Partitie verwijderen of niet ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

snuffy

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2001
Heb HD van 40 gb
opgedeeld in partitie C en D
Ga een externe HD aanschaffen( van 250 gb) met de bedoeling van
de gehele inhoud (winXP incl.)van vaste HD over te zetten (+ bijkomende ruimte)
de vaste HD te kunnen formateren (bij probleem) en de gegevens van de externe over te plaatsen (zonder alles te moeten herinstalleren).
mijn vraag:
kan ik kiezn van welke HD kan opgstat worden.
Is het nodig om de tweede partitie te verwijderen (nut ?)
Welke progs zijn het eenvoudigste om dit alles te doen
(heb Norton Ghost in bezit)

bedankt op voorhand

Ik zou booten vanaf die 40Gb hdd. Die dan schoon houden, alleen voor windows en stuurpgramma's, zeg maar, en één partitie maken. Dan kun je je data op die externe hdd zetten, dan kun je je data altijd menemen. Ff een ghost maken van je huidige installatie op die externe hdd en windows opnieuw installeren op die 40gb dus.

Hmm... het is even werk, maar je kan beter gewoon de hele handel opnieuw installeren. Stel je data veilig, en installeer gewoon alle programma's opnieuw.
Een frisse installatie komt bovendien de snelheid van je systeem ten goede. Je hebt dan bovendien gewoon weer een lekker schoon systeem, met alleen de meest nodige software. (zonder alle zooi die je in de loop van de tijd verzameld hebt en die je eigenlijk toch niet (meer) of zelden gebruikt)

Tweede partitie zou ik gewoon laten staan. Beter nog: richt de hele boel zodanig in, dat je op één partitie alleen programma's hebt staan, op de andere alleen data. Scheelt stukken in de fragmentatie van je schijven.

Beetje knutselen met partities (op elk willekeurig moment) gaat overigens heel erg goed met Partition Magic.

Laatst bewerkt:
kan ik kiezn van welke HD kan opgstat worden.
Ja dit kan in het bootmenu voor zover ik weet
Is het nodig om de tweede partitie te verwijderen (nut ?)
Nee voor zover ik weet niet?
Welke progs zijn het eenvoudigste om dit alles te doen
Je zou inderdaad met norton ghost een image kunnen maken en deze op je nieuwe schijf kunnen zetten.
Zo behou je je gegevens.

Ik ben het eens met Madmuppet. Gewoon alles veiligstellen wat je nog nodig hebt, goed kijken welke programma's gebruikt, en daarna de boel formateren, c en d samenvoegen tot 1 partitie van 40 Gig. Je nieuwe schijf wordt dan D.
Installeer nu op C je nieuwe Windows, en programma's.

Nu heb je een heerlijk fris systeem wat weer lekker soepel draait.

Voor je gaat formateren, ga alles stap voor stap na wat je nog nodig hebt. Dus ook je favorieten, adressenboek enz.
Ook zijn er speciale programma's waarmee je een back-up kan maken van Outlook Express.

Na de nieuwe installatie gooi je de back up er opnieuw op, en je hebt alles terug, inclusief de mails.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan