Partitie maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

melaniem

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2001
Berichten
944
Hallo allemaal ik heb misschien een moeilijke vraag.
Ik heb nu een verdeling van 2 partitie's.
C schijf van 75GB & D schijf van 68GB.
Ik wil nu heel de boel veranderen omdat ik XP zowel op C en op D heb staan. (dit i.v.m. eerdere problemen)
Nu is het de bedoeling dat mijn besturing op C of D komen te staan met alle driver's die nodig zijn, meer moet daar niet op, enkel XP en driver's, mocht ik dan in de toekomst weer problemen krijgen dan moet ik enkel XP en mijn driver's installeren op 1 apparte paritie.
Maar ik wil die partitie ook niet te groot maken omdat ik die niet verder wil gebruiken.
Nu komen de vragen.

1) Hoeveel ruimte heb je ongeveer nodig op 1 partitie om XP en zijn driver's goed te laten functioneren.

2) Is de map Programma Files een vast onderdeel van Windows, of moet die per sé in dezelfde partitie zitten als XP.(ik wil die n.l ook appart houden zodat ik niets kwijd kan raken als ik XP weer eens moet installeren.

3) Als dit allemaal mogelijk is, hoe verklein ik dan de grote van de partities?

Voorlopig laat ik het hier even bij.
 
Om XP lekker te laten lopen met drivers zou ik een minimum van 5GB aanhouden.

Program Files is een vaste map van windows, maar de meeste software kan je in elke willekeurige map installeren (soms moet je daarvoor de optie voor geavanceerde gebruikers kiezen bij installatie).
Zelf heb ik een aparte partitie voor games, zodat die niet m'n windows in de weg zitten.

Om partities kleiner te maken raad ik je het programma Partition Magic aan van Powerquest. Dit is geen gratis programma, maar erg goed, gebruikersvriendelijk en snel.
 
Realiseer je wel dat ook al installeer je de programma's op een andere schijf, je ze toch opnieuw moet installeren na een reparatie of format van Windows.
Dat is de reden dat ik ze toch maar bij elkaar zet op de C:\
Bovendien fietsen de meeste programma's (als je installeert) direct naar de C:\ toe.
Er glipt heel snel iets tussendoor en dan heb je nog een puinhoop.

Zet je install en je drivers (zips) in ieder geval op de D:\
Hoef je die niet opnieuw op te zoeken.
 
Hallo Elisa het is wel als je xp op je c schijf zet dat dan je programma's automatisch ook naar die schijf gaan waar xp op staat, en dat wil ik dus niet ik wil alles appart houden xp en driver's op 1 partitie, ik weet wel dat wat ik wil misschien niet altijd mogelijk is maar er moet toch iets kunnen zijn dat je al je programma's behoud als je xp opnieuw moet installeren, ik heb het zelf gedaan xp op mijn d gezet en zelfs al mijn muziek was blijven staan op mijn d schijf en op mijn c schijf stonden al mijn programma files ook nog?????
Ik was enkel hele belangrijke gegevens kwijd van mijnzelf die stonden onder doc/settings......
tenminste kwijd ben ik ze niet maar ik kan er alleen niet meer ik komen helaas......
 
Gewoon even de tijd nemen bij het installeren van software en er opletten dat je belangrijke dingen niet op c: bewaart dan komt het wel goed in de toekomst.

Als je windopws opnieuw installeert en je installeert je software opnieuw, geef dan gewoon de reeds geïnstalleerde mappen van het vorige OS even een andere naam, installeer de nieuwe dingen op dezelfde partitie, verwijder de mappen en hernoem je gewijzigde mappen naar de juiste naam en het werkt weer...
Voorbeeld:

windows 1: Ik installer underground 1 op d: en noem die map underground 1.
Mijn windows loopt in de soep en ik installer deze opnieuw.
Mijn underground 1 bestaat nog steeds op d:
Deze map noem in underground backup waarop ik underground weer installeer op d:\underground 1
Hierna verwijder ik de map underground 1 en hernoem de map underrgound backup naar underground 1.

***lig voorbeeld, want de savedgamefiles staan hier nietin, maar goed...
 
Melaniem, Sarvo zegt het ook Als je windopws opnieuw installeert en je installeert je software opnieuw. Je moet je software ook opnieuw installeren want die zitten in het register op de C:\ en die wordt geformatteerd, dat vergeet je even.
Die programma's staan er wel op de D:\ maar de meesten werken niet meer of niet goed. Er zijn maar heel weinig programma's die zo uit zichzelf starten.

Je zou een register kunnen exporteren van een schone Windows met de programma's op de D:\
Blijft wel dat ieder nieuw programma toch weer geinstalleerd moet worden. Ik vond het een chaos worden en het installeren van die programma's is ook zo'n ramp niet.
 
Geplaatst door Elisa


Je zou een register kunnen exporteren van een schone Windows met de programma's op de D:\

Lijkt me idd geen fijn plan.... de vervuilingen uit je vorige installatie komen dan ook weer in je nieuwe..
 
van een schone Windows met de programma's op de D:\
Even goed lezen :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan