Partities maken voor installatie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kweetnie

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2001
Ik ga XP installeren maar heb nu 1 partitie.
Nu wil ik graag 2 partities maken.
Als ik Partion Magic 8.0 opstart krijg ik dit te zien:

Local disk (c:) Type-FAT 32
Size- 19.492,9
Used MB- 5.456,9
Unused MB-14.036,5
Status- Active
Primary

Nu ben ik een giga leek, maar ik heb dus 1 partitie als ik het goed heb.
Als ik er twee wil maken moet ik dat dan doen voordat ik FormatC: ga doen of kan ik dat beter daarna doen?

Ik ben van plan om XP op beide partities te zetten, 1 om mee te werken en een backup.

Hoe groot moet ik de partities maken?
Beide even groot of kan ik 15 om 5 GB doen?

Groeten,

Ik zou opstarten vanaf de CD-rom van XP, via de setup van XP de schijf opnieuw indelen.

Je maakt dan 1 partitie aan van bijvoorbeeld 10GB en installeert XP, nadat XP helemaal geïnstalleerd is kun je via XP de tweede partitie maken.

Hou je er rekening mee dat 20GB niet echt veel is en dat XP ongeveer 1 GB ruimte opslokt.

Ben het tiborv eens waarom moeilijk doen als het makkelijk kan toch en het werkt perfect

Yep, is een goede manier. Hier nog een alternatief:

Zet na de XP installatie direct partition magic erop. Daarna start je het programma op en kies je voor "create new partition' onderin het gekleurde menu. Je krijgt dan een wizard waar je achtereenvolgens moet kiezen of je een operating system installeert (nee), welke indeling je wilt (maakt niet veel uit Fat32 of NTFS), wat voor een partitie je wilt (logical), waar je m wil (na c), van welke partitie je ruimte wil snoepen (c) en hoe groot ie moet zijn (bepaal hoeveel je nodig hebt voor een backup).

Klik daarna op Apply Changes en hij gaat aan de gang.

Als je van plan bent om toch de C: partitie opnieuw te installeren, dan ben ik het wel met bovenstaande eens. Maar nodig is het niet. Je kunt met Partition Magic gewoon je bestaande partitie kleiner maken (Partition Resize) en in de vrijgekomen ruimte een extra partitie (logical) maken.

Als je programma's zowel in de 1e als de 2e installatie gebruikt, dan is het wel zinvol om ze op een gemeenschappelijke partite te plaatsen. Anders ben je de ruimte ook 2x kwijt. Welke dat wordt maakt niet uit, maar voor die partitie moet je wel iets meer ruimte reserveren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan