partitie indelingen voor pagefile?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hendrikcl

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Een kennis heeft mij gevraagd om bij hem winXP opnieuw te installeren. Na allerlei geknoei van de kinderen is zijn systeem zo'n beetje om zeep. Alles staat nu op 1 partitie.
Mijn gedacht is om er dus het volgende van te maken:
c: winXP en de belangrijke programmas
d: games
e: mijn documenten
f: eventueel voor allerlei documenten of ook onder de e-schijf
(4 kleinere partitie zijn beter dan 1 grote dacht ik?)

Standaard staat de pagefile in de root van de C-schijf. Kan voor deze pagefile een apparte partitie gemaakt worden van bvb enkele GB die dan enkele en alleen daarvoor gebruikt wordt? bvb een g schijf dan. Heeft dit enige gevaren? En heeft dit eigenlijk dan enig voordeel?

Ik denk dat het ook afhankelijk is van de grootte van de schijf, kleine partities zitten gauw vol wat ook niet prettig werken is.

Twee of drie partities is voldoende voor een thuissysteem waar de normale dingen op worden gedaan.

De swapfile op een andere partitie dan de C: is altijd aan te raden, hoeft niet een aparte partitie te zijn, deze kan dan gewoon op de D:.

Tevens kun je maximaal 4 partities op een schijf maken, als er een een logische partitie is, kun je daar weer uiteraard meerdere logische station aanmaken.
Maar dit is alleen van belang met grotere harde schijven.

Ik zou ok 1 schijf 2 partities maken. C / D ik weet niet hoe groot de schijf is maarja.

Op C instaleer je alleen het systeem: windows, office, virus scanner, fire wall enz.
Gewoon een kaal systeem zonder enige poefpaf.

D gebruik je als opslag voor games, data, enz. Als hierdoor je windows in de frut zit kun je makkelijk een nieuwe eroverheen zetten zonder data verlies.

zelf heb ik 2 schijfen erin met ieder 2 partities, nooit problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan