partitie instellen bij herinstallatie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

TSAndHisPC

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2010
hallo.
hier is mijn situatie: toen in windows installeerde kon ik kiezen hoeveel partities is wilde.
ik heb er dus 1 voor mijn systeem, en 1 voor mijn bestanden gemaakt.
nu is in verloop van tijd mijn windows installatie een beetje kapot gegaan,
dus wil ik de installatie opnieuw uitvoeren.
de kans is dus groot dat ik tijdens die installatie weer gevraagd word om die partities in te stellen.
als ik mijn bestanden wil behouden die in mijn D (2de) partitie staan, moet ik dan 1 of opnieuw 2 partities maken?
weet iemand dit?

alvast bedankt :)

Nee hoor die kans is niet meer aanwezig omdat de partities al bestaan de mogelijkheid van het verwijderen van een partitie welke je maar wil of nog meer partities maken is gewoon naar vrije keuze steeds weer aanwezig.
Dus gewoon de C: partitie kiezen formateren en installeren begint daarna van zelf meer niet.

Hier een uitgebreide handleiding (met plaatjes) hoe je partities maakt tijdens de installatie.In jouw geval voor herinstallatie eerst je partiie C verwijderen(selecteren en op D drukken) en daarna weer een nieuwe C aanmaken. Let wel dat je evt. je drivers/stuurprogs moet backuppen of je moet een moederbord cd met drivers hebben.
Hier kun je een freeware programma dowloaden om je drivers te back-uppen (b.v. op je D parttie of usb-stick)

Laatst bewerkt:
Poster Ragdoll heeft het juist.

Je hebt al partities erop staan (2) C: en D:

Je kiest dan de optie om te installeren op C: dan de optie formatteren kiezen en daarna begint de installatie.

Poster Ragdoll heeft het juist.

Je hebt al partities erop staan (2) C: en D:

Je kiest dan de optie om te installeren op C: dan de optie formatteren kiezen en daarna begint de installatie.

Als je écht een schone installatie wilt zul je toch eerst C moeten verwijderen!

Een partitie selecteren
Tijdens de installatie wordt gevraagd op welke partitie Windows XP geïnstalleerd moet worden. De C:-schijf is de beste locatie om het nieuwe besturingssysteem op te installeren. De voorkeur gaat er echter naar uit de huidige Windows-partitie te verwijderen (met behulp van de toets D) en direct een nieuwe partitie aan te maken. Wordt gedurende het installatieproces een andere schijfletter toegewezen, dan kan de setup beter worden afgebroken om vervolgens opnieuw te beginnen zodat Windows met zekerheid op de C:-partitie komt te staan.
Wordt Windows XP geïnstalleerd op een partitie die al voorzien was van een Windows XP-installatie, dan zullen de oude gegevens in de map Documents and Settings met de optie snel formatteren slechts gedeeltelijk worden verwijderd. Hier kan een stokje voor worden gestoken door de beoogde systeempartitie tijdens de setup eerst te verwijderen (toets D) en daarna weer aan te maken. Houd daarbij de opties in de statusbalk onderin het scherm in de gaten.
LET OP: De gegevens zijn nu echt weg! Controleer nogmaals of de setup doorgaat met schijfletter C, anders kan de installatie beter worden afgebroken om even opnieuw te beginnen.
Bron: Schoone pc

Ik vraag me af wat er mis met mijn reactie. (Als je C weggooit blijft D gewoon bestaan)

Laatst bewerkt:
Ik zeg ook niets over jou verhaal, dus dat misverstand is meteen verholpen.

Hij hoeft de C: partitie dus niet te verwijderen om een schone install te doen, het volstaat om te kiezen om windows op C: te installeren en dan komt ie vanzelf de optie van formatteren tegen in FAT32 of in NTFS .
Wat neerkomt op een geheel schone install van windows.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan