partitie maken voor recovery?

• Onderwerp starter Onderwerp starter htil
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
mijn oude pc werkte met windows xp. deze pc en overigens ook een laptop, zijn verschrikkelijk traag geworden (dus niet altijd geweest). ik heb van alles geprobeerd om de snelheid te verhogen (hoe traag ie is blijkt bijvoorbeels bij outlook: het downloaden van 20 berichtjes kan kan wel 25 minuten duren). ik probeer nu alles wat erop staat op een harddisk te krijgen. ook dat lukt niet al te best (ik stelde daarover al een vraag elders op dit forum) met de bedoeling om daarna xp opnieuw te installeren.
ik heb inmiddels, in zekere zin uit wanhoop, een eenvoudige dell inspiron aangeschaft met daarop vista.
achteraf hoor ik dat in xp 'natuurlijk' had moeten installeren in een aparte partitie, dan had ik xp-problemen makkelijker kunnen oplossen onder xp.
wat kan ik het beste doen nu? ook een aparte partitie aanmaken? of heb ik op zich genoeg aan Recovery (genoteerd onder D: 8,26 Gb) die Dell heeft aangebracht op de ingebouwde harddisk?
jullie weten het ongetwijfeld!
helpen jullie mij verder?
Groet

Hier zijn de meningen over verdeeld;

ik heb 3 partities;

*C: voor mijn XP installatie
*D: waar ik mijn programma's installeer (hier is niet iedereen het mee eens, maar zo houd ik C: zo leeg mogelijk)
*E: voor al mijn bestanden. Ook "mijn documenten" verplaats ik daarheen.

Verder heb ik in één van mijn usb-poorten nog een usb-stick voor alles wat echt niet verloren mag gaan.

Wanneer XP crasht is alleen je C: partitie een probleem. De gegevens op D:, maar nog belangrijker op E: zijn onbeschadigd. In geval van een nieuwe xp-installatie moet je natuurlijk wel al je programma's weer opnieuw installeren maar dat probleem speelt bij een herinstallatie van xp sowieso.

E: is in elk gev al het belangrijkste.

Wat die recovery-partitie betreft; als je alles op C: instaleerd en ook je bestanden daar opslaat en vervolgens een recovery uitvoert gaat je C: terug naar het punt wanneer die recovery "is gemaakt" zeg maar. Dat overschrijft je hele C: partitie en je ben dan alsnog alles kwijt.

Laatst bewerkt:
partitie maken voor recovery

over sliptong en slibtong zijn de meningen echt verdeeld! beide woorden kunnen, zo denken velen erover.

dank voor je reactie. ik begrijp dat bij een crash je een groot probleem kunt hebben. waar het mij echter om gaat is met vista het probleem dat ik had (en nog heb) met xp (dus het almaar trager worden van het systeem) makkelijker kan aanpakken door een aparte partitie.
die had ik dus NIET op mijn oude xp-pc. maar op de DELL is wel een aparte recoverypartitie (D:). De vraag is, of die volstaat om eventuele problemen met Vista op te kunnen lossen zonder dat de hele pc leeg moet. Of moet ik toch nog maar een extra partitie voor dat doel maken?
alvast weer mijn dank

Heb het idee dat je een aantal zaken door elkaar haalt.

De recoverypartitie is om de pc te herstellen/terug te brengen naar de staat waarin hij was toen je deze voor het eerst aanzette. Je zet daar dus geen bestanden en programma's op.

Het langzaam worden van een pc kan aan verschillende dingen liggen waarbij het niet goed schoonhouden/onderhouden en een virus/spyware de grootste euvels zijn. Sowieso is het handig om een os eens per jaar vers te installeren.

Zoals Confictius al zei is het nooit verkeerd om een apparte partitie aan te maken voor documenten en dergelijke. Programma's zal je bij een schone install of herstel toch opnieuw moeten installeren, dus daarvoor heeft het eigenlijk geen zin. Documenten blijven echter bewaard mits op een andere partitie en het niet perongeluk formateren van die partitie bij het opneiuw installeren van een os.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan