Partities harde schijf herschikken

Status
Niet open voor verdere reacties.

noliko

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2012
Berichten
194
Kan ik op een veilige manier, en zonder veel moeite de partities van mijn harde schijf herschikken? Liefst zonder de boel te moeten formateren!
Heb 1 harde schijf van 1 TB, verdeeld in drie partities.
Mijn C:\ partitie, waarop Windows 7 staat, geraakt stilletjesaan vol ( nog 12.8 GB beschikbaar van de 138 GB ) en op de andere schijf heb ik nog 705 GB beschikbaar van de 781 GB .
Dan heb ik nog mijn Recovery schijf van 11.5 GB waarvan er nog 7 GB beschikbaar is .
 
Begin eerst maar eens met een backup maken van alle bestanden/mail en zo of heb je die al?
Hier staan een paar gratis partitie managers waarmee je de grote partitie links kunt verkleinen en dan C rechts kunt vergroten.
Van de recovery partitie zou ik helemaal afblijven....
https://www.google.nl/search?q=grat...&es_sm=93&ie=UTF-8#q=gratis+partition+manager
Minitool
Partition Manager 14 Free Edition -
EaseUS Partition Master Free Edition

LEES wel goed wat er allemaal gaat gebeuren anders ben je alles kwijt....
Het veiligste is om eerst een complete image te maken en dan pas aan de slag te gaan, een backup maken moet je so wie so al gedaan hebben...
 
je wilt schijfruimte van een partitie 1 naar partitie 0 zetten?

Voorbeeld:

500-20..........20 gigabyte van andere partitie wegnemen

20+20...........oude partitie vergroten

40 = nieuwe partitie

---

Ja dat kan.

Met GParted kan je dat doen, maar ik zou wel de data backuppen voor het geval dat je iets doet dat je niet moet doen. 't Is een redelijk krachtige tool.

http://gparted.org
 
Laatst bewerkt:
Heeft de TS ervaring genoeg o, met GParted te werken? Eerst een iso op een CD branden, dan in een Linux omgeving opstarten; GParted is voor ervaren mensen een eitje, maar wel erg basic als je geen verstand van zoiets hebt. De Windows versies van boven werken (meer) wizardgestuurd vaak en zijn iets duidelijker.
Ik gebruik zelf meestal GParted....
 
Kan ik op een veilige manier, en zonder veel moeite de partities van mijn harde schijf herschikken? Liefst zonder de boel te moeten formateren!
Heb 1 harde schijf van 1 TB, verdeeld in drie partities.
Mijn C:\ partitie, waarop Windows 7 staat, geraakt stilletjesaan vol ( nog 12.8 GB beschikbaar van de 138 GB ) en op de andere schijf heb ik nog 705 GB beschikbaar van de 781 GB .
Dan heb ik nog mijn Recovery schijf van 11.5 GB waarvan er nog 7 GB beschikbaar is .

Je hebt dan alle programma's ook op de C: laten zetten, je hebt altijd de keus om ze ergens anders te plaatsen, maar goed ze staan er al.

De tools die @andre noemt kunnen dat gewoon via windows.
http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
 
Het probleem inderdaad is dat ik niet zo'n grote computer techneut ben . Even afwachten wat ik daar mee ga doen en misschien de hulp inroepen van een meer deskundig iemand .
 
Heel verstandig besluit.
Maar begin maar vast met backups maken als je die nog niet hebt... anders kan hij/zij nog niks doen... is mijn ervaring.. want dan ben je een avond alleen daar al mee bezig..... en zelfs een ervaren iemand neemt dit risico om geen backups te maken niet...
Een backup moet op een andere schijf extern of intern.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan