partitie aanmaken op c:windows na instalatie xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

freddy1

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2006
is het mogelijk???? om na een afgeronde installatie van xp een partitie aante maken van de C schijf dwz is 80gh had graag bv30 en 50 partiteis aangebracht maar gister met nieuwe installatie waarschijnlijk deze optie over het hoofd gezien.

kortom kan ik mijn windows C schijf nu nog anders indelen??

Livecd van Gparted bouwen, en C: partitie verkleinen naar de grootte die je in gedachten had. Daarna met de lege ruimte een D: partitie maken.

Hopelijk heb je nog geen nuttige data op de C: schijf staan, want ook al is de software betrouwbaar, zekerheid dat het 100% goed gaat heb je nooit. Eventueel backups maken van nuttige bestanden.

Tijs.

mijn c schijf is mijn besturings schijf,weet niet of ik je goed begrijp.
deze schijf is 80 gh maar had hem liever op gedeeld,nu draait pc op c schijf en zijn er 2 slave schijven aan gehangen.
voor de ruimte is het geen noodzaak om c schijf te splitsen maar het leek mij beter om windows gedeelte zo klein mogelijk te houden en evt rest gb's te gebruiken voor diversen.

mischien toch een slechte gedachte om nu te gaan knoeien aan perfect draaiende systeem?? of niet???

Ikzelf gebruik altijd Partition MAgic. Prima programma, werkt handig, alleen het kan wel eens gebeuren dat het verkeerd gaat. En dan kan je opnieuw beginnen met installeren.

Beter is voortaan voordat je gaat installeren de schijven te partitioneren.

mijn c schijf is mijn besturings schijf,weet niet of ik je goed begrijp.
deze schijf is 80 gh maar had hem liever op gedeeld,nu draait pc op c schijf en zijn er 2 slave schijven aan gehangen.
voor de ruimte is het geen noodzaak om c schijf te splitsen maar het leek mij beter om windows gedeelte zo klein mogelijk te houden en evt rest gb's te gebruiken voor diversen.

mischien toch een slechte gedachte om nu te gaan knoeien aan perfect draaiende systeem?? of niet???

Hangt ervanaf of je backups gemaakt hebt, of je verstand hebt van zelf installeren (en natuurlijk beschikt over een goede installatiecd voor dat werk). Dat je nog extra harde schijven hebt had je in je originele melding niet neergeschreven, dus kan het met mijn instructie en die van de andere 'oplossers' die een oplossing aan je gegeven hebben voorkomen dat die nieuwe partitie een 'hoge' schijfletter krijgt als bijv. G:, H: I:, omdat schijfletter D: al is toegekend aan een partitie op een andere schijf.

Tijs.

wil jullie danken voor reacties, ik denk dat het wijzer is om installatie zo te laten gezien de kans dat het fout gaat, had gisteren maar beter moeten opletten met install :o

andere optie is gezien mijn ervaring en kennis om dit door cp shop te laten uitvoeren.

nogmaals dank mijn vraag is beantwoord.:thumb:

wil jullie danken voor reacties, ik denk dat het wijzer is om installatie zo te laten gezien de kans dat het fout gaat, had gisteren maar beter moeten opletten met install :o

andere optie is gezien mijn ervaring en kennis om dit door cp shop te laten uitvoeren.

nogmaals dank mijn vraag is beantwoord.:thumb:

Het gebruik van Partition Magic is bijna risicoloos, mits je weet wat je doet. En tja, gaat het dan een keertje fout, is er nog geen man overboord, aangezien er toch nog geen data op je schijf staat.

Ik heb zelfs PM al heel vaak gebruikt met Hulp op Afstand bij een vriend op zijn pc.

1x keer heb ik een probleem gehad, en dat was op mijn eigen pc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan