan je volgen in het blokje van de nieuwe partitie. Als het formatteren achter de rug is, wordt er meteen een nieuw Verkenner-venster geopend en kan je de nieuwe partitie gaan volstouwen

Oke dankje het werkte
kan het linkje niet vinden van probleem opgelost sorry :P
:o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan