Arnold Velema
Gebruiker
- Lid geworden
- 19 apr 2003
Na de live-cd van Pardus te hebben getest, wil ook ik eigenlijk overgaan tot installatie. Toch eerst nog deze vraag omdat ik in het verre verleden Mandrake kort heb geprobeerd. Dit stond toen op de 2e schijf. Via Lilo kon ik destijds XP (1e schijf) niet meer starten en heb ik uit wanhoop de C maar geformateerd.
Ook nu wil ik Pardus eigenlijk op de 2e schijf (zolang ik XP nog gebruik). Maar ik wil niet het risico lopen dat XP opnieuw niet meer start.
Op dit moment heb ik aan partities:
-schijf 1: C-10 gb, E-400 mb en F- 47 gb.
-schijf 2: D-80 gb met maar enkele bestanden als back-up van C.
Ik heb het volgende in gedachten voor de 2e schijf:
- Pardus 10 gb, Swap 2 gb, Bestanden 50 gb (voorlopig), NTFS overig
Moeten zowel de Pardus-partitie als de Swap-partitie Primair zijn en de Bestanden-partitie een Logische ? Als de Pardus-partitie primair moet zijn, moet deze dan nog worden geaktiveerd (idem Fdisk) ? Liep het destijds misschien fout omdat er teveel primaire partities waren ? (iets wat me helemaal niets zegt en ik niet terugvind in de handleiding).
Is het verstandig om dit vanuit XP met Partition Magic te doen of kan ik het toch beter maken vanuit de installatie-cd ?
Ik ben een leek op het gebied van Linux. Het Forum van Pardus laat nog even op zich wachten. Graag jullie advies.
Ook nu wil ik Pardus eigenlijk op de 2e schijf (zolang ik XP nog gebruik). Maar ik wil niet het risico lopen dat XP opnieuw niet meer start.
Op dit moment heb ik aan partities:
-schijf 1: C-10 gb, E-400 mb en F- 47 gb.
-schijf 2: D-80 gb met maar enkele bestanden als back-up van C.
Ik heb het volgende in gedachten voor de 2e schijf:
- Pardus 10 gb, Swap 2 gb, Bestanden 50 gb (voorlopig), NTFS overig
Moeten zowel de Pardus-partitie als de Swap-partitie Primair zijn en de Bestanden-partitie een Logische ? Als de Pardus-partitie primair moet zijn, moet deze dan nog worden geaktiveerd (idem Fdisk) ? Liep het destijds misschien fout omdat er teveel primaire partities waren ? (iets wat me helemaal niets zegt en ik niet terugvind in de handleiding).
Is het verstandig om dit vanuit XP met Partition Magic te doen of kan ik het toch beter maken vanuit de installatie-cd ?
Ik ben een leek op het gebied van Linux. Het Forum van Pardus laat nog even op zich wachten. Graag jullie advies.