Partitie problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

marijntjo

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2005
Hallo,

Mijn probleem:

Ik heb windows Xp en een hardeschrijf van 120GB.
Doordat ik wat problemen had met mijn computer ben ik gaan spelen met mijn partities..... dit had ik beter niet kunnen doen want nu zit ik vast.

Mijn hardeschijf ziet er nu zo uit:

partitie 1: uitgebreide partitie (78GB)
partitie 2: logisch station (10GB) D:\ (opstart volume)
partitie 3: primaire partitie (30GB) C:\ (systeem volume)

Daarnaast heb ik dus nog 68GB vrije ruimte maar deze valt binnen de uitgebreide partitie. Op partitie 3 staat 26 GB aan data die ik wil houden als het kan.

Waar wil ik naar toe:

partitie 1: primaire partitie (10GB) C:\ opstart- en systeemvolume (windows)
partitie 2: primaire partitie (30GB) D:\
partitie 3: primaire partitie (30GB) E:\
partitie 4: primaire partitie (de rest aan GB's) F:\

Het probleem:
Ik heb al geprobeerd om via schrijfbeheer een nieuwe partitie (primair) aan te maken maar omdat de vrije ruimte zich bevindt in de uitgebreide partitie kan ik alleen maar logische stations aanmaken.
Volgens mij kan ik de uitgebreide partitie ook niet verwijderen omdat deze een logisch station bevat waar windows opstaat.

Wat raden jullie me aan?

Ik zat te denken om windows op mijn c: schrijf te zetten, waar nu ook mijn data zich bevindt maar kan dat ook zonder dat ik de C: hoef te formateren anders ben ik mijn data kwijt?

Als ik windows op de C: schijf krijg kan ik mijn uitgebreide partitie verwijderen en nieuwe primaire partities aanmaken. Dan kan ik mijn data copieren naar een nieuwe partitie en windows opnieuw instaleren op weer een nieuwe partitie.

Snappie et nog?

Waarschijnlijk is er wel een makkelijkere manier maar die zou ik niet weten.... jullie?

Welkom op Helpmij.:)

Je hebt er een aardig zooitje van gemaakt zo te zien.:D

Hoe heb je de huidige partities voor elkaar gekregen?

partitie 1: primaire partitie (10GB) C:\ opstart- en systeemvolume (windows)
partitie 2: primaire partitie (30GB) D:\
partitie 3: primaire partitie (30GB) E:\
partitie 4: primaire partitie (de rest aan GB's) F:\
Dit lijkt me geen logsche indeling, om alles als primaire partities aan te maken.
Ik zou het eerder zo proberen in te delen:

partitie 1: primaire partitie (10GB) C:\ opstart- en systeemvolume (windows) (actieve partitie)

(uitgebreide partitie van ±110GB)

partitie 2: logische partitie (30GB) D:\
partitie 3: logische partitie (30GB) E:\
partitie 4: logische partitie (de rest aan GB's) F:\

Om geen data te verliezen, zul je met een partitie manager aan de gang moeten, zoals Partition magic.
Ook dit kan geen 100% garantie geven dat je de data behoud.

Ik weet het het is een aardig zooitje geworden maar de root van al deze ellende ligt bij partition magic.....

;)

Om een lang verhaal kort te maken:
Had wat zitten klooien met mijn onkunde maar ik dacht het goed te hebben gedaan.... toen was het uit met de geit.

Vervolgens dacht ik van deleten die hele hap. Dus ik heb alle partities in de windows setup verwijderd behalve de partitie met mijn data. Toen ik nieuwe partitie had aangemaakt D: en windows had geinstalleerd zag ik in schijfbeheer dat de setup mijn vrije ruimte een uitgebreide partitie had gemaakt en dat de setup van D: een logisch station had gemaakt.
Van mijn primaire partitie met data (toen nog H:\) had hij het systeemvolume C: gemaakt.

Zou het helpen als ik een nieuw logisch station aanmaak en mijn data kopier naar dat logische station. Vervolgens in mijn setup mijn C: verwijder en een nieuwe partitie aanmaak (van 10GB i.p.v. de huidige 30GB) waarop ik windows opnieuw instaleer?

Als windows er dan opstaat kan ik met schijfbeheer mijn uitgebreide partitie indelen en aanpassen zoals jij dat voorstelde.

Met Windows schijfbeheer indelen zou ik niet doen.

Heb je de Partition magic Rescue diskkettes aangemaakt?

PS het is nog wel op te lossen hoor.:)

Nee zo'n diskette heb ik niet....

Ik had begrepen van de winkel waar ik mijn comp heb gekocht dat partition magic niet werkt voor grotere hardeschijven....

Maar goed.... als ik de forums lees gebruikt iedereen Partiotion Magic.....

Maar Partition magic staat ondertussen al niet meer op mijn comp want heb alles verwijderd behalve mijn data...

Kan het natuurlijk wel opnieuw DLen....

Maar hoe kan ik het weer OK krijgen dan?

Ik ga er vanuit, dat je geen andere losse schijf hebt waarop je de data kunt veilig stellen.

Je indeling is, als ik het goed begrepen heb, als volgt:

partitie 1: uitgebreide partitie (78GB)
partitie 2: logisch station (10GB) D:\ (opstart volume)
partitie 3: primaire partitie (30GB) C:\ (systeem volume)

Even goed opletten en er rustig voor gaan zitten.
Ik ga er vanuit dat je weer met Partition Magic aan de gang gaat.
Die diskettes(zijn er twee) kun je in partition magic aanmaken, daarmee kun je de pc opstarten en met partition magic aan de gang.

Partitie 3 moet je voorlopig niet aankomen, daar staat als ik het goed begrijp je data op, die je wil bewaren.

Nu zal je eerst de andere partitie's moeten verwijderen en de uitgebreide partitie moeten verkleinen.
Op deze manier maakt je ruimte vrij om een Primaire partitie aan te maken (C-schijf) waarop je Windows komt.

Dus ik ga het nu ff opschrijven want als ik hiermee ga klooien kan ik niet meer internetten natuurlijk.

Ok staat genoteerd...

dus stap 1: DLen van Partition Magic en opstartdiskettes maken..

Ga daar ff mee aan de gang en dan....

stap 2: Computer opnieuw opstarten m.b.v. PM diskettes.

stap 3: Verwijderen van partitie 2 (logisch station)

vraagje... de uitgebreide partitie ook verwijderen om een nieuwe uitgebreide partitie te maken of is de bestaande m.b.v. PM aan te passen?

stap 4: Verkleinen van de uitgebreide partitie met 10GB zodat deze ruimte beschikbaar komt voor nieuwe windows partitie.

En dan??

Geplaatst door marijntjo
vraagje... de uitgebreide partitie ook verwijderen om een nieuwe uitgebreide partitie te maken of is de bestaande m.b.v. PM aan te passen?
Uitgebreide partitie niet verwijderen, anders ben je de data kwijt!!

Kan ik de uitgebreide partitie aanpassen in de windows versie of moet het vanaf de diskette?

Je kunt het via Partition Magic in Windows doen of vanaf de diskettes.

Niet met windows Schijfbeheer doen!!

OK... ik heb nu mijn uitgebreide partitie verkleind. Ik heb een nieuwe primaire partitie aangemaakt om windows te instaleren. Deze heeft nog geen drive letter maar ik zou hem graag c noemen... kan ik dit veranderen zonder problemen (mijn data partitie heet nu C).

Moet ik ook alle logische stations verwijderen uit de uitgebreide partitie?
Zo ja kan dat in windows aangezien mijn windows op de des betreffende logische partitie staat of levert dat problemen op? Of moet ik de logische partitie met windows verwijderen m.b.v. de diskette?

Verwijder nu nog geen partite's verder.
Zorg ervoor dat de net gemaakte partitie "primair" is en geactiveerd is.

Je kunt kijken of je met Partition magic, die "Partitie 3" op "hidden"(verborgen) kunt zetten.
Daarna Windows installeren op de net gemaakte partitie.

Moet ik een drive letter aan mijn net gemaakte partitie toekennen?

Wanneer ik mijn nieuwe partitie activeer maakt PM partitie 3 automatisch hidden.

En kun je die partitie 3 weer unhidden maken wanneer ik windows opnieuw heb geinstaleerd?

Ik wil die data echt niet kwijt!

Normaal kun je die partitie weer unhidden maken met Partition Magic.
Zolang je niks meer op die Partitie 3 wijzigd/overschrijft/toevoegd, kun je mocht je de data niet kunnen bereiken nog met een Data recover programma aan de gang.

Ik heb in het begin al aangegeven, dat het nooit 100% zeker is, dat je de data behoud.
Vaak kun je met zo'n Data recover programma, het meeste nog terug halen.

Moet ik bij het instaleren van windows op mijn nieuwe schijf ook mijn logischeschijf (waar nu windows op staat) verwijderen om te voorkomen dat er 2 keer windows op mijn comp staat, of kan dat later ook nog?

Das mooi... hoop dat er dan niks verloren gaat...

Ik zal er maar voor duimen:thumb:

Je kunt later je huidige installatie verwijderen, maar dat is de volgende stap.

Zorg ervoor dat je tijdens de setup, de juiste partitie kiest!!

OK.... das mooi ik heb hem c: genoemd... ik neem aan dat de partitie in de windows setup ook c heet....

Die partite zou normaal inderdaad in de setup ook als C gezien moeten worden.
Kijk goed naar de grote van de partitie.;)

Onwijs bedankt alvast... ik ga nu mijn windows opnieuw instaleren...

spreek je later

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan