Partitie typ

Status
Niet open voor verdere reacties.

hallolaf

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2001
Goedemorgen,

ik heb al een tijdje red hat cdroms liggen en ik die wil ik wel eens gaan gebruiken. Nu draai ik nog op XP en wil voorlopig een dualboot houden. Hoe ik dat kan doen dat kan ik wel vinden op het web, maar wat ik nergens vind is van welk type mn partitie moet zijn om red hat te kunnen installeren. In PQ magic kan ik namelijk uit een aantal types kiezen. Nu lijkt NTFS mij geen goede keuze, maar dan blijven er nog een aantal over:
linux swap,
linux ext2,
en FAT en FAT32.
Ik denk dat ik een van de eerste twee moet hebben, wie kan mij vertellen welke?

Je moet ze beide hebben. Die swap partitie wordt gebruikt als virtueel geheugen (hoe groot het moet zijn kun je in de documentatie vinden). Die ext2 is om Linux op de installeren.

de vuistregel voor swap geheugen is het dubbele van je ram. heb je veel ram (512 in die richting) dan heb je aan minder (300) ook wel genoeg, heb je weinig ram (8 of zo) dan zou ik toch rond de 100 nemen.

zelf gebruik ik partitie waar mijn linux op is geinstalleerd ext3 (dat is met journaling file system.. zoek maar op wat dat is :)) maar het kan kloppen dat PQ dit niet ondersteunt.

Sowieso ben ik er nooit voorstander van om te "Voor-partitioneren"
Hiermee bedoel ik om meteen al partities aan te maken.

het beste is vaak om alleen ruimte vrij te maken en dan bij de installatie van de gewenste distributie de partities aan te laten maken door de "setup".

(de keren dat ik wel van te voren gepartitioneerd had deed de setup het toch weer opnieuw of de installatie ging volledig in de soep.)

het voordeel is dan nl ook dat je bijv EXT3 of ReiserFS kan gebruiken.

(google kan je de voordelen van die File Systems tonen ;))

Windows heeft inderdaad de neiging om zelf in je filesystem te gaan *****n. Uit ervaring weet ik dat je nooit linux moet gaan installeren en vervolgens pas windows (bij een dualboot), windows zal overal overheen schrijven :(

Windows overschrijft bij de installatie niet je linux partities hoor. Die kan windows niet eens lezen.
Windows overschrijft bij de installatie de MBR en als daar de bootloader in staat ben je die kwijt en kan je linux niet meer opstarten (niet zonder installatie-cd of bootdiskette).

Windows (98) partitioneerde automatisch mijn schijf opnieuw en maakte er één c: schijf van. met als gevolg dat hij dus inderdaad mijn linux wegknalde..

Windows 98 partitioneerde je harde schijf?
In de setup?

No way.

je bedoeld waarschijnlijk dat jij je harde schijf via f disk opnieuw partitioneerde en daarbij alle "Non-dos" partities weggooide.

Tot windows ME kon die tak van Windows niet in de setup partitioneren.

dat was geimplementeerd in windows 2000 (of misschien NT4) en ook in XP. maar zelfs daar geeft degene die de machine inricht aan op welke partitie hij wil installeren en of hij dat mag.

In Windows 1 c schijf maken van meerdere partities waarvan hij de helft niet eens kent. NO WAY

Windows kan geen partitie wijzigingen uitvoeren op de partitie waarop het besturings systeem geinstalleerd is.
(Volgens mij niet eens met tools als PM maar dat heb ik te lang niet meer gebruikt)

dus windows 98 zal never en nooit niet "Automatisch" partitioneren en er al helemaal geen 1 C schijf van maken.

Laatste mogelijkheid (denk ik ineens aan).
Je hebt een "Merk" computer met bijgeleverde "Rescue" Cd's.
Deze willen nog wel eens alles weg mieteren en 1 schijf aanmaken maar dan nog... dat word niet door windows 98 gedaan.
...

Nu ik het overlees lijk ik een beetje aggressief.....
Benk niet.

dit is wat er precies gebeurde:
1. ik gooi mijn slack cd in de pc en partitioneer de schijf met cfdisk.
2. vervolgens installeer ik slack op een linux partitie
3. ik gooi m'n win 98 SE cd in de puter, boot deze en denk dat hij automatisch installeert op de aangewezen c:schijf die ik heb gemaakt tijdens het partitioneren hierboven (kan overigens niet kiezen tussen een andere partitie omdat deze geen FAT32 zijn)
4. boot de computer en.. hey! waarom is mijn c: schijf 16 gig! grrr!
5. het hele proces herhaald maar windows eerst geinstalleerd en toen ging 't wel goed.

ps. je komt niet aggressief over hoor :)

3. ik gooi m'n win 98 SE cd in de puter, boot deze en denk dat hij automatisch installeert op de aangewezen c:schijf die ik heb gemaakt tijdens het partitioneren hierboven (kan overigens niet kiezen tussen een andere partitie omdat deze geen FAT32 zijn)
4. boot de computer en.. hey! waarom is mijn c: schijf 16 gig! grrr!
5. het hele proces herhaald maar windows eerst geinstalleerd en toen ging 't wel goed.

Waarschijnlijk heeft Windows 98 jou MBR overschreven en verder niets met de partitities gedaan.

Was je meteen daarna op gestart met een Slack rescue flop had je je Slack partities weer prima kunnen vinden.

Tenzij jij natuurlijk een 16 (raar getal) GB HD hebt

heb 't geprobeerd met slack rescue flop maar haalde niets uit, bestond eenvoudig weg niet meer. ik begrijp wel dat windows mijn mbr overschreef maar als ik een 16 gig schijf heb en ik kijk hoeveel ruimte er vrij is onder C en ik zie dat totale partitie 16 gig is..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan