Partities en DOS in XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutchbull

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 jan 2002
Hallo allemaal,

Wie kan mij precies vertellen hoe ik partities maak in Windows XP? Gaat dat ook met f-disk via dos?

Heb namelijk het probleem dat ik Windows heb geinstalleerd, maar ik heb geen dos.......weet iemand hoe ik in dos kan komen?

Alvast bedankt!!!

Er zijn twee manieren om partities te maken met Windows XP. De eerste gebeurt tijden het begin van de installatie, waar je in elk geval een installatie-partitie zult moeten hebben om te installeren. Als WinXP eenmaal draait dan kun je via Schijfbeheer (Rechtsklik op Deze Computer > Beheren) aanvullende partities aanmaken en formatteren.
Met Fdisk kun je ook (met opstartdiskette www.bootdisk.com) een FAT32 partitie aanmaken zodat je kunt installeren. Als die groter is dan 32 Gb, dan kun je dat soort partities echter niet in WinXP formatteren. Beter is het om dan NTFS partities te maken.

Aanvulling op binary:

Je zou ook nog een programma zoals partition magic kunnen gebruiken. De meningen zijn verdeelt over de werking van dit programma, maar je kunt er ook partities mee verkleinen/vergroten NADAT je windows hebt geinstalleerd.

Dus als ik het goed begrijp kan ik windows op een HDD installeren en daarna de partities maken via beheren of via partition magic?

Ik heb wel eerder partities gemaakt, maar dat was in Win'98, heb het nog nooit met XP gedaan.....dus via dos (zoals in 98) zo gaat dat niet meer?

Geplaatst door Dutchbull
Dus als ik het goed begrijp kan ik windows op een HDD installeren en daarna de partities maken via beheren of via partition magic?

Ik heb wel eerder partities gemaakt, maar dat was in Win'98, heb het nog nooit met XP gedaan.....dus via dos (zoals in 98) zo gaat dat niet meer?

inderdaad, met opstartflop win 98 kan je het doen, dus eerst partitie's maken formateren en daarna installeren, of win xp installeren en daarna in XP zelf partitie's bij maken

Weer wat wijzer geworden!!!

Bedankt allemaal!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan