partities kopieren

• Onderwerp starter Onderwerp starter qluq
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

qluq

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2009
Hoi allemaal,

wie kan mij helpen met een probleem(pje?) in partition manager? het probleem is het volgende:
ik heb een kleine kast en een moederbord met maar een paar uitbreidingsmogelijkheden. op het moment gebruik ik 2 harde schijven (80 GB en 450 GB) en 1 DVD-brander. nu is de 80 GB harde schijf (waar de systeem partitie op staat) net de oudste en aangezien er nog genoeg ruimte is op de grote harde schijf, wil ik graag alle data op de grote, snellere (?) harde schijf zetten. Ik wil dus de partities (waarvan er 1 dus WinXP bevat) van de kleine HDD werkend kopieren van de kleine naar de grote harde schijf.

met partition manager heb ik de grote harde schijf zo heringedeeld dat er 2 partities op staan met genoeg ruimte om de 2 partities van de kleine HDD daar te parkeren. en daarnaast een partitie met de data die er nu al op staat.

en nu het probleem: als ik "copy partition" gebruik zegt het programma "did not find any free entries of requested size on this disk", ook als ik de grote harde schijf selecteer.

de partities, die ik heb aangemaakt op de grote harde schijf om naartoe te kopieren zijn allebei groter dan de partities zoals ze nu zijn, dus wat doe ik verkeerd?

alvast bedankt voor het meedenken.

Mark

Probeer het eens anders: Verwijder de eerste partitie op die 450 GB schijf (wel eerst data ervan backuppen, als dat nodig is).

Laat dan een partitie-kopieeractie volgen naar de vrijgekomen ruimte op die 450 GB schijf. Hopelijk kun je dan ook nog aangeven welke uiteindelijke grootte die gekloonde partitie dan moet krijgen.

Tijs.

hoi tijs,

bedankt voor je antwoord. op zich staat de actie inderdaad beschreven zoals jij zegt in de help van partition manager, maar ik heb geen ruimte om die backup te maken.

is er een mogelijkheid om deze actie te verrichten ZONDER de partitie op de grote schijf te deleten?

alvast bedankt!

Mark

Zoals je merkt had je beter éérst een kloon kunnen maken op de nieuwe schijf (hierbij aangegeven hoe groot je de nieuwe primaire partie had willen hebben), de nieuwe primaire partitie op die nieuwe schijf als Active instellen (zodat je ervan op kunt starten) en daarna pas de rest van die nieuwe schijf partitioneren. Nu zit je met de gebakken peren...

Laat het allemaal nog eens inzichtelijk zien, hoe je het nu hebt staan op de nieuwe schijf (in de juiste volgorde van partities). Vermeld of het primaire of uitgebreide partities betreft, hoe groot ze zijn, hoeveel ruimte er per partitie nog vrij op is en welke ervan verwijderd kunnen worden of waarvan de data verplaatst kan worden naar een andere partitie.

Verder ga ik ervan uit dat je niet zo **** bent geweest om ondertussen vanuit je huidige XP nog programmatuur op die nieuwe schijf te hebben geïnstalleerd, want die zal er dan af moeten vóórdat je alles kloont.

Tijs.

Laatst bewerkt:
hoi Tijs,

alsnog bedankt voor je antwoord en excuus voor de lange afwezigheid. ik heb een nieuwe baan en heb een tijd in het buitenland gezeten voor cursus. kon jammergenoeg geen aandacht aan mijn compu of het forum besteden.

ik weet nu wat ik fout deed, maar heb nu een veel groter probleem (misschien had ik gewoon met mn tengels vanaf moeten blijven:().

ik had hier een heel verhaal geschreven dat erg onduidelijk was, dus ik vervang dat even door een wat duidelijker overzicht.

beginsituatie:
1 fysieke hdd van 13GB met 2 partities: C: voor Windows XP en D: voor Program files, allebei 6,5GB.
1 fysieke hdd van 450GB met daarop de E: schijf met alleen data zoals word-, excel-, foto-, en filmbestanden.

reden en doel van de hele actie:
de kleine hdd is erg traag en aangezien er nog genoeg ruimte is op de grote, veel snellere hdd, zouden C: en D: naar de grote hdd gekopieerd moeten worden.

gebeurtenissen:
1. met PartitionManager 8.5 (hierna PM genoemd) twee nieuwe 10 GB partities vooraan de grote hdd geplaatst. er staat nu dus een lege primaire partitie op de grote hdd en een extended partitie met een lege partitie en daarna de E: schijf. deze operaties kostten erg veel tijd! de compu heeft hele nachten staan draaien.
2. getracht om C: naar de voorste nieuwe, primaire partitie te kopieren. dit lukt niet.
3. ook D: kan niet naar de lege partitie in de extended partitie gekopieerd worden.
4. dit topic geopend.
5. de nieuw aangemaakte partities gedelete, dit kostte erg weinig tijd (seconden). op de grote hdd staat nu dus 10GB ongepartitioneerde ruimte en daarna een extended partitie met vooraan 10GB ongepartitioneerd ruimte en daarachter de E: schijf, die werkt ook nog gewoon, geen bijzonderheden opgemerkt.
6. C: naar de ongepartitioneerde ruimte gekopieerd, PM zegt dat dit gelukt is. nieuwe C: primair gemaakt. ook weer een erg lange operatie.
7. D: naar ongepartitioneerde ruimte in de extended partitie gekopieerd, PM zegt na weer een lange operatie dat het gelukt is.
8. 13GB hdd uit de kast gehaald, en 450GB hdd master gemaakt.
9. compu start wel op in Windows, maar internet werkt niet (meldt dat er geen nieuw IP-adres aangemaakt kan worden) en D: schijf lijkt leeg te zijn. vermoedelijk werkt internet internet niet omdat de virus scanner op D: is geinstalleerd.
10. nieuwe D: gedelete, kleine hdd teruggeplaatst en opnieuw getracht om D: naar de grote hdd te kopieren. tijdens deze operatie is de stroom uitgevallen (zag ik aan mijn wekker) en de volgende ochtend word ik door een normaal opgestartte compu begroet. dus eigenlijk zoals de beginsituatie alleen met 2 instanties van de C: schijf, degene op de grote hdd is inactief.
11. en nu het nieuwe probleem: FAT bestand voor de E: schijf lijkt beschadigd!

er staan bijvoorbeeld een hoop MP3'tjes op, en als ik nu een lijstje met nummers maak, speelt hij bijvoorbeeld ineens (stukjes van) andere nummers! of in plaats van muziek hoor je het geluid van een film, die ergens anders op de hdd staat. ook zijn een heleboel bestanden niet meer te openen. nogmaals: op de grote hdd staat alleen maar data, dus geen geinstalleerde programma's.

mijn nieuwe vraag wordt nu: is die data nog te redden? er zitten foto's en lopend schoolwerk bij, dus het is me wel wat waard.

PM bewaart log files van alle bewerkingen, maar als ik de compu opstart met de bootable recovery cd, kan ik niets vinden, waarmee ik de operaties zou kunnen terugdraaien ofzo.

bestaat er een programma waarmee je onafhankelijk van het FAT bestand de data op de E: schijf kunt lezen? dan kan ik desnoods met de hand stukje files weer bij elkaar zoeken. ik heb iets geprobeerd met een pcfilerecovery programmaatje, maar dat leverde niets op. een lost files search levert alleen bestandjes zoals cluster432352.jpg ofzo. geen idee wat ik daarmee aankan.

zou een WindowsRestore actie kunnen werken? er is wel een restore punt opgeslagen namelijk.

ik hoop van harte dat er een tovenaar onder jullie is, die me uit de brand kan helpen! de MP3'tjes en films kunnen me gestolen worden, maar de foto's en het schoolwerk is me erg veel waard!

en ja: voortaan zal ik braaf alles backuppen!

alvast bedankt!

Mark

Ik verbaas me er over dat in een partitie (E:) nu problemen zijn terwijl je (zover jouw informatie reikt) je daar niets aan gedaan hebt m.b.t. resizen etc.

M.b.t. die 'verweesde' clusterXXXX.jpg bestanden: Kun je die wel goed openen dan? Indien ja, dan zou je alvast kunnen beginnen die de juiste naam te geven.

Tijs.

bestaat er een programma waarmee je onafhankelijk van het FAT bestand de data op de E: schijf kunt lezen
Denk van niet. Een Bart-PE CD zoals UBCD, Nucia boot CD of Hirens boot CD werkt in principe op basis van Windows, dus via FAT-tabel. Je zou kunnen kijken wat Ubuntu of Knoppix doen?:rolleyes: Op UBCD staat wel een bekend progje Testdisk maar of die hier wat kan uithalen??:rolleyes: Je moet iets zien te vinden van partitie-recovery annex FAT-recovery als dat bestaat maar als die E-schijf zo belangrijk is, zou ik eerst een kloon daarvan maken (op de UBCD staat HDClone, schijnt wel te werken, wel langzaam).

http://computeridee.nl/faqman_antwoord.jsp?faqid=100003
http://computeridee.nl/faqman_antwoord.jsp?faqid=200314
http://computeridee.nl/faqman_antwoord.jsp?faqid=101383
http://computeridee.nl/faqman_antwoord.jsp?faqid=203160
http://computeridee.nl/faqman_antwoord.jsp?faqid=201130
http://computeridee.nl/faqman_antwoord.jsp?faqid=201905

Als je in de FAQman rubriek zoekt in de rubriek Hardware met de term Partitie vind je o.m. het bovenstaande.
Hoop doet leven...

Laatst bewerkt:
Gasten in ieder geval bedankt voor het meedenken, erg tof!

@Tijs: die verweesde clusterbestanden kan ik niet openen... Daarnaast heb ik in stap 1 natuurlijk die 2 partities (waar ik C en D naartoe dacht te kopieren) helemaal vooraan de fysieke hdd geplaatst. De E schijf is toen dus weldegelijk verplaatst (20GB naar achteren verschoven) en kleiner gemaakt (20GB).
Zou het meteen toen al fout gegaan zijn? Als dat zo is, waarom is dan maar een deel van de bestanden beschadigd geraakt?

@minal: bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag. Ben beniewd...
Je hebt alleen wel alleen maar links gevonden naar vragen betreffende verloren bestanden of volumes, die compleet waren. Mijn probleem is dat het waarschijnlijk alleen om delen van de bestanden gaat.

Gevoel heeft weinig waarde in dit soort zaken, maar mijn gevoel zegt me dat er tijdens het verplaatsen van de E schijf niet 100% correct is bijgehouden waar de verschilende delen van gefragmenteerde bestanden naartoe gekopieerd zijn. Ik had trouwens wel eerst E gedefragmenteerd...

Mark

Gasten in ieder geval bedankt voor het meedenken, erg tof!

@Tijs: die verweesde clusterbestanden kan ik niet openen... Daarnaast heb ik in stap 1 natuurlijk die 2 partities (waar ik C en D naartoe dacht te kopieren) helemaal vooraan de fysieke hdd geplaatst. De E schijf is toen dus weldegelijk verplaatst (20GB naar achteren verschoven) en kleiner gemaakt (20GB).
Zou het meteen toen al fout gegaan zijn? Als dat zo is, waarom is dan maar een deel van de bestanden beschadigd geraakt?

Dat je ook aan de E: schijf had lopen sleutelen had ík niet gelezen in je verhaal tot nu toe. Dat is dus nieuwe informatie.
Tsja, of je daar nog wat aan kunt doen betwijfel ik. Misschien met een programma als Testdisk nog wat terug kunt halen, maar lijkt me van niet, want m.i. is de hele FAT bestandentabel nu verkeerd (incl. de 'kopie' die ervan bestaat). Dit dus vanwege de verplaatsactie.

Je zou dus TestDisk kunnen proberen, maar eerlijk gezegd verwacht ik daar niet veel van. Misschien hebben anderen nog tips danwel dat de tips van de vorige poster je nog verder kunnen helpen.

Tijs.

Niet zo gek om de FAQman eens aan te schieten. Die website www.lctech.com had hij nog niet eerder genoemd. Ben wel benieuwd of je nog wat kan redden.

Ben ermee bezig...

Ziet er vooralsnog niet geweldig uit...:confused:

Qluq

We leven met je mee. Als alles mislukt is, kun je hiermee nog wat spelen. Misschien zie je flarden van tekstbestanden die je kan saven? Ik heb hier geen ervaring mee.

Disk Investigator ™ http://www.theabsolute.net/sware/dskinv.html
Click here to download or here to download the latest version v1.31
- FREEWARE -(Only 0.5 Mb)
- Discover all that is hidden on your hard disk -
- (for Win95, Win98, WinME, WinNT, Win2000, WinXP) -
What is Disk Investigator? - Disk Investigator helps you to discover all that is hidden on your computer hard disk. It can also help you to recover lost data. Display the true drive contents by bypassing the operating system and directly reading the raw drive sectors. View and search raw directories, files, clusters, and system sectors. Verify the effectiveness of file and disk wiping programs. Undelete previously deleted files.

dank allen,

tjees wat irritant als je aan dit soort dingen niet geconcentreerd kunt werken, maar het tussen de beslommeringen van elke dag door moet doen...

tussenstand:
pc inspector file en soortgelijke programma's vinden wel allerlei bestanden (de rauwe inhoud van elke sector), maar waarschijnlijk zijn het allemaal fragmenten. weet iemand een programma waarmee je zulke fragmenten zou kunnen hercombineren?

grt, Qluq

Zo even wat gratis programma's die je kunt proberen:
PC Inspector
Recuva
[Gebruik Deep Scan]

Verder zijn er nog commerciële programma's, zoals
GetDataBack
[In jouw geval dus de GetDataBack versie voor FAT. Met de Free Trial kun je de bestanden inzien en kijken of het inderdaad zinvol is om ze terug te halen. Is dat het geval, dan kun je het pakket aanschaffen, de licentie-code invoeren en bestanden gaan recoveren.]
R-Studio
Active@Undelete
[Met de Demo-versie kun je bestanden t/m 64 Kilobyte recoveren. Dit kan je een idee geven of het programma echt iets terugvindt of niet. Bijv. textdocumenten zou je ermee kunnen recoveren en bekijken of het ook echt volledige bestanden zijn. Is dat het geval, dan zou je de volledige versie kunnen aanschaffen en daarmee alles wat gevonden wordt recoveren.]

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan