partitie vergroten. Hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

lenus

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Ik heb laatst de harde schijf van mijn computer laten vervangen. Een kennis heeft deze geinstalleerd. Het is een schijf van 180 GB en hij heeft 40 GB beschikbaar gemaakt. Die andere 140 GB kon ik er dan "altijd nog bij trekken".
De kennis is gevlogen en ik heb geen idee hoe ik dat moet doen. De 40 GB zit bomvol.
In disk management zie ik staan:
Disk 1 is opgedeeld in: (C:) 39,06 GB NTFS, Healthy (system) en: New Volume (G:), 109.99 GB NTFS, Healthy (page file).
Hoe kan ik die 40 GB op de C schijf vergroten? Met die G schijf kan ik niks. Ik kan er niks op installeren, ook niet formateren.

Groetjes heleen

PS die smilies zijn niet de bedoeling

Laatst bewerkt:
Je kunt van dat stukje schijf een juiste partitie maken, en die dan formatteren.
start> configuratiescherm> systeembeheer> computerbeheer> schijfbeheer.
Rechter klik op de G schijf, partitie aanmaken.
Als dat voor elkaar ios, formatteren.

Als je er 1 grote partitie F van wil maken, zul je geschikte software moeten gebruiken.
en meestal is die niet gratis.
Partition magic, of acronis disk director suite werken prima.

Hallo,

Ik heb de Engelstalige versie. Zou u de Engelse commando's kunnen geven? Als ik doe wat ik denk dat het moet zijn verdwaal ik. Ik kan wel in het "disk managementscherm" komen; rechtsklik op my computer, manage, disk management. Dan zie ik dus een omschreven en een grafische afbeelding van de schijf op mijn compu. Klik ik dan met de rechter muisknop op G: dan krijg ik de opties:
open, explore, change drive letter and path, properties en help. Lichtgrijs zijn: format en delete logical drive.

Met vriendelijke groet,

heleen

Heleen,

Als je kijk in my computer (dubbelklik) zie je dan de G:] schijf al vermeld? Dan is die schijf al geformatteerd en kun je het gewoon direct gebruiken. Verplaats je documeneten bijvoorbeeld naar de G:\ schijf.

Die staat er al in ja. Er staat; G: new volume. Maar als ik programma's daarheen verplaats, dan werkt het niet. Daarom dacht ik: als ik het nou opnieuw formatteer, dan werkt het misschien wel. Maar dan lukt het weer niet te formatteren.
Er heb een tijdje geleden dat lege stuk op de schijf (wat nu G is) "actief" gemaakt. Toen was het een extended partition. Nu staat er niet meer dat het een extended partition is, maar een page file. Geen idee wat ik allemaal gedaan heb. :o

Groetjes Heleen

Klik rechts op My computer, geavanceerde opties. Kijk bij geheugengebruik waar het systeem haar pagefile neerzet. Je kunt dit daar ook wijzigen. Als je dat gedaan hebt, start opnieuw op om het actief te maken.
Na opnieuw opstarten g:\partitie verwijderen. daarna opnieuw aanmaken, en formatteren.

Ik kijk nu naar het scherm Virtual Memory. Daar zie ik:
paging file size:
C: 768-1536 Mb en
G: (new volume) 768- 1536 Mb

Bedoel je dit? en wat moet ik dan veranderen?

Groet Heleen

JA die bedoel ik inderdaad. Indien je selecteerd dat er op je g:\ schijf GEEN pagefile mag draaien (volgens mij moet je de schijf selecteren en dien kiezen voor geen wisselbestand)
klik op instellen, opnieuw op laten starten.

Ja! Is gelukt. Nu kan ik wel werken met dit deel van de schijf.
Nou beweert mijn zoon dat de grootte van deze schijf (ongeveer 110 GB) er voor zorgt dat de programma's traag worden. Is dit zo en zo ja wat kan ik daar aan doen?

Groetjes Heleen

De grootte van de schijf heeft daar niets mee te maken. Een pagefile is een stukje harwarematig interngeheugen. Het gereserveerde deel wordt aangesproken indien een programma of service meer intern geheugen vraagt als beschikbaar is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan