Partitie terughalen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pedro270

Gebruiker
Lid geworden
25 dec 2011
Ik werd het zat van Windows 8 dus besloot terug naar windows 7 te gaan doormiddel van fabrieksinstellingen.
Ik had een aparte partitie met belangrijke data van famillie fotos enz.
Nu is die partitie weggegaan tijdens het herstellen van de fabrieksinstellingen, maar ik dacht dat de partitie gewoon zou blijven -_-

Nu is mijn vraag: Is het mogelijk de partitie incl. data terug te halen??

als je geluk hebt kun je zoeken in windows verkenner naar windows.old als deze map er is staan daar als je bestanden van windows 8. anders kan het lastig worden

Dan vrees ik dat het lastig word :S
Maakt niks uit hoe moeilijk of wat dan ook: Ik heb er alles voor over om mijn bestanden terug te halen!

Ik ben bang en weet vrijwel zeker dat je alles kwijt bent als je terug naar fabrieksinstellingen gaat. :o
Alles wat je hebt aanmaakt buiten de fabrieksinstellingen wordt verwijderd als je van die optie gebruik maakt.
Zou me sterk moeten vergissen als het niet zo is, meestal wordt de rest v.d. schijf (m.u.v. de recovery-partitie) geformatteerd voordat het oorspronkelijke OS wordt teruggezet.

Laatst bewerkt:
Belangrijk is hoe het nu staat t.o.v. de vorige partitie-indeling:
Als het zo is dat je (bijv.) nu 3 partitities hebt en eerder 4, en die foto's stonden op een partitie die je zelf verkleind/vergroot/gemaakt hebt, dan wordt het een probleem.
Bestaat er nu een partitie die precies even groot is én op dezelfde plaats staat als de partitie waar eerst die foto's op stonden, dan maak je een (kleine) kans.

Tijs.

@Mik. Modernere recovery options bieden je de mogelijkheid om extra partities te bewaren tijdens herstel.

Wat de vraag betreft. Er is nog een kans dat je data te herstellen is. Stappenplan is als volgt.
1) DE COMPUTER WAARVAN DE PARTITIE WEG IS UITZETTEN EN NIET MEER GEBRUIKEN
2) de schijf uit de computer halen en in een ander systeem bijplaatsen. Alternatief kun je enkel werken met Live-CD's of live USB.
3) Nu kun je recovery proberen met bijvoorbeeld een programma als EASEUS of een van de vele alternatieven

Technische achtergrond is als volgt:
Je harde schijf mag je even vergelijken met een boek. Een typisch boek heeft een index en de eigenlijke inhoud. Wat er gebeurt als je een bestand verwijderd (of een quick format uitvoert) is dat enkel de index wordt verwijderd. De feitelijke inhoud is gewoon nog aanwezig. De reden dat je bestanden dan nog kunt herstellen is dat er software bestaat die het hele boek leest en vervolgens de index herstelt.

De reden dat je de schijf niet meer mag gebruiken is dat Windows denkt dat je harde schijf leeg is. De bestanden die nu dus onzichtbaar nog op je schijf staan zullen dus bij gebruik van Windows langzaamaan overschreven worden. En op die manier is er steeds minder data terug te halen. Dit proces vindt vooral plaats op je opstartschijf, vandaar dat je de schijf wel in een ander systeem mag bij plaatsen.

Als laatste speelt mee dat een schijf feitelijk netjes achter elkaar wordt volgeschreven. Dat houdt in dat je Windows die nu is terug geplaatst grotendeels over je oude Windows is geplaatst. En daarmee kwam ik tot mijn uitspraak dat er mogelijk nog data te redden is.

Voor verwijderde partities geld in grote lijnen hetzelfde als voor verwijderde bestanden.

@RogerS: Ik zou positiever over je verhaal zijn als het hier niet ging over een zelfgemaakte partitie, waar (naar ik aanneem) de layout nu helemaal weg is in de huidige partitietabel, omdat het (naar ik aanneem) toendertijd ruimte gepikt heeft van partities die nu (na de fabriekswaarden actie) weer in volle glorie terug zijn...

Tijs.

Goed punt.

In dat geval wordt het knutselen met RAW formaat onder Linux. Tijdrovend handwerk, maar volgens mij nog wel te doen

Er is zeker geen enkele kans meer dat ik die partitie terug kan halen.? :(
Eigelijk hoeft die partitie niet per se terug maar wel die bestanden die erop stonden

dit is de reden dat je altijd een backup moet maken, zeker als je je pc opnieuw installeert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan