Partitie verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bn2vs

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
18 aug 2007
Hey, ik heb en partitie van ong 50gb, waarvan 15gb vrij. Nu wil ik deze partitie 8gb verkleinen. Volgens schijfbeheer zijn er echter slechts 250 md beschikbaar voor verkleinen :confused:

Ik heb deze schijf gedefragmenteerd, maar dat heeft geen verschil gemaakt. Hoe krijg ik de bestanden die 'achteraan' op mn schijf staan meer 'naar voor'?

Alvast bedankt :)

Hij laat je niet meer verkleinen omdat er anders te weinig ruimte overblijft voor virtuele ram geheugen enz op die partitie, Geloof ik ;)

Met Vista zal het niet lukken. Gebruik een ander programma zoals bv Easeus partition manager. Er zijn er vele en nog betere. Met deze heb ik in Vista mijn systeemschijf (C:) kleiner kunnen maken, wat met Vista niet lukte.

Err... Ik heb het niet echt zo op partitiemanegers. Hoor er iets te veel negatieve verhalen over...

Zeker dat Easeus degelijk werkt en enkel doet wat je zecht?

Op mijn externe schijf heb ik Vista gebruikt om hem in te delen. Dat ging prima omdat hij leeg was. Op mijn C partitie had ik dezelfde problemen met data die aan het einde van de partitie stond. Er zijn defragmentatie programma's die de data naar voren halen, maar dan nog wil Vista de ruimte niet volledig vrijgeven. Het is wel zaak voldoende ruimte te geven aan Vista zodat herstelpunten, Shadow copies en pagefiles kunnen worden gescheven. Of je moet dit afzetten. Misschien is het slimmer om de partitie niet te verkleinen maar om samen tevoegen met de naastgelegen partitie. Wat is de indeling en wat wil je precies bereiken. Maak een plaatje van schijfbeheer.

Hier heb je een screenshot :)
Ik wil partitie B (files) dus verkleinen om er een nieuwe partitie te zetten (waar ik linux op kan zetten)

Bijlagen

• disk.gif
    disk.gif
    10,6 KB · Weergaven: 38
Het verkleinen kan geen enkel probleem zijn. Aangezien het geen systeemschijf is, zou het zelfs met Vista moeten kunnen indien je geen data aan het einde van je partitie zou hebben. Staat systeemherstel en of wisselbestand soms ingeschakeld op B? Wat wel mogelijk een probleem is dat je de nieuwe partitie misschien primair moet maken voor Linux. Ik dacht dat je maar 3 primaire partities op 1 schijf mocht hebben maar dat weet ik niet zeker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan