partitie vergroten/verwijderen in W98SE

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Berichten
351
Op mijn P2-350 met W98SE heb ik de HD verdeeld in 2 partities. De eerste partitie is te klein om alle programma's te plaatsen en daarom wil ik haar vergroten. De tweede partitie gebruik ik bij nader inzien maar niet en wil deze ruimte beschikbaar stellen voor de eerste partitie. Hoe doe ik dat zonder dat ik W98SE opnieuw hoef te installleren?
Het is een eenmalige actie, daarom vind ik de aanschaf van een partitiepakket wat prijzig. Zijn er freeware versies?
 
Dank je. Echter Gparted is een tar, hoe untar ik dat (ik heb geen gnu deskundigheid)?
 
De iso heb ik gedownload en op cd gezet. Maar wat kan ik nu nog doen, er staan geen executables op?
 
Ha langepier, ik heb herhaald geboot vanaf de CD, althans geprobeerd (eerst de BIOS aangepast om eerst met CD te starten), maar de PC herkent de CD niet, er wordt niet geboot vanaf de CD. De CD is onder W98 wel leesbaar. De handleiding die op de site staat is erg ingewikkeld, vereist GNU-/linuxkennis (heb ik niet) en bovenal gaat ervan uit dat er vanaf de CD geboot kan worden.
De CD is een RW-versie. Kan dat er mee te maken hebben?
Welke andere opties zijn er nog meer om de partitie te vergroten?
 
Ha, die Jan, hoe heb je die cd dan gebrand? toch niet die ISO op de cd gezet?

Een ISO, is een image van een cd, die moet terug gebrand worden, als image, en wat zie je dan op de cd, onder windows98?
 
De CD heb ik gebrand met NERO, die vraagt of het een image is en dan zet hij de image erop. Diverse files op de CD zijn leesbaar (*.cat, *.inf, e.d.). Volgens mij is de image als zodanig wel goed op de CD gezet.
Als ik de PC met de CD start, probeert de PC wel te lezen, maar na enige tijd lukt dat blijkbaar niet en gaat de PC verder met de HD.
Heb ik hier iets verkeerd gedaan? Wat kan ik nog meer doen zodat het wel gaat werken?
 
Vreemd, neem aan dat in de bios, bij de Standard CMOS, de cdrom op auto staat.
En dat er voor de goede CD/DVDROM is gekozen, indien er meerdere in zitten, de wat oudere computers pakken dan vaak alleen de master.

Indien je hem op een RW hebt gebrand, probeer het nog eens, met Nero Express, en kiezen voor "Image, Project, Kopie", en uiteraard naar de ISO verwijzen.

Er is nog wel een gratis partitie manager, maar die is heel basic, dat is Ranish, die vanaf een flop kan werken, maar die Gparted, is vele malen handiger, en prettiger.
 
Met gparted krijg ik het niet voor elkaar. Het spul draait gewoon niet. Ranish ga ik nu maar eens proberen of zijn er betere varianten (Ranish klinkt een beetje tricky)?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan