Partitie leeg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Berichten
1.252
Ik heb twee harde schijven in mijn PC, die beide verdeeld zijn over diverse partities. De tweede schijf is 2 TB en heeft een partitie van 1,5 TB, geheel gevuld met DVD's. Van de ene op de andere dag is de schijfletter verdwenen en de schijf is geheel leeg. IK heb werkelijk geen idee hoe dat kan. Ik heb gelukkig wel een backup, maar die staat toch heel lang te draaien voordat alles weer terug is gezet. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? Geen magnetische velden o.i.d., want ik veronderstel dat dan de eerste schijf ook leeg zou zijn.

Ik draai Windows 7.
 
Maak svp een een schermafdrukje van schijfbeheer en post dat eens.
configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer, opslag, schijfbeheer.
 
Dat printje kan ik niet meer maken, want ik heb de boel hersteld en inmiddels staat de PC vanuit de backup alles weer terug te zetten.

Wat je in schijfbeheer zag was, dat bedoelde partitie van 1,5 TB geheel groen was met de tekst, dat er 1,5 TB beschikbaar/vrij was. Er was geen schijfletter meer aangekoppeld.
 
Wij hebben het wel over hetzelfde schijfbeheer en niet over "Deze computer"?
 

Bijlagen

  • Presentatie1.jpg
    Presentatie1.jpg
    55,6 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Nee hoor, schijfbeheer zoals ook te zien is in jouw screenshot.

In jouw PC zou bij (bijvoorbeeld) partitie F nu dus staan wat ik beschreef in mijn vorige bericht.
 
Laatst bewerkt:
Als je er na het teurgzetten nog last van hebt en je zou dezelfde melding krijgen, dan zou je staande op die schijf(partitie) eens een rechtse klik moeten geven en kijken of 'actief maken' en / of stationsletter toewijzem / veranderen' nog is toegestaan.
 
Ik zal je antwoord bewaren, uiteraard in de hoop dat het bij deze ene keer blijft.

Heb je enig idee wat er gebeurd zou kunnen zijn?
 
Niet echt. Ik heb het wel eens vaker gelezen hier op het forum, maar een daaraan gekoppelde oorzaak kan ik mij niet herinneren.
 
Ik ben ruim twee maanden verder en weer is de gehele partitie leeg. Zie bijgaand screenshot. Mijns inziens niets meer mee te beginnen. lege partitie.jpg
 
virus op je backup?
iemand in je huis die stiekum je schijf leeg aan het maken is?
 
Not at all. En gelukkig heb ik een backup. Maar die zet ik nu niet terug, want ik moet nu de oorzaak vinden.
 
Ik ga dit onderwerp aanmelden onder een andere onderwerpregel, want de titel dekt niet de lading.

Edit: dat is dus niet toegestaan, maar deze titel dekt de lading niet. Aanvullende info: de partitie gaat elke twee maanden leeg.
 
Laatst bewerkt:
Titel aangepast, zoals in ander topic.
 
Toen vroeger de codex niet zo goed en betrouwbaar waren hebben films meer dan eens mijn schijf onbruikbaar gemaakt. Ik vraag me af of u dat ook aan de hand heeft en storing in een video gezien hebt bij het afspelen voorafgaand aan het probleem.

Ik heb ook wel eens verdwenen partities gehad na het deïnstalleren van Partition Magic.

U heeft geen hoop op herstel maar in de afbeelding zie ik in het context menu toch dat de mogelijkheid Partitie Verwijderen niet grijs is. Probeer daarom eens TestDisk er op los te laten voor herstel.

Dit zijn aanwijzingen voor als de Partitietabel niet goed is:

http://www.techsupportforum.com/for...rtition-or-files-in-your-computer-194492.html

Dit zijn aanwijzingen voor wanneer de bootsector corrupt geworden is:

http://www.techsupportforum.com/for...-hd-not-formatted-all-of-a-sudden-200538.html

Een verdwenen partitie kan met recovery software vaak weer worden hersteld. Het probleem komt mogelijkerwijs door een fout in de Disk Management tool. Geef de opdracht sfc /scannow eens om beveiligde systeembestanden te laten controleren. Zoek na een eventueel herstel naar slechte sectoren op de schijf met Chkdsk. Controleer ook of de sectoren niet kleiner zijn als 512 bytes. Met 512 bytes kan de partitie pas tot 2 Terabyte groot gemaakt worden.
 
Dag Alfred,

Je goede bedoelingen ten spijt ging dit programma mij technisch te ver. Ik kon niet overzien wat ik aan het doen was, dus ik heb die oplossing terzijde geschoven.


De leverancier van de schijf stelt nu, dat 2 TB-schijven alleen draaien op 64-bitsmachines (wat m.i. onzin is, want mijn broer draait een 4TB-schijf op XP32...), maar hij stelt ook, dat er geformatteerd moet worden op GPT-format. Ik kan niet terugvinden of dat zo maar kan, maar ook weet ik niet wat dat betekent. Ik ken FAT32 en NTFS, maar dit formaat ken ik niet. Ik las wel, dat je vanaf een GPT-schijf niet kunt opstarten.

Kan iemand mij wijzer maken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan