partitie verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

alexander m

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2001
Berichten
23
Ik wil graag de partities op de hd weer samenvoegen om daarna hat hele systeem op te schonen en xp opnieuw te instaleren weet iemand hoe ik die partitie's weer als een schijf kan maken?
 
Laatst bewerkt:
installatie CD van XP erin doen computer opstarten vanaf CD-rom.

dan start de winXP setup
Daar krijg je de mogelijkheid op je harde schijf te partitioneren...
haal alle partities weg en maak 1 nieuwe aan

en vervolg de installatie

tip. lees alles goed door tijdens de installatie want het meeste is goed beschreven.
 
Wil je een hele nieuwe installatie doen, op een lege schijf (formatteren, dus)?
Zorg dan dat je een backup hebt van al je belangrijke/persoonlijke bestanden (denk daarbij ook aan drivers voor je hardware bijv., als je die niet op CD hebt).

Boot daarna vanaf de XP CDROM. Je krijgt ergens tijdens de setup de vraag waar je XP wil installeren. Daarbij ook een overzciht van de beschikbare partities. In dat overzicht kun je partities verwijderen. Als je ze allemaal hebt verwijderd kun je een nieuwe partitie aanmaken, om daar vervolgens XP op te installeren.


Groet,

Mark.
 
Wist niet dat je met de setup van xp ook kon partitioneren. Dat is dan veel makkelijker:thumb:
 
heb ik al eens gedaan maar met fdisk formateer ik alleen de partities en blijft de schijf verdeelt dat wil ik juist niet dus hoe verwijder ik die partities zodat de c schijf weer maximaal benut kan worden?
 
Met fdisk formatteer je niet alleen de partities hoor, je kunt ze ook aanmaken en verwijderen.

En voor de rest lijkt me dat er boven genoeg antwoord is gegeven op je vraag.;)
 
misschien kun je mij dan ook vertellen hoe ik ze verwijder? bij voorbaat dank.
 
dan start de winXP setup
Daar krijg je de mogelijkheid op je harde schijf te partitioneren...
haal alle partities weg en maak 1 nieuwe aan

Boot daarna vanaf de XP CDROM. Je krijgt ergens tijdens de setup de vraag waar je XP wil installeren. Daarbij ook een overzciht van de beschikbare partities. In dat overzicht kun je partities verwijderen. Als je ze allemaal hebt verwijderd kun je een nieuwe partitie aanmaken, om daar vervolgens XP op te installeren.

Dit lijkt me duidelijk toch?:)
 
Hoi,

Geplaatst door Tanja1968
Wist niet dat je met de setup van xp ook kon partitioneren. Dat is dan veel makkelijker:thumb:

Aan Fdisk kleeft nog een nadeeltje: het kan geen NTFS-partities aanmaken. Met 'convert' kun je later wel FAT16/FAT32 partities omzetten naar NTFS, maar dat had een nadeel (cluster-grootte, geloof ik).


Groet,

Mark.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan