Partitie vergroten

Status
Niet open voor verdere reacties.

slpe

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2012
Berichten
109
Ik heb een redelijk nieuwe desktop en nu blijkt na installatie van een aantal programma's dat de C:schijf voor 90% vol is. Is het mogelijk om dit te verhogen ten kosten van de data schijf (E:)? Uiteraard is het de bedoeling om dat zonder formatteren te doen, want anders moet ik alles weer opnieuw installeren?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen
 
Is de E-partitie op een andere harde schijf of is dit dezelfde harde schijf?
 
Hallo K1pje,

Dank voor je reactie. Ik denk dat het 1 schijf is, maar zeker weten doe ik dat niet. Waar zou ik dat kunnen zien?
 
Hallo K1pje,

Dank voor je reactie. Ik denk dat het 1 schijf is, maar zeker weten doe ik dat niet. Waar zou ik dat kunnen zien?

In Schijfbeheer (= diskmgmt.msc )

Daarbij is het ook nog van nu of de C: en E: schijf 'naast elkaar' staan, dus zónder nog een partitie er tussenin.

Tijs.
 
Er zit een D:schijf tussen voor de system recovery.

@kostenzer ik ben niet zo van het installeren van allerlei software, maar wel bedankt voor de suggestie en het meedenken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zal dan (in stappen en in deze volgorde) het volgende moeten worden:
a. Verkleinen van de E: partitie met zoveel als je bij de C: schijf erbij wilt voegen. Natuurlijk niet meer willen vrijmaken dan er aan vrije ruimte op de E: schijf is (laat zowiezo wat vrije ruimte over op E:)
b. Verschuiven van de E: partitie zo ver als mogelijk naar rechts, zodat links van E: ruimte vrijkomt.
c. Verschuiven van de D: partitie zo ver als mogelijk naar rechts, zodat links van D: ruimte vrijkomt.
d. Vergroten van de C: partitie met de ruimte die rechts van C: is vrijgekomen.

Dat kan allemaal via het opstarten van de pc vanaf een GParted Live CD (of USB stick)

Niet vergeten om op Apply te klikken na elke stap. Je kunt overigens alle stappen in 1x aangeven en dan Apply klikken, maar in jouw geval zou ik gewoon alle stapjes per stuk zetten.

Alhoewel doorgaans hier niets mee misgaat zou ik je wel aanraden om vooraf zoveel mogelijk backups te maken op een externe harde schijf/memory-stick etc., liefst van alles maar in ieder geval minstens van relevante gebruikersdata (mail, documenten, filmpjes, afbeeldingen etc.)
Mocht je foutmeldingen krijgen of andere waarschuwingen, niet zomaar doorgaan, maar even googelen/vragen wat het probleem zou kunnen zijn...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
slpe
@kostenzer ik ben niet zo van het installeren van allerlei software, maar wel bedankt voor de suggestie en het meedenken

Dus ik denk dat de methode van dnties met boot cd te vinden in http://software.helpmij.nl/ voor slpe de betere weg is.
 
Vanuit windows zou je eens in powershell/cmd kunnen kijken naar het commando diskpart.

Ik ben een leek, maar met dit commando kan je de harde schijf ook maken zoals je wilt.
Zonder je data en settings te verliezen.
 
@dnties: die link die je geeft komt op een niet bestaande pagina. Wat bedoel jeprecies met daarvandaan opstarten?
 
Link opent gewoon, dus probeer een andere browser of zelfs een andere computer/laptop om de link te openen.

Zoek op youtube naar gparted en dan zie je wel hoe het werkt.

Tijs.
 
Ik heb partition tool geprobeerd te installeren en dat is ook gelukt, maar mijn eset begon op hol te slaan. Het zal wel geen kwaad kunnen, maar dan wordt ik altijd een beetje zenuwachtig. Vervolgens ben ik eens verder gaan kijken hoe het nu kon dat op de oude desktop alles er wel netjes op kon en nu met een 5 jaar nieuwere versie niet. En net als bij veel problemen moet je niet het probleem bestrijden, maar de oorzaak vinden.

Ik heb toen met tree size de c-schijf geannaliseerd en het euvel zat in de backup van de iPhone die via iTunes waren gekoppeld. Die reserve kopie eraf gegooid en weer 32 GB er weer bij en c-schijf weer op 40% gebruik.

Mijn probleem, hoewel anders dan in mijn eerste bericht, is opgelost. Ik denk, ik meld dat even, zodat later een ander er nog aan kan hebben. Je weet nooit. Iedereen verder ontzettend bedankt voor het meedenken, echt top.
 
Heb je nu ook gezorgd dat I phone over een poosje niet weer je c:\ laat vollopen?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan