partities en installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

de muziekleraar

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2002
Ik heb net een pc van nieuwe partities voorzien, zoals ik dat gelezen heb op:http://www.schoonepc.nl/home.html
Naast een primaire heb ik in de extended partities D t/m J gemaakt. Alles geformatteerd. primaire partitie ge-activeerd
Ik start op met de windows opstartdiskette 98 en kies voor opstarten met CD-ondersteuning, doe de 98CD-rom in het bovenste CD-station.
Uiteindelijk verschijnt er een DOS-prompt, waarachter ik SETUP typ. Hier gaat het mis: Bij de schijfcontrole die nu volgt begint hij bij station E. C en D slaat hij over
Hierna blijft hij steken op "bezig bestanden te kopiëren...
Er is wèl iets gebeurd, want ik zie in fdisk bij station E,F,G,H en J FAT32 staan en bij I FAT 16. Bij 1 staat niets en bij D staat unknown

Wat doe ik nu verkeerd en wat moet ik dan wèl doen?

alvast bedankt voor alle hulp!

Als ik het goed begrijp heb je exact hun indeling aangehouden, inclusief een I partitie voor een ramdrive?? Niet echt noodzakelijk, maar vooruit, dat is even niet het probleem.
De melding 'unknown' wil zoveel zeggen dat de harddisk niet geformatteerd is of in een onbekende indeling, nou denk ik niet dat je jezelf ingelaten hebt met vreemde bestandsindelingen dus het zou moeten zijn dat zowel C: als D: toch niet (juist) geformatteerd zijn, toch nog maar eens proberen.

Even voor de duidelijkheid, je kan maximaal 1 extended partitie hebben. Deze wordt vervolgens opgedeeld in logische stations (dat zijn jouw driveletters d t/m j).

Het lijkt erop dat er inderdaad iets mis is gegaan met fat16/fat32. De bootdisk die win98 maakt is fat32. Staat daar ook het programma fdisk op? Partitioneer daarmee (met de fat32 versie dus) je harde schijf.

Overigens moet je tussen het fdisken en formatteren wel rebooten.

Een andere mogelijkheid is om eerst een partitie te maken en daarop win98 te installeren, en daarna met bijvoorbeeld partition magic de overige partities aan te maken.

Geplaatst door hangmat
Het lijkt erop dat er inderdaad iets mis is gegaan met fat16/fat32. De bootdisk die win98 maakt is fat32. Staat daar ook het programma fdisk op? Partitioneer daarmee (met de fat32 versie dus) je harde schijf.

Overigens moet je tussen het fdisken en formatteren wel rebooten.

Fat 32 wordt door win98/me alleen gemaakt tijdens het fdisken als de opgegeven grootte groter is als, zeg maar, 500 mb, daaronder wordt het altijd fat16.

Ik meen dat die grens op 2 Gb ligt. Maar met de huidige groottes van harde schijven kan ik me niet zo goed voorstellen dat muziekleraar een partitie kleiner dan 2 Gb zou willen :)

Bedankt! Ik ben weer een hoop wijzer. Ik begin weer even van voren af aan, met jullie opmerkingen in mijn achterhoofd

Wat leevoer over FAT 16/32.
De 512 mb grens wordt dus door Fdisk aangehouden als grens tussen fat16 en 32.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan