Partities gemaakt met partition magic niet erkend door XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

GLGriffioen

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2006
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat windows xp mijn partities niet accepteert bij het installeren van XP? Ik heb eerst de harddisk als slave geformateerd met mijn oorspronkelijke bootdisk en daarna met partition magic 8 in 2 partities opgedeeld.
Daarna heb ik de slave als bootdisk ingesteld en de oorspronkelijke bootdisk verwijderd.

Ik kan redelijk overweg met XP, maar ik ben een newbie op dit gebied :o . Eventuele suggesties voor andere programma's zijn ook welkom.

Ik heb een nieuwe WD 320 gb IDE hardeschijf die ik wil opdelen in een partitie van ca. 70 gb (boot partitie) en de rest voor opslag. Daarnaast heb ik een tweede harde schijf van 160 gb (IDE) als slave voor opslag. Beide schijven zijn als NTFS geformateerd.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s) :thumb:

NB. Heeft XP toevallig ook een ingebouwde partitie functie?

Laatst bewerkt:
Heb je de bootpartie wel op "active" gezet?

Ps waarom "breek je in" in iemand anders zijn/haar topic?

Heb je de bootpartie wel op "active" gezet?

Ps waarom "breek je in" in iemand anders zijn/haar topic?

Ehh..sorry ik ben een newbie. Weer wat geleerd vandaag...:thumb:

Hoe zet je een bootpartitie op active? Zeker als hij slave is?

Ik heb je vraag toch maar even een eigen plekje gegeven.:)

Je zal in Partition Magic de partitie op active moeten zetten.

Ik vat alleen niet hoe je een schijf als "slave" formateerd. Op Slave zetten doe je met een jumper achter op de schijf.

Ik vat alleen niet hoe je een schijf als "slave" formateerd. Op Slave zetten doe je met een jumper achter op de schijf.

Jumpertje verkeerd -> niet herkend door XP

Waarom overigens moeilijk doen met Partition magic als je Windows opnieuw gaat installeren. Als je vanaf de CD opstart, kan je je partities indelen en formateren :o ;)

moest een jumper-probleem zijn ,zou hij zelf geen partitie kunnen maken met parti-magic
ik denk persoonlijk ook dat schijf nog niet actief is

wat zie je in schijfbeheer

moest een jumper-probleem zijn ,zou hij zelf geen partitie kunnen maken met parti-magic
ik denk persoonlijk ook dat schijf nog niet actief is

wat zie je in schijfbeheer

Ik heb eerst de harddisk als slave geformateerd met mijn oorspronkelijke bootdisk en daarna met partition magic 8 in 2 partities opgedeeld.
Daarna heb ik de slave als bootdisk ingesteld en de oorspronkelijke bootdisk verwijderd.

Eerst was het goed en heeft partition magic zijn werk gedaan. Daarna is het veranderd ... In dit geval lijkt mij dus een jumperprobleem heel goed mogelijk. ;)

Een kleine uitleg van hoe ik het probleem kan lezen:

Topicstarter heeft 2e harddisk in zijn PC gestoken en als slave op de juiste manier geconfigureerd. Daarna opgestart vanaf zijn normale harddisk en deze met Partition magic onder windows netjes ingedeeld en geformateerd. Daarna de oude schijf eruit gehaald (zoals hij zelf schrijft) en geprobeert windows te gaan installeren op zijn enige schijf waarvan de jumper nu op slave staat.

Laatst bewerkt:
Verkeerd activeren partitie in Schijfbeheer XP...

Dat partitioneren is gelukt bij het installeren (70 gb boot & 250 gb reserve). Bij schijfbeheer Xp heb ik daarna de resterende ruimte geformateerd. Ik ben alleen zo stom geweest om mijn slave als actieve partitie aan te merken. Mijn slave staat nu dus als actief, de bootdisk (master) staat als opstarten en bij de reserve partitie (250 gb) staat geen toevoeging. Ik kreeg daarna bij het opstarten de melding "NTLDR niet aanwezig".

Het leek net of windows probeerde op te starten vanaf mijn slave. Dus heb ik de boot opnieuw geformateerd en geinstalleerd. Helaas blijft de slave op actief staan, ondanks dat ik de boot opnieuw heb geformateerd en geinstalleerd en ook de bios volledig heb gereset.

Ik weet dat ik iets fout heb gedaan en probeer nu (wanhopig) :eek: de boel te herstellen :( .

Via onderstaande link vond ik wel het een en ander;

http://www.tinyempire.com/notes/ntldr-dutch.htm

Heeft een van jullie hier ook ervaringen mee?

Alle hulp is welkom :thumb: .

Hang alleen de schijf eraan, waarvan je op wilt starten, en probeer het eerst zo eens, werkt het niet, start op van de XP cd, wel eerst de bootsequence in de bios veranderen, en ga naar de repiar/herstel console, en trommel daar fixboot in, en enter, en fixmbr, en enter, beide kunnen geen kwaad, dus sla geen acht op de meldingen.

Kijk daar gelijk eens met bootcfg /scan, hoe de boot.ini eruit ziet.

Overigens kunnen alle schijven een aktieve partitie hebben, dat heeft niet zo veel met het opstarten te maken, hij heeft hem wel nodig, maar de boot.ini bepaald van welke schijf er wordt opgestart.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan