Partitie met windows formateren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

petersrpj

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2012
Berichten
5
Beste allemaal,

Ik heb zo'n 4-5 jaar geleden een laptop gekocht met windows vista. Inmiddels heeft deze een upgrade gehad naar windows 8 pro (waar ik overigens nog steeds erg aan moet wennen!). Wat mij inmiddels vooral hoofdbrekens heeft gekost is de vrije schrijfruimte op mijn harde schrijf.
Ik heb op de laptop twee partities namelijk de C: en de D: waarbij de D: een recovery partitie is van 8gb groot. Op de C: schrijf staat windows geïnstalleerd en deze schrijf is 224gb groot.

Wat is het probleem:
Nu wil het geval dat ik nog 70gb over heb van de 224gb, dit terwijl er niets (zichtbaars?) meer op de laptop staat behalve 2 spellen en een paar kleine programma's. Nadat ik de schrijf heb laten optimaliseren (waarbij er ook gefragmenteerd is) heb ik zelfs nog maar 66gb over. Als ik de grootte van alle mappen in de C: schrijf bekijk kom ik uit op ca. 12gb. Met andere woorden, neemt windows 8 pro 130gb in beslag? Dat lijkt me erg sterk namelijk.

Naar mijn idee zou windows misschien nog 40gb in beslag kunnen nemen... (maar ik weet dan ook vrij weinig van computers af). Is er een mogelijkheid om de C: schrijf waar windows 8 pro op staat, écht te formatteren waarbij alles er écht af gaat (behalve windows).

Ik hoop dat mijn probleem duidelijk is en dat iemand mij kan helpen.
 
Je hebt een upgrade gebruikt? Als ik jou was zou ik de upgrade branden op een dvd of een usb stick gebruiken en dan schoon laten installeren. Dan kan je zelf de partities e.d. aanmaken en kan je het helemaal naar wens inrichten ;)
 
Je zou WinDirStat kunnen gebruiken om te zien welke bestanden de meeste ruimte innemen, en vervolgens (na wat onderzoek) een aantal bestanden verwijderen. Pas wel op met wat je verwijderd :)

windirstatszz.jpg
 
Doe eens een schijfopruiming, wel alles aanvinken.

Je kunt niet de partitie waar windows op staat formateren vanuit die windows en ook niet zo dat windows zou blijven staan, dat zijn 2 onmogelijkheden.

Overigens kun je alles in verkenner zien indien je in mapopties alles zo zet dat je alle mappen en files inderdaad kunt zien.
 
Ik raad je aan om Windows 8 geheel opnieuw te installeren en daarbij vanuit het installatieproces alle oude partities te wissen. Dit is de beste manier om van alle oude meuk af te komen.

Verder raad ik je aan om Clasic Shell te installeren, als het een "normale" computer/laptop betreft. Dan beschik je weer over een "normaal" startmenu.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor alle reacties! Een hoop nuttige tips, ik ga er mee aan de slag en houd jullie op de hoogte :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan