partities, maar hoe ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arnold Velema

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2003
Na de live-cd van Pardus te hebben getest, wil ook ik eigenlijk overgaan tot installatie. Toch eerst nog deze vraag omdat ik in het verre verleden Mandrake kort heb geprobeerd. Dit stond toen op de 2e schijf. Via Lilo kon ik destijds XP (1e schijf) niet meer starten en heb ik uit wanhoop de C maar geformateerd.
Ook nu wil ik Pardus eigenlijk op de 2e schijf (zolang ik XP nog gebruik). Maar ik wil niet het risico lopen dat XP opnieuw niet meer start.

Op dit moment heb ik aan partities:
-schijf 1: C-10 gb, E-400 mb en F- 47 gb.
-schijf 2: D-80 gb met maar enkele bestanden als back-up van C.

Ik heb het volgende in gedachten voor de 2e schijf:
- Pardus 10 gb, Swap 2 gb, Bestanden 50 gb (voorlopig), NTFS overig

Moeten zowel de Pardus-partitie als de Swap-partitie Primair zijn en de Bestanden-partitie een Logische ? Als de Pardus-partitie primair moet zijn, moet deze dan nog worden geaktiveerd (idem Fdisk) ? Liep het destijds misschien fout omdat er teveel primaire partities waren ? (iets wat me helemaal niets zegt en ik niet terugvind in de handleiding).

Is het verstandig om dit vanuit XP met Partition Magic te doen of kan ik het toch beter maken vanuit de installatie-cd ?

Ik ben een leek op het gebied van Linux. Het Forum van Pardus laat nog even op zich wachten. Graag jullie advies.

Als je ruimte hebt gemaakt voor de root, met eventuele eigen mappen en de swap, en je installeerd met de mogelijkheid om Linux van flop op te starten, kun je later in Linux een opstartimage maken, om Linux vanuit de bootloader van XP op te starten.

Die ruimte moet wel aan het begin van de schijf worden gemaakt, na een bepaalde cluster kan anders de image met bootloader niet meer geladen worden.

Hier vind je er meer over.

De opdracht om een lilo image te maken, b.v. dd if=/dev/hXX of=/temp/lilo.img bs=1 count=512, waarbij de X'en de schijf en partitie zijn, en de temp kun je ook veranderen naar een schijf.

Of ik snap het niet, of ik ben niet duidelijk. Pardus gebruikt Grub. Hierin zou je kunnen kiezen XP of Pardus te starten.
Image om Linux te starten vanuit XP ? Was ik niet van plan.

Ik wil graag weten hoe ik de partities dien in te richten. En wel zo dat ik niet de MBR verniel. Ik zal het document morgen eens bekijken. Bedankt tot zover.

Grub en ook Lilo, wat er vast ook wel op zal staan, overschijven de MBR, en dat wil je niet, alhoewel je die gewoom kunt herstellen met de XP cd, en fixmbr in de repairconsole in te trommelen.

Is dit repareren dan éénmalig ? Of iedere keer als je geswitched hebt tussen XP en Linux ?

Ik zag hierover iets voorbij komen in hun Forum, maar ik dacht dat ik dit zou kunnen voorkomen door Linux op de 2e schijf te zetten, maar blijkbaar maakt het niets uit.

Is er een voordeel om dit toch te doen ? Stel de 1e schijf gaat stuk ? Dan moet er wel een Linuxbootpartitie gemaakt worden op de 2e op dat moment.

Of de 2e schijf maar blijven gebruiken als back-up ?

Indien je een bootmenu van de bios op kan roepen, d.m.v. een F toets, zou je de eerste hd af kunnen koppelen, op de tweede Linux kunnen installeren, de eerste weer aansluiten, en met dat bootmenu, de schijf kiezen, zo heb ik dat hier met Vista gedaan, en ze hebben verder geen last van elkaar.

Kijk, dat klinkt goed. Ik heb zojuist de bios bekeken. Kun je misschien aangeven waar ? Ik kom tegen:
- IDE device configuration: user
- LBA-mode: on
- Block-mode: on
- Fast programmed I/O mode: 4

Ben ik in de buurt ?

Wat als je de stekker in de pc-kast loshaalt van de 1e ? Of op zich overbodig ? Geen gezeur met master of slave ?

Nee, het is een optie bij de meeste huidige moederborden, alhoewel ik een bord heb uit 2002, die het ook heeft, het zit niet in de bios, maar als je opstart, en je ziet de bios laden, zou je met een F toets, in een bootmenu moeten komen, waarbij je kunt kiezen, van welk device er opgestart moet worden.

Kijk even in de manual van het moederbord of computer.

Ik heb een NEC uit 2001 met een MSI moederbord. Via Esc. komt in "Post". Alle HD gegevens worden genoemd.

Doordat in de bios de 1e boot device op cd-rom staat, gaat hij daar naar op zoek. Daarna start de 1e schijf op (2e boot device IDE-0).
Ik kan nergens kiezen / afkoppelen. Is ook geen tijd voor, tenzij het opstarten/Post te onderbreken valt door ? Maar dan zou je in een keuzemenu moeten komen.

Met afkoppelen bedoel je wel in Post ? Of echt in de pc-kast ? In de handleiding van NEC staat hier niets over.

Pech ?

Dan denk ik niet dat je optie hebt, het is, nogmaal, geen optie IN de bios, maar VAN de bios.

Denk dat je in dit geval, gewoon Linux moet installeren met Grub, daar kun je ook windows in op starten, mocht je er weer vanaf willen, zie ik het wel weer hier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan