partitie maken op een volle hd met behoud van data

Status
Niet open voor verdere reacties.

vdveldem

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2004
Berichten
42
hallo

Ik heb het volgende probleem bij familie van mij.
De computer is ernstig vervuild en ik ben al blij dat ik hier aan het typen ben.

Ik wil dan ook xp opnieuw installeren alleen er is een probleem deze computer heeft twee partities. C en D
C is 40 gb en zit prop vol en D heeft 2 gb en is volledig beschikbaar. Er bevind zich op c een map die 27 GB muziek bevat en deze wil ik behouden en zou ik het liefst op partitie D zetten. mijn eerste vraag is dus is het mogelijk om partitie D te vergroten met behoud van deze data. of om een derde partitie te amken met deze data erop.

Mijn tweede vraag is voor als dit alles niet kan. Is het mogelijk om windows te installeren en alle rotzooi eraf te halen behalve deze map vol met muziek.

Foto`s enz kan ik wel kwijt in die 2 gb op d maar de rest?????????????

Alvast bedankt voor het meedenken

groetjes mark
 
kun je toevallig aan 't programma "Partiton magic" komen?
 
jawel dat progje heb ik maar kan ik daar een partitie maken met behoud van data zoals ik heb beschreven
Ik ben bang dat ik alles kwijt ben
 
Als C propvol is, kan PM dan nog wel schijfruimte schuiven? Ik dacht dat dit alleen met lege schijfruimte kon.

En ik vind 40 om 2 GB ook een vreemde verdeling. Zit er niet toevallig een 2e fysieke harde schijf in van 2 GB?

Normaal als je alles goed doet hoef je inderdaad geen data kwijt te raken, maar ik weet niet of dat gaat lukken en een volle C schijf.
 
Of...

Of er een tweede hd in stoppen en het gewoon even overzetten dan weet je zeker dat het goed gaat.

grtjs jjw
 
Tip van jjw lijkt me ook de makkelijkste oplossing. Even als slave erbij hangen en de muziek overzetten. Dan schijf afkoppelen, dan weet je zeker dat je die niet formatteert.:D

Weet eigenlijk zeker dat PM niet gaat lukken aangezien je met een volle schijf geen schijfRUIMTE kunt schuiven.

Ook een oplossing lijkt me om als je toch bezig bent, gelijk een grotere schijf te kopen. Als die 27 GB weer terug moet zit de schijf WEER bijna vol. Lijkt me water naar de zee dragen;) en kun je over een paar maanden weer beginnen.
 
Maar je kunt met Partition Magic wel de 2e partitie verwijderen en vervolgens de C: partitie vergroten. Dat lost wel niet het probleem definitief op, maar je zou weer moeten kunnen werken. Overigens zou het ook dan verstandig zijn om in elk geval een beetje ruimte te maken voordat je zo'n actie uitvoert. Zonder werkruimte kan ook PM wel eens in de problemen komen.

Als je daarna Windows opnieuw installeert zonder te formetteren, dan krijg je een 2e installatie op dezelfde partitie (andere mapnaam opgeven) en zou het mogelijk moeten zijn om opruiming te houden.
 
PM goed programma

Nou zal ik niet zeggen dat PM een niet al te best programma is maar ik hoor her en der en uit ervaring toch wel wat mindere leuke berichten.

Als PM een fout maakt tijdens het aansluiten van een reeds bestaande partities en hij overlapt een stuk van de oude dan is het toch ook weer gebeurdt, dan weet je zeker dat je overnieuw mag beginnen en ben je zeker alles kwijt.

Je kunt het uiteraard gewoon proberen maar als je op safe wil spelen en je wilt alles behouden en ook weer opnieuw beginnen met indelen en partitioneren dan zou ik toch voor een slave HD kiezen, de boel overzetten en daarna opnieuw beginnen met de HD.

grtjs jjw
 
Ik gebruik Partition Magic (en zijn voorganger PQ Magic) dus al vele jaren. En ik vermoed dat ik er intussen toch wel minstens honderd keer gebruik van heb gemaakt. En toch is het mijn nog nooit overkomen dat ik data kwijt ben geraakt door het gebruik van PM. Natuurlijk is het zo dat er iets fout kan gaan, maar dat kan volgens mij met elk programma, en naar ik heb gehoord zelfs ook met Windows. Dus backuppen van belangrijke data is een verantwoordelijkheid van iederen die een computer gebruikt. Maar als je PM gebruikt, dan is het misschien wel zo handig om vooraf de schijf te controleren, te defragmenteren en acties één voor één uit te voeren in plaats van alles gewoon maar zonder voorbereiding in een batch af te handelen. Op die manier heb je gewoon minder kans dat het fout gaat. Ikzelf doe dat dan ook nog altijd alleen maar vanaf een PM rescuedisk onder DOS. Dan heb ik zelf meer controle, zodat ik kan zien wat er precies gebeurt.
 
Binary

Als je dit doet en dan via DOS heb je dan nog nooit geen fout gehad of iets detgelijks als twee overlappende partities.

Dat is wat ik het meest hoor namelijk, twee door mekaar lopende (overlappende) partities.

grtjs jjw
 
Elkaar overlappende partities heb ik in elk geval nog nooit gehad, en dat lijkt me ook niet een erg waarschijnlijke situatie. Dat zou betekenen dat in de partitietabel het einde van partitie A verder ligt dan het begin van partitie B. Het kan in theorie natuurlijk, maar ik ben het nog niet tegengekomen. Zou trouwens met PTEDIT betrekkelijk simpel kunnen worden opgelost, mits je daar een beetje mee om kunt gaan.
 
Paar keer

En toch is dat menig mens een paar keer overkomen.

Mischien dat de pc er niet meteen last van heeft maar op het moment dat de HD wil schrijven op die locatie loopt de boel vast en krijg je het vaak niet meer zomaar aan de praat.

Daar wou ik meer voor waarschuwen, kijk PM werkt vast redelijk goed en zal uiteraard langduurig getest zijn voordat ze zo'n produkt op de markt brengen.

grtjs jjw
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan