Partities HD aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

huubh

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2003
Hallo,

Ik wil de partities van mijn HD (80 GB) aanpassen, met name de c:-partitie vergroten. Hoe kan ik dit doen en kan dat zonder opnieuw installeren?

Huidige indeling:
c: ca. 10 GB/NTFS - deze wil ik vergroten, bijv. ten koste van e:
d: ca. 30 GB/FAT32
e: ca. 10 GB/NFTS (t.b.v. cache)
f: en g: totaal een kleine 30 GB/FAT32

Wie weet het?

Met dit spartaanse tooltje, wel gratis.

Of Partition Magic aanschaffen, er is ook een goede tool van Acronis, maar niet gratis

Dank je. Maar voor de zekerheid: kan dit zónder Windows-XP (en de rest) opnieuw te installeren?

huubh zei:
Dank je. Maar voor de zekerheid: kan dit zónder Windows-XP (en de rest) opnieuw te installeren?

Jazeker, je kunt ook eerst virtueel doen, in simulation mode, om te proberen, want het is nogal een kort door de bocht progje.

Jazeker, je kunt ook eerst virtueel doen, in simulation mode, om te proberen, want het is nogal een kort door de bocht progje.

Mocht je wat meer zekerheid willen zou ik voor Partition Magic gaan. Kost wel wat, maar is (in mijn ogen) een zeer goed programma voor dit soort zaken.

Zelf gebruik ik al jaren met tevredenheid versie 8.0. Never let me down :).

Jouw "spartaanse tooltje" heb ik geprobeerd te begrijpen, maar daarvoor is (te) veel kennis nodig. Ook nogal risicovol denk ik.

Heb daarna weer gezocht en stuitte op het volgende prachtige tooltje: GParted Gnome Partition Editor op de website http://gparted.sourceforge.net/.

ISO bestand downloaden, CD branden en hiermee booten. Mooie grafische interface, online help en behoorlijk intuitief. Nagenoeg probleemloos (heb alle USB aansluitingen tijdelijk losgemaakt) en het resultaat was naar wens. Een aanrader dus.

Hopelijk heb je hier wat aan voor anderen.

Dat is idd een mooi tooltje voor "gratis", met een goede gui, allemachiesprachies, kende alleen de command line versie, die ga ik zeker aanbevelen, bedankt.

Is het ook mogelijk om met dat programma de naam van je huidige partities te wijzigen. Ik had 3 partities op mijn pc, c,d en e. Doot het opnieuw installeren van xp, is de d-partitie ineens g gworden.

Ik zou het wel verwachten, maar weten doe ik het niet. Kan het ook zo gauw niet in de documentatie vinden.
Gewoon proberen zou ik zeggen.

Kan toch gewoon in schijfbeheer, het aanpassen van de schijfletters, alleen de systeempartitie niet, logiscg, daar staan alle verwijzingen naartoe.

Ik wil mijn partities ook aanpassen maar snap niet veel van dit verhaal.
Is dit voor een leek te doen of moet ik er iemand bijhalen.
Is je pc na afloop leeg en moet je alles weer installeren of valt dit mee?

Ik heb C voor de software met NTFS cap. 6,07 gb , nog maar 883 MB resterend.
Documenten staan bij mij op D: fat32 cap 6,04 GB nog 3,19 GB over.

Dat D leeggehaald wordt vind ik niet erg, maar ik wil niet heel C vernieuwen.

Ik moet dit wel oplossen omdat ik er niets meer bij op kan zetten, of kan ik nieuwe software (bijv spelletjes) er gewoon op D bijgooien en laten werken:rolleyes:

Normaalgesproken gebeurt er niets met je data bij het vergroten of verkleinen van een partitie met bijv. Partition Magic, hou er echter wel rekening mee, dat het in sommige gevallen wel fout kan gaan. Een backup is dus altijd handig.

c: ca. 10 GB/NTFS
d: ca. 30 GB/FAT32
e: ca. 10 GB/NFTS (t.b.v. cache)
f: en g: totaal een kleine 30 GB/FAT32

In welke volgorde staan je partities op de schijf(/schijven), want als je ruimte van E wilt toevoegen aan C en E staat na D, dan moet D worden opgeschoven. Partition Magic (of Partition Commander) kan meerdere stappen aan, dus dat is op zich geen probleem. Zelf ga ik liever voor wat meer zekerheid en doen dus 1 stap per keer.

Ik zou zelf eerst E verkleinen en dan de data op E naar achteren verplaatsen (in de vrijgemaakte ruimte) zodat de vrije ruimte die eerst bij E hoorde, nu tussen D en E in zit. Vervolgens zou ik herstarten om te zien of alles goed gaat. Dan zou ik met Partition Magic partitie D naar achteren laten verplaatsen, zodat D partitie E weer raakt. De vrije ruimte zit dan tussen C en D in. Vervolgens C vergroten en rebooten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan