Partitie verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

racoonpowercow

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2008
Ik heb in windows 7 in schijfbeheer een virtuele partitie E:\ aangemaakt van 50 GB, daar heb ik data opgezet, nu is het probleem dat na een reboot de partitie weg is en ook niet meer in schijfbeheer staat,hoe kan ik als nog bij deze data komen of de gehele partitie terug halen?

Ja schijfbeheer vroeg of ik een virtuele partitie wilde en waar op de pc ik het vhd bestand wilde opslaan,kan ik deze ook met de tools of partition magic terug halen,staat belangrijke data op

Misschien heb je een .VHD gemount? dan even zoeken naar een .vhd (VirtualHardDisk) file.. deze kan je zelfs als bootable drive mounten, om zonder VM software toch e.e.a. te kunnen testen..

Hoe dan ook - dat is het enige wat ik me bij een NL hervertaling als "virtuale partitie" kan voorstellen.. als je deze aannemens correct zijn, en je hebt de .vhd gevonden dan kan je die gewoon met diskpart.exe managen...
(even uit mn hoofd, dat booten van een VHD is meer een developer / test feature, dus het zal niet in Win7 HomePrem zitten, wat de meeste home gebruikers hebben (of in elk geval wat meer specifiek de meeste legale gebruikers).

Alleen in je huidige OS mounten lijkt me wel weer iets wat in een standaard W7HomePrem zou moeten kunnen, al heb ik dat nooit getest (ik zit vaak genoeg (bij anderen, normale endusers) op de machines te werken, maar dan zijn zulke dingen niet aan de orde)..

Laatst bewerkt:
via schijfbeheer kan ik de virtuele partitie weer koppelen, echter na een herstart van de pc is de schijf weer weg en moet ik deze opnieuw koppelen, nu is dit voor mij niet zo erg, maar de persoon van wie de laptop is kan en wil dit niet.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ook na een reboot mijn virtuele schijf in deze computer E:/ genoemd gewoon blijft bestaan?

Als je hem kan koppelen is er toch niets aan de hand??

maak een "startup.cmd" met daarin iets als (ok - hier even een simple testcase van mij, de CREATE line kan je weglaten, maar nu alleen voor de test.. )

Code:
#------------- snip snip ------------------------
@rem @(#)mount_disk.cmd Wed 20:17:58 02 Jul 2014 * jls
@rem Mount an existing VHD
@echo [+%~f0]
@setlocal
@echo off
:
if (%DBG%)==(1) echo Creating diskpart script
echo >  %TEMP%\tmpscript.$$$ crea vdisk file="D:\Wrk\Test.vhd" maximum=100
echo >> %TEMP%\tmpscript.$$$ sel vdisk file="D:\Wrk\Test.vhd" 
echo >> %TEMP%\tmpscript.$$$ attach 
echo >> %TEMP%\tmpscript.$$$ exit
if (%DBG%)==(1) echo Executing mount script
diskpart /s %TEMP%\tmpscript.$$$
if exist %TEMP%\tmpscript.$$$ del /f %TEMP%\tmpscript.$$$
endlocal
@echo [-%~f0]
#--------------------------------------------------------------------
en draai dit zonder UAC bij het opstarten.. het makkelijkst is zoals bijna iedereen het doet, via de task scheduler..
(even een bestaande file van mij genomen.. alles bij ** aanpassen)

b.v. voor GUI mensen importeren vanuit taskschd.msc

Code:
#-------------------------- mount_disk.xml ------------------------
<?xml version="1.0" encoding="UTF-16"?>
<Task version="1.3" xmlns="http://schemas.microsoft.com/windows/2004/02/mit/task">
  <RegistrationInfo>
    <Date>2012-04-16T16:27:09.3693302</Date>
    <Author>Aiden\John</Author>
    <Description>This will establish initial share connections and/or drive mapppings</Description>
  </RegistrationInfo>
  <Triggers>
    <LogonTrigger>
      <Enabled>true</Enabled>
      <UserId>Aiden\John</UserId>  *** MACHINE\User (adminuser)
      <Delay>PT2M</Delay>  ** 2 minutes wait for performance, kan je aanpassen..
    </LogonTrigger>
  </Triggers>
  <Principals>
    <Principal id="Author">
      <UserId>Aiden\John</UserId>  **
      <LogonType>InteractiveToken</LogonType>
      <RunLevel>HighestAvailable</RunLevel>
    </Principal>
  </Principals>
  <Settings>
    <MultipleInstancesPolicy>IgnoreNew</MultipleInstancesPolicy>
    <DisallowStartIfOnBatteries>false</DisallowStartIfOnBatteries>
    <StopIfGoingOnBatteries>false</StopIfGoingOnBatteries>
    <AllowHardTerminate>true</AllowHardTerminate>
    <StartWhenAvailable>true</StartWhenAvailable>
    <RunOnlyIfNetworkAvailable>true</RunOnlyIfNetworkAvailable>
    <IdleSettings>
      <StopOnIdleEnd>false</StopOnIdleEnd>
      <RestartOnIdle>false</RestartOnIdle>
    </IdleSettings>
    <AllowStartOnDemand>true</AllowStartOnDemand>
    <Enabled>true</Enabled>
    <Hidden>false</Hidden>
    <RunOnlyIfIdle>false</RunOnlyIfIdle>
    <DisallowStartOnRemoteAppSession>false</DisallowStartOnRemoteAppSession>
    <UseUnifiedSchedulingEngine>false</UseUnifiedSchedulingEngine>
    <WakeToRun>false</WakeToRun>
    <ExecutionTimeLimit>PT0S</ExecutionTimeLimit>
    <Priority>7</Priority>
  </Settings>
  <Actions Context="Author">
    <Exec>
      <Command>C:\Windows\System32\cmd.exe</Command>  **
      <Arguments>/c "C:\Program Files\scripts\startup.cmd"</Arguments> **
      <WorkingDirectory>C:\Program Files\scripts</WorkingDirectory> **
    </Exec>
  </Actions>
</Task>
#----------------------------------
Dit is het globale idee.. als je meer details nodig hebt dan even gillen..
(je kan b.v. ook met GPOs werken (gpedit.msc), maar dit is meestal makkelijker)

Waarschijnlijk moet je de eerste keer je admin password geven, daarna zijn die opgeslagen.
Voor alle diudelijkheid: mijn testmachine heet AIDEN en dit user account is John.. dus vervangen door je eigen credentials (of in elk geval een bestaand bereikbaar account op de genoemde machine)..

daarna zou je redelijk makkelijk moeten kunnen werken..

Laatst bewerkt:
Waarom zou je een virtuele partitie willen hebben, met alle problemen zoals hier beschreven en moeilijk moeten doen met speciale procedures als je met 1 druk op de knop een echte, fysieke, partitie kunt aanmaken? (Tenzij je een ontwikkelaar bent en geen geld hebt om een aparte ontwikkel en test machine aan te schaffen).

Kunt u mij uitleggen wat het nut van een virtuele partitie is?

Het probleem is inmiddels opgelost, ik kon de vhd file opnieuw koppelen, toen op de juiste manier een partitie aangemaakt en de data gekopieerd .

Kunt u mij uitleggen wat het nut van een virtuele partitie is?
Wat ik me (als enige, maar misschien wel valide argument) kan voorstellen: Niet iedereen heeft vertrouwen in BitLocker.. Nu TrueCrypt natuurlijk opeens erm... "prematuur (?) aan zijn einde is gekomen" zijn mensen op zoek naar allerlei manieren om dit in te vullen.. Een mogelijke invulling zou kunnen zijn om dan een virtual disk te maken, en die op de host te encrypten.. Ik wil niet zeggen dat dit *de* manier is, maar dit kom ik momenteel wel meer tegen (ok, TBH als in "3 keer verder gezien"), in allerlei variaties, met dit als argument.. (en ja - ik moest ook even zoeken om een achterliggende reden te vinden).. maar er zijn dus best wel "valide" argumenten hiervoor te vinden..

Overigens is dat alles nu een moot point, want het probleem van the OP is inmiddels al opgelost :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan