partitie verwijderen levert een unallocated partitie op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Accipter

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2009
Hallo,

De keuze "partitie verwijderen" levert een unallocated partitie op.
Maar wat ik wil is dat de partitie weer bij een andere partitie terecht komt.

Ik heb partitie:
C (20 GB),
D (50 GB)
E (20 GB)
En een inmiddels verwijderde en dus unallocated partitie van 10 GB.

Ik wil C behouden, en D weer 50 + 20 +10 = 80 GB maken.
Hoe moet ik dat doen?

Met vriendelijke groet,
JanWillem

je bestanden eerst backuppen vooral... en dan eens je hele schijf wissen en een programma gebruiken om echt windows en al en alles en niks en alles te verweideren zidt ue volledig totaal alles leeg is en je installerd je windows opnieuw en je zet bestandjes terug...

:eek:
wat een onzin.
ik ga zekers niet alles wissen. :rolleyes:
Heeft iemand een beter idee?

Accipter, ik zou eigenlijk graag een afbeelding zien van Schijfbeheer in jouw pc.
Zonder afbeelding ga ik er even van uit dat schijfbeheer het volgende toont (en ook in die volgorde!):

C (20 GB) | D (50 GB) | E (20 GB) | unallocated (10 GB)

Maak een backup naar een externe harde schijf van alle bestanden die op de D en de E partitie staan! En als je helemaal op zeker wilt gaan, maak je ook een backup / image van de C partitie...
Verwijder daarna partitie E.
Zelf maak ik af en toe gebruik van het programma EaseUS® Partition Master om partities samen te voegen of groter te maken.
Nadat je E hebt verwijderd, heb je alleen nog de partities C en D over, en rechts van D een niet toegewezen (unallocated) ruimte.
Start Easeus Partition Master, selecteer de D partitie en kies Resize. Trek de schuifbalk die aan de rechterkant staat, helemaal naar rechts, zodat de volledige niet toegewezen ruimte gebruikt gaat worden. Klik dan op Apply.
Je hebt nu een C partitie van 20 GB en een D partitie van 80 GB. Zet nu je bestanden terug die je van de vroegere E partitie had gekopieerd.
Als alles goed is gegaan, dan staan de bestanden van de originele (toen 50 GB grote) D partitie er nog gewoon op.

Hallo porrelaar,

Ik gebruik ook easus partition master.
Ik heb jou advies ook geprobeerd, knop Move/Resize, maar kon de partitie enkel verschuiven, niet de unallocated space opslokken.
Misschien omdat het om een logisch station ging?

Inmiddels is het me gelukt om de unallocated space terug te zetten naar een partitie,met de Format keuze.
Die heb ik met optie Merge laten samenvoegen.
Ik heb nu dus 3 partities, C, D en E, met ook nog een recovery partitie van de notebook.
De partitie die ik nu heb gemaakt, E, is een logical, een logisch station.
Het liefst voeg ik D en E samen, weer met de optie Merge, maar ik ben bang dat er dan gegevens van D verloren kunnen gaan. Of blijft alles daarna gewoon werken?

JanWillem

Laatst bewerkt:
Je kunt van logische stations, die in een extended partitie staan, eerst gewoon een primaire maken, heb je niets met die extended meer te maken.
Let wel, je kunt max. 4 primaire stations hebben en een extended wordt daar ook onder gerekend.
En mergen zou geen problemen hoeven geven als er maar geen besturingssysteem op staat.

Dank je Lange Pier.
Ik heb je advies over het omzetten naar primaire partitie toegepast.
En omdat ik eigenlijk een 2e OS, Linux, naast m'n huidige Windows XP wil draaien, hoef ik niet te mergen.
Linux komt op de E, die ik primair heb gemaakt.
Ik had al eerder Linux geïnstalleerd, maar het werkte niet. Die stond nl. op een logisch station. Nu weet ik dat een OS enkel op een primaire partitie draait.

Groet,
JanWillem

Indien je Linux gaat installeren dan laat je die ruimte unallocated en dan kun je in de ruimte een ext3/4 partitie door Linux zelf laten maken, wel met voldoende overgebleven ruimte voor de swap die je dan daarin kunt laten plaatsen.

Hoi Lange Pier,

De unallocated ruimte had ik i9nmiddels al tot partitie omgetoverd.
Deze met een andere partitie ge-merged tot 1 partitie.
En deze omgezet naar een primaire partitie.

Nu was ik bezig met installeren van Linux mint op mijn netbook.
Bij menu "schijfindeling" kies ik voor Handmatig, zodat ik een partitie kan kiezen, ik wil een dualboot maken.
Maar als ik op "verder" klik, krijg ik de melding:
"Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd, gelieve dit te herstellen in he schijfindelingsmenu".

Al mijn partities zijn NFTS, op de C schijf staat windows xp, op de D schijf de programma's en documenten en de E schijf is leeg, hierop wil ikLinux zetten.
Wel zit er voor de C schijf een Recovery ruimte, door Samsung N120 voorgedefinieerd.

Het lukt me niet om verder te gaan met de installatie.
Weet jij wat ik doen moet?

JanWillem

Die gemaakte partitie weer wissen in windows, opstarten met de Linux cd/dvd en de installatiestappen volgen met het eerst indelen van die unallocated space.
Een Linux derivaat (uitzonderingen daar gelaten) kan niet op een ntfs partitie worden geïnstalleerd.

Gelukt!
Dank je Lange Pier.
Wel in verkeerde thread, maar goed.

JanWillem

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan