Partities harde schijf niet herkend bij installatie Win7, niets helpt

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsm94

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2010
Een paar weken geleden is de Seagate Barracuda 500B harde schijf van mijn Dell Inspiron 530 kapot gegaan, deze heb ik vervangen met een Western Digital WD2000JD-00HBB0 200GB die ik nog had liggen. Ik gebruik al een tijd Windows 7 64bit op de pc dus deze wilde ik ook installeren op de vervangende harde schijf.

De harde schijf wordt herkend in de BIOS met de juiste capaciteit en staat ingesteld op [IDE]. Wanneer ik de installatie-cd van Windows 7 opstart lijkt alles goed te gaan totdat ik de partitie moet kiezen waarop het geïnstalleerd moet worden. Ik krijg hier de melding 'stuurprogramma voor massaopslag ontbreekt'. Vervolgens is er de optie om het stuurprogramma van een USB-stick of cd te installeren.

Ik heb op elke manier die ik kon bedenken geprobeerd het stuurprogramma te installeren maar niets lijkt te werken. Ik heb het geprobeerd met de drivers van de Dell website die bij mijn servicetag horen en met de originele Dell Drivers-cd die bij de pc kwam. Ook heb ik geprobeerd Windows Vista te installeren omdat dat origineel op het systeem stond, hier hetzelfde probleem. De harde schijf is overigens in orde volgens de diagnostics-cd.

Ik zou graag suggesties en tips krijgen, want ik heb het idee dat hoewel de pc al aan de oude kant is (2006) de hardware verder nog prima werkt.

Het lijkt erop dat je de AHCI-drives moet laden helemaal in het begin van het windows installatie proces.
welk merk en type mobo gaat het om?

Wat je ook kunt doen is in de bios de schijven op IDE zetten (en niet AHCI of raid wat ze wellicht nu op staan).
Maar vreemd blijft het wel, want Windows 7 lost dit soort zaken automatisch op.

Die melding komt bekend voor, en heeft niets te maken met ahci of ide of de cd/dvd speler zelf.
Kijk hier voor de melding en een workaround (= W7 installeren vanaf USB-stick).

Tijs.

Het type moederbord kan ik even niet zo gauw vinden, kan ik morgen pas naar kijken.

Wat je ook kunt doen is in de bios de schijven op IDE zetten (en niet AHCI of raid wat ze wellicht nu op staan).
Maar vreemd blijft het wel, want Windows 7 lost dit soort zaken automatisch op.

De schijf staat al op IDE in de bios, AHCI staat er niet bij, alleen IDE en RAID.

Die melding komt bekend voor, en heeft niets te maken met ahci of ide of de cd/dvd speler zelf.
Kijk hier voor de melding en een workaround (= W7 installeren vanaf USB-stick).

Volgens mij gaat dit om een andere melding, de DVD driver doet het gewoon. Het probleem is de driver for mass storage.

Uitendelijk verassend simpel opgelost.
MiniTool Partition Wizard gedraaid vanaf een bootable dvd, hdd geformatteerd en nieuwe primary partition aangemaakt.
Was gelijk te zien bij de Windows 7 installatie.
Toch vreemd dat dit niet gewoon mogelijk is bij de installatie zelf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan