Partitie maken op schone D schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

PJnijm

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 feb 2005
Berichten
2.021
Nog nooit gedaan, maar aangezien ik een spiksplinter nieuwe pc heb vind ik het handig als de D schijf in twee partities komt D en E.

Situatie nu

C schijf SSD 256 gb

D schijf 2 TB

Gewenst

C schijf SSD 256 gb laten staan

D 1 TB

E 1 TB

Volgens mij kan ik "gewoon" naar schijfbeheer gaan en de D schijf verkleinen. Formateren hoeft niet want de schijf is nog leeg

Doe ik dit goed of komt er meer bij kijken.
 
Bij een nieuwe schijf is het inderdaad zo simpel. Je gaat hem niet verkleinen maar er 2 partities van elk 1 TB op aanmaken. Wel naderhand beide partities formatteren.

Een evt. bestaande partie kan je dan eerst verwijderen.
 
Laatst bewerkt:
Maar dan moet ik gaan delen? Hoe doe ik dat? Heb geen flauw idee waar ik dat moet zoeken. Eigenschappen?
 
Maar dan ga je die schijf (D) in mijn geval toch verkleinen????
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik al eerder zei kan je een evt. bestaande partitie eerst verwijderen en als er geen partitie is valt er niks te verkleinen.
 
Klinkt logisch echter wat zie je dan verschijnen in het scherm. Ik bedoel ik delete schijf D hoe deel ik m daarna op naar D en E? Heb dit nooit gedaan en ben bang dat er straks van alles misgaat.
 
Dat staat prima beschreven in de link die ik plaatste.
En je "delete" een schijf niet.
 
Zoals er staat in #5 :cool:
 
Knipsel.jpgGaat helemaal mis zoals verwacht pffffffffffffffff. Heb D verwijderd en nu weet ik niet hoe ik D en E kan krijgen. Ik kan wel de stationsletters aanpassen maar dan is er nog niks gebeurd. Dit staat ook niet in de link. HELP
 
Laatst bewerkt:
Primaire partities maken in NTFS en formatteren, er is geen D: nu alleen unallocated space.
 
Ik denk dat ik het goed heb gedaan. Begrijp alleen nog niet (sorry voor mijn domheid) over die schijven. Ik zie nu dat D en E in schijf O zit.

Zie bijlage
 

Bijlagen

  • Partitie.jpg
    Partitie.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 35
Dat is schijf 0, de eerste schijf.
Zou je om kunnen draaien met 1, staat die als schijf 0.
Sata kabels even omdraaien.
 
Nooit verkeerd natuurlijk. Hij werkt nu goed en het was toch simpeler dan ik dacht. Met dank aan jullie!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan