Partities maken op nieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmeh2

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2009
Beste,

Ik wil graag op mijn broers nieuwe Acer zijn (C:) schijf van 580 GB opdelen in 1tje van 100GB (voor Windows zelf) en van 480GB (voor de andere spullen). Nu word ik niks wijzer van Schijfbeheer. Als ik op 'Volume verminderen' druk beweert hij dat hij hem maar tot 320 GB kan verkleinen. Tijdens het installeren van Windows 7 op mijn eigen pc kon ik heel makkelijk kiezen om 'een nieuwe partitie te maken'.

Hoe kan ik dus goed partitioneren door middel van Windows zelf? Ik gebruik het liefst geen externe programma's omdat ik mijn broer zijn laptop niet gelijk naar de Filistijnen wil helpen. (EASEUS Partition Master ondersteund geen 64-bit. Mijn broer heeft Windows 7 Home Premium 64-bit)

Groetjes,
Timmeh2

Hoi...

Als je Easeus kent en weet hoe dat werkt dan zou je deze kunnen gebruiken.Werkt hetzelfde en werkt wel op 64b.Gaat het je geheid mee lukken ondanks dat je eigenlijk geen externe progjes wilt gebruiken.

Laatst bewerkt:
Nog een vraagje. Ik heb mn C shijf van 540 GB. Die selecteer ik en druk op 'Move/resize partition'. Dan maak in de C: Acer schijf 100GB groot en maak ik van de ruimte die is vrijgekomen een andere partitie door op 'Create Partition' te drukken. Dan geef ik een naam aan de nieuwe partitie. Dan druk ik linksonder op Apply. Dan komt er vervolgens te staan: "Operation "Resize partition"cannot be completed because drive C: is being used now. Please choose one of the following options:

A Restart your PC and PArtition Wizard will automatically finish the rest of the pending jobs.

B. Close other programs and click "Retry" button to continue (werkt niet)

C. cancel the operations.

Moet ik dan voor A kiezen en loop ik daar geen risico's mee?

Klopt....
De pc/laptop zal herstarten en het progje gaat zijn werk doen...

BTW: een backup maken als je iets gaat doen met partities ook al zou het in w7 zelf zijn kan nooit geen kwaad.
Ik doe dat eerlijk gezegd ook niet gauw hoor.Met dit progje is me ook nooit wat overkomen dus....

Laatst bewerkt:
Zal ik dan even via de back-up mogelijkheid van Windows zelf een back-up op mn externe harde schijf zetten?

Mijn ervaring is dat partitie managers nogal gevoelig zijn.

Geef hem een opdracht, bijv C: verkleinen en laat hem die opdracht eerst helemaal afhandelen. Dan D: creëren, helemaal laten afhandelen, E: creëren (indien gewenst), helemaal laten afhandelen, enz, enz, enz...

Ik ben, door mijn pc ineens meerdere opdrachten te geven (C: verkleinen, D: verplaatsen en E: creëren), ooit bijna al mijn gegevens waaronder 12000 mp3's kwijtgeraakt omdat mn pc zich verslikte in in teveel opdrachten

Zo ver ik nu lijkt is het gelukt. Kreeg bijna een hartverzakking nadat het laden na 'Windows starten...' langer duurde en het scherm zwart bleef. Maar daarna startte hij godzijdank gewoon op.

PS: Bedankt Frank :D

Graag gedaan.:thumb:

De toevoeging van Snijworst was eigenlijk wel een goede:thumb:.Beter idd stap voor stap als een heleboel opdrachten tegelijkertijd.
Je hebt nu meerdere partities gemaakt??

Partitie C: is nu opgedeeld in één partitie van 100 GB voor Windows en een E: partitie van 480 GB. Ik heb trouwens wel die 2 stappen tegelijk laten uitvoeren.

Als jou was zou ik die 480 ook nog onderverdelen in meerdere partities....
1 voor games 1 voor films 1 voor muziek etc etc

zomaar een voorbeeld

Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn eigen laptop 3 partities;
C: voor windows
D: waar ik al mijn programmas installeer, zo blijft C: lekker leeg (hier is niet iedereen het mee eens...)
E: voor mijn documenten

Ik heb nu een klein jaartje op deze pc ook 2 partities met 1 voor Windows en de andere voor films, games, programmas. Voor mij werkt het relaxt, maar het ieder zijn mening zo te horen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan