Partitie maken met windows xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

magix1982

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2006
Berichten
13
Hallo,
Ik zou graag het volgende doen met mijn pc:

Op mijn harde schijf 2 partities maken. 1 voor windows en 1 voor data.

Ik heb deze proberen aanmaken in computerbeheer van xp maar dit lukt niet. Ik kom niet verder dan stationsletter toevoegen. Ik moet daar nl een map selecteren maar ik zou bij god niet weten welke.

Kan er mij ook iemand vertellen wat het verschil is tussen een primaire, logische en uitgebreide partitie en wat ik het beste gebruik.

Ook vraag ik me af, als mijn windows op de ene partitie staat, wil dit dan zeggen dat de map mijn documenten hier ook op staat en als ik nu vb windows wil formatteren ik deze map ook kwijt ben. Graag wat tips aub.

Ik hoop dat dit wat duidelijk is voor jullie. Veel succes :thumb:
 
Hallo,
Ik zou graag het volgende doen met mijn pc:

Op mijn harde schijf 2 partities maken. 1 voor windows en 1 voor data.

Ik heb deze proberen aanmaken in computerbeheer van xp maar dit lukt niet. Ik kom niet verder dan stationsletter toevoegen. Ik moet daar nl een map selecteren maar ik zou bij god niet weten welke.

Kan er mij ook iemand vertellen wat het verschil is tussen een primaire, logische en uitgebreide partitie en wat ik het beste gebruik.

Ook vraag ik me af, als mijn windows op de ene partitie staat, wil dit dan zeggen dat de map mijn documenten hier ook op staat en als ik nu vb windows wil formatteren ik deze map ook kwijt ben. Graag wat tips aub.

Ik hoop dat dit wat duidelijk is voor jullie. Veel succes :thumb:

Ik heb precies hetzelfde thuis.
De map Mijn Documenten is heel makkelijk aan te passen.
Rechtermuisknop op Mijn Documenten > Eigenschappen. Hier kun je drive letter instellen.
En wat die partities betreft:
Primair = Boot/opstart paritie
Uitgebreide partitie = Extra partitie op de harde schijf. Dez kan meedere logische stations bevatten die je elk een stations letter toe kan wijzen.
Logische drives = Dit is een subpartitie van een uitgebreide partitie.
Als je nu nog maar 1 partitie hebt (dus alleen c:/) kan je niet zomaar een tweede partitie maken.
Als je niet veel op je pc hebt staan zou ik persoonlijk windows opnieuw installeren..
En dan de partities aanmaken..Net zo makkelijk.
Greetsz Thooms.

Hopelijk snap je het verhaal.. ben soms chaotisch met vertellen:p
 
Prima uitleg,:thumb: alles is goed duidelijk. Maar eerst toch vlug een backup maken. Ik heb hier wel geen dvdjtes niet meer liggen. Moet zo ongeveer 2gig backuppen. Weet jij raad...
 
Prima uitleg,:thumb: alles is goed duidelijk. Maar eerst toch vlug een backup maken. Ik heb hier wel geen dvdjtes niet meer liggen. Moet zo ongeveer 2gig backuppen. Weet jij raad...

Heb je misschien een externe hdd?
Of een usb van 2 gb. of meer?
Mp3 speler van 2gb. of meer?
Zijn er nog meer pc's in huis waar je de zooi even naar over kan zetten?
Greetsz Thooms.
 
Helaas niet, maar ik ga er deze avond toch niet meer aan beginnen. Zal zorgen dat ik een dvdtje heb als ik begin te formateren en partitioneren... :cool: Toch al bedankt en ik laat wel iets weten als alles gelukt is. Greetz :evil:
 
Helaas niet, maar ik ga er deze avond toch niet meer aan beginnen. Zal zorgen dat ik een dvdtje heb als ik begin te formateren en partitioneren... :cool: Toch al bedankt en ik laat wel iets weten als alles gelukt is. Greetz :evil:

Is goed.. en veel succes.:thumb:
Greetsz Thooms.
 
Wanneer je na het indelen, formatteren en installeren je instellingen weer op je "nieuwe" schijf wilt zetten, moet je eens kijken bij de wizard bestanden en instellingen overzetten.

Je kunt hiermee alles back-uppen wat je belangrijk vindt. instellingen van mail, je mail, documenten, drivers enz.

Klik op Start> Programma's> Bureau-accessoires> Systeemwerkset> Wizard Bestanden en instellingen overzetten.

Als je in "help"van windows kijkt zie je wat je er mee kunt doen.

Groetjes,
Neleke
 
Schijf gepartitioneerd en backup gemaakt!

Hey,
Mijn harde schijf is succesvol gepartitioneerd en de backup is prima gemaakt dankzij de tip van Neleken :thumb: . Ik heb nu alleen nog maar een paar vraagjes ivm waar ik alles kan opslaan. :rolleyes:
Mijn bedoeling van het partitioneren was dus wanneer ik windows zou herinstalleren ik niets meer zou moeten herinstalleren van programma's en dat ik mijn data niet zou kwijt spelen.
Ik vraag me nu af wanneer ik een progr installeer, welke locatie ik dan moet nemen. Ik heb dus een C:/ met windows en D:/ met data. Als ik de programma's installeer op de D:/, kan ik deze dan nog verwijderen in Software?
Ook de map mijn documenten zouden opgeslaan moeten worden op de D:/. Ik heb via eigenschappen het doel gewijzigd. Is dit het enige wat ik moet doen.
Hopelijk zijn de hier nog een paar mensen die hun pc niet in de steek hebben gelaten tijdens deze feestdagen. :D Toch al bedankt voor de gedane moeite. :cool:

Greetz
 
De programma's zou ik op c: zetten in program files. Veel programma's maken gebruik van het register en zul je na herinstallatie van windows ook weer moeten installeren willen ze werken. Je kunt wel een image maken, met bijvoorbeeld Ghost, op het moment dat jij tevreden bent met je totale installatie. Je kunt dan je hele c: partitie terugzetten op het moment dat je er een "zooitje" van hebt gemaakt ;)
Op d: zet je alle documenten, foto's e.d., ook je e-mail kun je hier kwijt. Je kunt dan ook eenvoudig een back-up van je documenten maken. Doe dit wel regelmatig want de d: partitie wijzigt constant.

Groetjes,
Neleke
 
Hey nog eens bedankt voor uw reactie. ;)

Dus als ik het goed begrijp dan kan ik niet anders dan alle progr herinstalleren als ik windows heb geïnstalleerd. :(
Maar goed, dit is niet zo erg. Zo heb ik weer een reden om wat langer achter de pc te blijven zitten , hihi. :) Moet ik om mijn email op te slaan op de D: iets speciaals doen?

Greetz :p
 
Maak voor je e-mail een aparte map aan op d:
Ik weet niet hoe je je d: hebt ingedeeld. Zelf zou ik op de een map maken "mijn documenten" en een map "e-mail" of "mijn mail" o.i.d.
Wanneer je Outlook Expresse gebruikt open je in OE Extra> opties> Onderhoud> archiefmap. Hier verwijs je naar je nieuwe map op d:.
Je adresboek kun je alleen naar d: overzetten wanneer je de lokatie van het adresboek wijzigt in het register. Zoek met regedit naar .wab Als het goed is vind je de key in HKEY_USERS\lang getal dat hoort bij jouw gebruikersnaam\software\microsoft\WAB\WAB4\Wab file Name. Wijzig hier de lokatie. (Altijd voorzichtig zijn met register wijzigingen.)

Bij Office Outlook zet je je .pst bestand in de mailmap op d: (handigste is om bestaande .pst bestand te kopieeren naar de nieuwe lokatie.
Ga in Outlook naar Extra> Opties> E-mail instellingen> gegevensbestanden. Voeg hier de nieuwe lokatie toe en verwijder de oude. Hoe het precies zit met je Oulook adresbook weet ik niet precies, maar misschien iemand anders. Leer ik er ook weer van :D

Groetjes,
Neleke
 
Wel ik heb net partition magic geïnstalleerd. Kan ik hiermee niet bepalen wat waar opgeslaan wordt? Ik ga ook op zoek naar ghost. Maar heb het nog niet gevonden. Misschien ligt het wel onder de boom... :)
Neleken ik heb de eigenschappen van mijn documenten aangepast alvorens ik office 2003 had geïnstalleerd. Nu wordt alles van mijn documenten opgeslaan op de tweede harde schijf met data. Is dit veilig genoeg. :confused:
Ps: mapje met mijn email bestond al... :cool:

Greetz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan