Partities aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yoshi

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2002
Hallo,

Ik heb ontdekt dat je in schijfbeheer de grootte van je patities (ze noemen het volumes) kan aanpassen. Dit deed ik tot voor kort steeds met 'Partition Magic' of via een Live-CD van Ubuntu-Linux.

Iemand al ervaring mee ? Betrouwbaar ? Want ik zou m'n systeempartitie willen vergroten. Vista gaat met heel wat schijfruimte aan de haal.

Ik weet dat de laatste versie van partition magic niet werkt onder vista.
Er is wel een patch, maar of die voor vista is geen flauw idee.
Kijk eens bij avanquest naar partitioncommander 10, die draait perfect onder vista.

Vraag was eigenlijk of ik het schijfbeheer van Windows Vista kon vertrouwen om partities te wijzigen (is nieuwe functie van schijfbeheer) ....

Ja werkt goed, maar kan niet net als Partition magic data behouden, nieuwe partities maken in een oude kan niet. Je kunt alleen partitioneren in vrije ruimte.

Windows schijfbeheer heeft overigens nog wel meer fijne functies hoor voor het koppelen van drives en partities en werkend met dynamische disks kan je leuke dingen doen.

Ja werkt goed, maar kan niet net als Partition magic data behouden, nieuwe partities maken in een oude kan niet. Je kunt alleen partitioneren in vrije ruimte.

Geen data behouden ? Waarom kan ik dan deze optie aanklikken bij een partitie met data op ? En kan ik enkel verkleinen in functie van de data die erop staat ?
(Vergroten is geen optie, daar de schijf volledig in gebruik is)

Windows schijfbeheer heeft overigens nog wel meer fijne functies hoor voor het koppelen van drives en partities en werkend met dynamische disks kan je leuke dingen doen.

Dynamische schijven ... Zwijg er mij van ... Zijn moeilijk te benaderen als je bij problemen je schijf in een ander systeem moet zetten. En voor de 'soft-raid' functies zou ik het ook niet doen. Als je systeem crasht, is je raid waardeloos. Doe mij maar een 'hardware-RAID'.

Je kunt gewoon een partitie verkleinen en een andere vergroten met de diskmanager in Vista, met behoud van data, zie het probleem niet zo.:o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan