Partitie maken, wanneer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CinCin

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2011
Ik wil mijn harde schijf in 4e hakken. Maar heb hier wel een paar vragen over;

In mijn geval gaat het om een nieuwe pc waar W7 op geinstalleerd is, kan ik dan direct met Eauseus Partition Manager de schijf in partities maken, of dien ik eerst te formateren, W7 te installeren en is het tijdens het installatieproces dat ik 1 of 2 of 3 partitie's erbij kan maken?

Hoi...

Als ik goed begrijp staat w7 er nu dus werkend op?
Zo ja dan kan je met Easeus aan de gang.Je weet hoe dat werkt??

Hoi :-)

Ja, ik heb na veel gedoe met de oude Dimension 4550 een nieuwe Dell Inspirion 580 besteld, en wil de 1 tb harde schijf, in 4e delen. In een eerder bericht heb ik wel iets gelezen over Easeus, maar heb er niet eerder mee gewerkt.

je kan maar 4 partities maken op het mbr en ik dacht dat windows er al een aanmaakten voor herstelpunten.

4 partities moet lukken.Voor mij zou het nieuw zijn als er een aparte partitie wordt aangemaakt voor herstelpunten.

windows 7 maakt altijd een extra partitie aan met de naam DOOR SYSTEEM GERESERVEERDE PARTITIE. ik dacht dat daar herstelpunten in werden opgeslagen voor de windows herstel procedure.

Je kan gelijk hebben.Er wordt gesproken dan over BitLocker en de Windows Recovery Environment.Dan nog lijkt mij 4 part geen probleem

Ok, 4 is dus geen probleem. Nog tips voor het gebruik van Easeus ?

Tips: Doe niet alle stappen tegelijk maar maak bij eerst 2 partites en laat dan eerst het prog zijn werk doen.Daarna weer 2 partities.
Maak gebruik van de schuifbewegingen met je muis.Doe maar als voorbeeld:klik je huidige (C)partitie aan----in linker venster komt een regel move/resize.klik dat aan.Dan krijg je een pop up van je C.Ga met je muis op rechter vertikale lijn staan maak schuifbeweging naar links(muisklik inhoudend)C wordt nu kleiner.klik op ok.
Dan krijg je je hoofdscherm weer en staat er een regel unalocated.Die kan je dan weer als partitie benoemen.enz enz.

Vergeet niet als je prog echt aan de gang wilt zetten dat je linksonder voor apply kiest.
Kom je er niet uit dan laat maar weten.

Laatst bewerkt:
Ok Frank, bedankt voor de tips !! Ik laat het weten als het gelukt is. Of als ik nog vragen heb ;-)

windows 7 maakt altijd een extra partitie aan met de naam DOOR SYSTEEM GERESERVEERDE PARTITIE. ik dacht dat daar herstelpunten in werden opgeslagen voor de windows herstel procedure.
Hoi,

DOOR SYSTEEM GERESERVEERDE PARTITIE
In Windows 7 Professional en Windows 7 Ultimate wordt naast de Windows-partitie óók een verborgen primaire partitie van exact 100 Mb aangemaakt, genaamd Door systeem gereserveerd. Deze partitie wordt gebruikt voor BitLocker (maakt encryptie van de gehele Windows-partitie mogelijk) en bevat tevens de Windows Recovery Environment (de herstelconsole WinRE voor het uitvoeren van herstelwerkzaamheden). Bitlocker wordt echter maar zelden toegepast en de herstelconsole kan altijd nog vanaf de Windows-DVD worden gestart, vandaar dat de gereserveerde partitie niet altijd nodig is. De aanmaak ervan kan echter alleen worden voorkomen door de harde schijf voorafgaande aan de setup te partitioneren en/of de reeds aanwezige primaire partitie tijdens de setup enkel te formatteren (en dus niet te verwijderen). Wordt de harde schijf toch tijdens de setup gepartitioneerd, dan kan de extra partitie alleen met een workaround tijdens de setup weer worden verwijderd: verwijder de aangemaakte Windows-partitie, voeg de vrijgekomen ruimte toe aan de gereserveerde partitie, formatteer deze en laat Windows vervolgens op deze vergrote partitie installeren.
Bron: SchoonePc
De herstelpunten worden nog steeds binnen het OS zelf opgeslagen.

Laatst bewerkt:
Je kunt maximaal 4 primaire partities aanmaken, daarnaast nog een extended (uitgebreide) partitie. Deze kan je dan weer verdelen in logische partities (net zoveel als er stationsletters over zijn).

Ik ga Xp installeren, en niet W7, dus dit topic sluit ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan